مسعود کثیری روز پنجشنبه به ایرنا گفت: این سازمان در وهله اول اسناد را خریداری یا اجاره کرده، پس از گذراندن مراحل آفت زدایی و مرمت به ثبت اطلاعات پرداخته و سپس تصویر اسناد در سامانه‌­ای متمرکز و کشوری به نام« رسا» به منظور استفاده محققان بارگذاری می‌­شود.

وی افزود : در یک سال گذشته به اندازه ۱۰ سال سند وارد این مرکز شد در حالی که ما با تکمیل ظرفیت مخزن مواجه هستیم و در صورت رفع نشدن نیاز مبرم اقتصادی سازمان، بیش از ۲ میلیون برگ اسناد از اصفهان به تهران منتقل خواهد شد.

کثیری گفت: این مرکز دارای بیش از هزار متر مربع فضا و همچنین مجوزلازم برای ایجاد مخزن جدید هست که مستلزم تامین بودجه برای ایجاد مخزن است.

 مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد:  در این مرکز نگهداری اسناد شخصی، خاندان‌ها و خانواده‌ها، ترمیم، نگهداری، امانت گذاری و خرید اسناد انجام می‌شود ولی عمده فعالیت نگهداری اسناد و در اختیار قرار دادن آن به پژوهشگران حوزه‌های مختلف برای انجام برنامه‌ریزی و مطالعات آینده‌نگر است.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه، دوره‌­های آموزشی ،فراگیری خط سیاق، افتتاح نگارخانه و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دست اقدام اشاره کرد و گفت: با توجه به نگارش برخی از این اسناد به خط سیاق، فراگیری آن مهم است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه‌ای آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی و ریاست کل آن با رئیس‌جمهور ایران است.

این سازمان به گردآوری و نگاهداری اسناد تاریخی و مهم کشور به منظور استفاده مورخان و پژوهشگران می پردازد.

۶۰۲۲/  ۳۰۸۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.