بررسی واقعه عاشورا نشان می‌دهد که جوانان در عاشورا نقش سازنده داشتند و توجه به این بُعد از قیام امام حسین (ع) تاثیر بسزایی در تربیت نسل آینده ساز جامعه خواهد داشت.

کارشناسان تاریخ و دین، اصلاح جامعه و امت پیامبر، پیام رسانی به دنیای اسلام و بیداری جامعه، امر به معروف و نهی از منکر، زنده کردن اسلام،  احیای عزت و کرامت انسان، مبارزه با ظلم و از بین بردن ظالم، جلوگیری از انفعال جامعه در برابر سیاست‌های انحرافی، ایجاد انگیزه و جلوگیری از سستی جامعه و احیای روحیه جانفشانی و ایثار و شهادت طلبی و بالا بردن سطح آگاهی مردم را از جمله اهداف قیام عاشورا بیان کرده اند.   

محمد امین نوروزی یکی از جوانان اصفهانی شرکت کننده در مراسم عزاداری امام حسین (ع)  در گفت و گو با ایرنا درباره قیام عاشورا اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاه دقیق و موشکافانه به عاشورا داشته باشیم خیلی‌ها نگاه‌های مختلفی به این واقعه دارند.

وی با اعتقاد به اینکه روحانیونی همانند شهیدان مطهری و بهشتی نگاه حماسه‌ای به عاشورا دارند، حماسه را حاصل شناخت دانست و گفت: انسان وقتی چیزی را بشناسد نسبت به آن حالت حماسی و شور و هیجان پیدا می کند و این حماسه و شور باعث می شود تا جامعه از حالت انفعال خارج شود و به حرکت در آید و این چیزی است که تمام اندیشمندان به آن اذعان کرده‌اند. 

نوروزی با بیان اینکه کفر متحرک بهتر از اسلام ساکن است، افزود: به همین دلیل یکی از تاثیراتی که فرهنگ عاشورا می تواند در تربیت جوانان داشته باشد تقویت حماسه بعنوان یک بعد از حماسه عاشوراست و چنانچه این بعد تقویت شود می توانیم جامعه پر تحرک و رو به رشد داشته باشیم.

وی اظهار داشت: افرادی که حتی به دین اعتقاد ندارند به این نتیجه رسیده‌اند که در فطرت تمام  انسان‌ها حس مذهب وجود دارد بنابر این کافی است که ما فطرت جوانان را بیدار کنیم زیرا اگر فطرت آنها بیدار شود به سمت خداپرستی و واقعه عاشورا متمایل می‌شوند.

نوروزی عاشورا پژوهی را نیاز هیات‌های مذهبی دانست و افزود: سخنرانی‌ها و شوری که در هیات‌های مذهبی وجود دارد فطرت انسان بویژه جوانان را بیدار و مفهوم عظیم عاشورا را به آنها منتقل می کند.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد بسیاری افراد گریه باعث افسردگی می شود در عین حال تصریح کرد: همه ما می بینیم که گریه بر امام حسین (ع) باعث جلای روح و شادابی در افراد می شود و من به جوانان و نوجوانان توصیه می کنم برای تقویت روحیه، حتی یک بار هم که شده حضور در هیات‌های مذهبی و شور و نشاطی که در آن است را تجربه کنند.

این جوان دشمن شناسی را از ویژگی‌های فرهنگ عاشورا بیان کرد و اظهار داشت: در واقعه عاشورا افرادی بودند که تعداد رکعت نماز آنها حتی از امام حسین (ع) بیشتر بود و نماز شب آنها و قرائت قرآن آنها ترک نمی شد اما علیه فرزند پیامبر شمشیر کشیدند و به راحتی سر امام زمان خود را تقدیم ولی کفر کردند بنابر این دشمن شناسی نیاز به بصیرت است و ممکن است شما همه واجبات دین را انجام دهید اما ناخودآگاه در صف دشمن قرار گیرید .

وی افزود: سخنرانان هیات‌های مذهبی باید این مسائل را متناسب با تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عصر حاضر برای مردم بیان کنند.  

یوسف آقا عبدالهیان یکی دیگر از جوانان شرکت کننده در این مراسم گفت: محرم و عاشورا برای جوانان ما درس بزرگ خودسازی، آزادگی و آزادمردی است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم از قیام امام حسین (ع) به قیام مهدی موعود (عج) برسیم و اتفاق بزرگی را رقم بزنیم، افزود: فضا و بستر برای نشر مفاهیم دین و معارف اهل‌البیت فراهم است و با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم کارهای بزرگی را برای نشر معارف انجام دهیم.

آقاعبدالهیان ادامه داد: می توانیم با استفاده از این امکانات معارف اهل‌البیت را در بین مردم منتشر و نماد و سمبل راهیابی در موفقیت و تدین را برای مردم ترسیم کنیم. 

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین نبود اسلام به این شکل به دست ما نرسیده بود و شناخت ما از دین تنها در حد نام اسلام بود. 

این جوان اصفهانی با اشاره به اینکه اسلام دینی پویا و توقف ناپذیر است، اظهار داشت: جلسات عزاداری‌ها در ایام محرم نباید به مقتل خوانی خلاصه شود زیرا اسلام دین پویا و زنده ای است بنابراین نباید به فعالیت سطحی محدود شود بلکه باید از فضا و ظرفیت‌هایی که هیات‌های مذهبی در اختیار دارند برای پیشرفت شریعت و جامعه استفاده کنیم.

همچنین یکی از روحانیون اصفهان با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که " محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است " گفت: وقتی ما با دقت واقعه عاشورا را بررسی کنیم شاهد اتفاقات انسان سازی هستیم که چنانچه هریک از آنها در جامعه اجرا شود، مدینه فاضله حاصل خواهد شد و جامعه اخلاق مدار شکل خواهد گرفت.

 حجت الاسلام مرتضی عباسی به عنوان نمونه رعایت ادب و گفتار در واقعه عاشورا را از جمله ویژگی فرهنگ عاشورا بیان کرد و گفت: چنانچه ادب و گفتاری که در واقعه عاشورا وجود دارد را در جامعه پیاده سازی کنیم باعث خواهد تا جامعه به سمت معنویت و اخلاق حرکت کند.

وی دشمن شناسی را از دیگر ویژگی‌های فرهنگ عاشورا بیان کرد و گفت: در فرهنگ  عاشورا دشمن شناسی وجود دارد. 

این روحانی ادامه داد: باید دید چه اتفاقی افتاد که ۶۰ سال پس از پیامبر، همان افرادی که با پیامبر هم عصر و برخی از آنها انصار آن حضرت بودند تا این حد از اسلام دور شدند که برای سربریدن نوه پیامبر مشتاق بودند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دشمن برای دور کردن جوانان از اسلام برنامه ریزی کرده است، گفت: در این شرایط وظیفه هیات‌های مذهبی و سخنرانان است که برای هدایت نسل جوان و معرفی دشمن برنامه داشته باشند.

در اصفهان حدود یکهزار و ۴۰۰ هیات مذهبی فعالیت می‌کنند که هریک از آنها بطور میانگین یکصد عضو دارد. 

۲۰۹۳ /۶۰۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.