مدیر پایگاه جهانی میدان امام اصفهان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این سازه هنگام مرمت وضوخانه و سرویس بهداشتی مردانه در ضلع شرقی مسجد امام و پس از کاشی‌برداری و کف‌برداری آن کشف شد. 

فریبا خطابخش افزود: این سازه در ادامه آبراهه دوره صفوی که حدود ۲ سال پیش در شبستان و نمازخانه مسجد امام در حین عملیات ناوکشی برای رفع رطوبت پیدا شد، قرار دارد. 

وی با بیان‌اینکه در زمان حاضر کار تعمیر وضوخانه و سرویس بهداشتی مردان مسجد متوقف شده است، گفت: کار باستان‌شناسی و مستندنگاری بر روی این آبراهه برای تعیین دقیق ابعاد، مسیر و ادامه راه آن، در حال اجراست.

خطابخش با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود این آبراهه به حوضخانه مسجد امام منتهی شود، اضافه کرد: سازه کشف شده نسبت به آبراهه‌هایی که ۲ سال پیش نمایان شد، ابعاد وسیعتری دارد. 

مدیر پایگاه جهانی میدان امام اصفهان با بیان‌اینکه وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی مسجد پیش از انقلاب احداث شده است، تصریح کرد: تاسیسات این بخش‌ها دچار فرسودگی زیاد بود و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به بنای تاریخی مسجد، مرمت و تعمیر آنها ضروری است.

دی ماه سال ۹۵، اجرای عملیات بهسازی بخشی از مسجد امام اصفهان به کشف آبراهه‌ها و تونل‌های جدیدی در این مسجد منجر شد و پس از آن کاوش‌های باستان شناسی برای کشف و شناسایی کامل این سازه در مسجد صورت گرفت.

 اردیبهشت سال ۹۶ نیز چند آبراهه جدید در قسمت شبستان مسجد امام اصفهان کشف شد.

مسجد امام واقع در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان که پیش از این به نام‌های مهدی، جامع، سلطانی، شاهی، جامع کبیر عباسی و شاه معروف بود، یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان متعلق به دوران صفوی، از بناهای مهم معماری اسلامی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل تزئیناتِ بسیار شگفت‌انگیزش، شهرتِ جهانی دارد. 

این بنا، شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.

مسجدِ امام اصفهان در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد.

این مسجد همراه با میدان امام(نقش جهان) به‌عنوان یکی از بناهای میراث جهانی در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

۳۰۱۱/۶۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.