حدود ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه شب ۲۴ مرداد، از کار افتادن دستگاه رنجر در شهربازی صفه اصفهان به نهادهای امدادرسان مانند آتش نشانی گزارش و با حضور عوامل امداد و نجات، خرابی این دستگاه پس از حدود ۴۰ دقیقه رفع شد. رنجر، دستگاهی گِرد و دوار است که در انتهای یک اهرم بزرگ قرار دارد و توسط این اهرم چرخانده می شود.

همین مشکل متاسفانه در سال ۹۵  برای این دستگاه پیش آمد و در آن زمان، مسافران رنجر با امدادرسانی نیروهای آتش نشانی به پایین آورده شدند که تکرار این مورد به گفته شهروندان پذیرفتنی نیست.  

در اتفاق هفته گذشته نیز تعدادی مسافر که سوار این دستگاه شده بودند برای دقایقی میان آسمان و زمین معلق ماندند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه برای آنها وجود داشت اما با تلاش نیروهای امداد و نجات به خیر گذشت.

همین موضوع و انتشار فیلم مربوط به خرابی دستگاه رنجر شهربازی صفه اصفهان در شبکه های اجتماعی باعث شد تا بار دیگر موضوع استاندارد سازی و نظارت و کنترل بیشتر دستگاه ها و تجهیزات شهربازی ها و پارک های بازی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

یکی از شهروندان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فرزندان من علاقه بسیاری برای رفتن به شهربازی دارند اما با وجود اصرار آنها، به دلیل دغدغه ای که نسبت به برخی از دستگاه ها دارم، آنها را کمتر به شهربازی می برم و اگر هم برویم بیشتر از دستگاه هایی که به نظر امن تر می آیند استفاده می کنیم.

صفورا  دلاوری با تاکید بر اینکه به نظر می آید بسیاری از این دستگاه ها، دستِ دوم و یا چندم هستند، افزود: لازم است سازمان های متولی مانند اداره کل استاندارد با کنترل های مستمر و اطلاع رسانی درباره اقدام های خود، اطمینان خاطر لازم را به مردم و والدین درباره دستگاه های شهربازی ها بدهند به عنوان مثال بالای سر هر دستگاه، برگه یا نشانه ای از اینکه این تجهیزات در فاصله زمانی نزدیکی، کنترل و تایید شده است، نصب شود.

دیگر شهروندی که  فیلم خرابی دستگاه رنجر در شهربازی اصفهان را دیده بود به ایرنا گفت: تصور این که خودم یا فرزندانم برای دقایقی در چنین دستگاهی در هوا معلق بمانیم، دشوار و وحشت آور است و جای سوال دارد که چرا چنین اتفاقی برای دومین بار برای این دستگاه افتاد.

حمید نوری با اشاره به اینکه حفظ سلامتی و ایمنی کودکان و نوجوانان در شهربازی ها باید اولویت مسئولان مربوطه و کارفرمایان این اماکن باشد، اضافه کرد: بهره برداران از این دستگاه ها و همچنین مردم باید با نحوه استفاده درست از این دستگاه ها از جمله شرایط سنی و وزنی آشنا باشند و از طرفی ارگان های نظارتی و کارفرمایان نسبت به کنترل مداوم آنها اقدام کنند.

اداره کل استاندارد استان اصفهان نیمه مرداد امسال اعلام کرد که با توجه به اهمیت ایمنی و سلامت کودکان و نوجوانان در هنگام استفاده از وسائل نصب شده در شهربازی ها، کارشناسان حقوقی  این اداره با انجام بازرسی دوره ای از پارک و زمین های بازی شهر اصفهان، ۷۵ تجهیز  را به علت عدم انطباق با استانداردهای ملی پلمب کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت های تائید صلاحیت شده  این اداره کل پس از انجام بازرسی های دوره ای برای هر تجهیز گواهینامه یکساله صادر می کنند که نشان از صحت و ایمنی عملکرد آن دستگاه دارد.   

مسئول اجرای استانداردهای اداره کل استاندارد اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دستگاه رنجر شهربازی صفه اصفهان در زمان حاضر متوقف است تا پس از بازرسی های کارشناسان استاندارد، ادامه کار آن بررسی شود.

مجتبی دهقانی با بیان اینکه این دستگاه دارای مجوز استاندارد بود، افزود: با توجه به این موضوع، میزان قصور و کوتاهی بهره بردار در حال بررسی است تا مشخص شود کوتاهی از کدام ناحیه بود.

وی با بیان اینکه سلامتی و ایمنی مردم برای اداره کل استاندارد از اهمیت خاصی برخوردارست، خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاق پیش آمده، همه دستگاه های شهربازی صفه اصفهان بررسی می شود.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه باید بهره برداران دستگاه های شهربازی ها دوره های آموزشی لازم را درباره چگونگی استفاده از این تجهیزات و نحوه کار آنها گذرانده باشند و اطلاعات مورد نیاز را داشته باشند، گفت: این کار به ماموران آتش نشانی برای امدادرسانی و رفع نقص فنی در زمان کوتاه تر کمک بسیاری می کند.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اتفاق اخیر در یکی از شهربازی های اصفهان، افزود: تیم های امداد و نجات در ارتفاع در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به محل رساندند و با تخصصی که داشتند موفق به رفع خرابی و نقص فنی دستگاه در حدود ۲۰ دقیقه شدند.

وی تاکید کرد: برای هیچیک از این افراد مشکلی پیش نیامد اما اگر زمان رفع خرابی دستگاه بیشتر از این زمان طول می کشید احتمال پارگی مویرگ ها به دلیل معلق ماندن زیاد وجود داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این دستگاه و محافظ ها و کمربندهایش، قفل شده بود، امکان سقوط آن و مسافرانش وجود نداشت و از این لحاظ ایمنی لازم را داشت.

کاوه آهنگران با اشاره به اینکه معلق ماندن افراد در مدت طولانی ممکن است منجر به پارگی مویرگ های خونی شود، اضافه کرد: به همین دلیل تیم عملیاتی آتش نشانی با هوشمندی و تخصصی که داشت تلاش کرد تا نقص فنی دستگاه را شناسایی و آن را رفع کند.

وی با بیان اینکه آزاد کردن مسافران از دستگاه با استفاده از تجهیزات بالا بر، آخرین مرحله نجات است، توضیح داد: اگر زمان خرابی دستگاه بیشتر از این طول می کشید، باید این کار را انجام می دادیم که با توجه به رفع شدن نقص فنی و آزاد شدن دستگاه، نیازی به آن نبود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در اتفاق مشابهی که برای این دستگاه در سال ۹۵ افتاد، مسافران از دستگاه به پایین آورده شدند، توضیح داد: در آن مورد، امکان رفع نقص فنی در زمان کوتاه به دلایل مختلف وجود نداشت و با توجه به اهمیت امنیت مسافران اقدام به پایین آورن آنها با تجهیزات ویژه شد.

کاوه آهنگران با بیان اینکه مشابه این اتفاق در اردیبهشت امسال برای تله سیژ پارک ناژوان اصفهان رخ داد، تاکید کرد: لازم است مسئولان مربوطه نسبت به استانداردسازی و تاییدیه فنی دستگاه های شهربازی ها، مصرانه تر و دقیق تر عمل کنند.

۲۷ اردیبهشت امسال نیز ۲۸ مسافر به دلیل از کار افتادن تله سیژ پارک ناژوان اصفهان در آن گرفتار شدند که به آنها امدادرسانی شد.

با توجه به اینکه مراجعه مردم و کودکان و نوجوانان به شهربازی ها و پارک های بازی در تابستان نسبت به فصول دیگر بیشتر می باشد، ضروری است که نسبت به بازدیدهای دوره ای در فواصل کوتاه تر از آنها اقدام شود.

از طرفی با توجه به گردشگر پذیر بودن اصفهان و حضور تعداد زیادی از گردشگران خارجی در این خطه و استقبال آنها از شهربازی های بزرگ ، لازم است که تمهیدات و اقدام های لازم برای پیشگیری از هرگونه حادثه در این مکان ها صورت گیرد.

اصفهان حدود ۸۰ مجموعه شهرباری و پارک بادی دارد.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.