عباس رضایی پنجشنبه شب در دومین جشنوار کباب و اولین جشنواره لبنیات گلپایگان در پارک جنگلی این شهر افزود: حضور پر شور و نشاط مردم در جشنواره ها پیامی به دنیای استکبار و در راس آن آمریکای جنایتکار و شخص ترامپ است که برغم مشکلات معیشتی بواسطه تحریم ها، امید، شادابی و نشاط همچنان در بین مردم به کوری چشم دشمنان انقلاب، اسلام و رهبری وجود دارد و زندگی جاری است.

وی از حضور با نشاط مردم گلپایگان و گردشگران در جشنواره کباب و لبنیات و دست اندرکاران که زمینه ساز این حضور را فراهم کردند قدردانی کرد و گفت:  مردم با این حضور همدلی و هم نوایی خودشان را با مسوولان نظام و دولت تدبیر و امید نشان دادند.

همچنین در یک نشست خبری در حاشیه برگزاری جشنواره نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد وابسته به نفت یکی از مشکلات در کشور و به طور قطع مانع جدی در راه توسعه است.

علی بختیار افزود : برای برای برون رفت از وابستگی به  در آمدهای نفتی باید به سمت درآمدهای گردشگری حرکت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین  جشنواره کباب و لبنیات در شهرستان گلپایگان با همت مسوولان گفت: این شهرستان در بخش های دیگر از جمله کشاورزی و دامداری زمینه برای اجرای برنامه های گردشگری دارد که نیاز به برنامه ریزی است.

فرماندارگلپایگان گفت:دومین جشنواره کباب همراه با جشنواره لبنات با کمک وبسیج دستگاه اداری ، نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی در حدود صد غرفه شامل پخت کباب ، لبنیات، صنایع دستی، سوغات ،توانمندی های تولیدی غذایی و برنامه متنوع در مدت دو روز ۲۴ و ۲۵ مرداد در پارک جنگلی این شهرستان در حال اجرا است.

حسین یار محمدیان با اشاره به اینکه سال گذشته برای اولین بار جشنواره کباب در شهرستان گلپایگان در همین مکان برگزار شد و حدود ۱۶ هزار بازدید کننده داشت افزود: برگزاری چنین جشنواره ها در رونق اقتصادی و گردشگری این شهرستان تاثیرگذار است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره دارای دو منظر اقتصادی و فرهنگی است افزود:از منظر اقتصادی به بهانه برگزاری جشنواره آداب و رسوم مردم یک منطقه معرفی می شود و مردم دیگر نقاط با آن آشنا می شوند. و با  رفت و آمدها زمینه برای کارهای اقتصادی شکل می گیرد.

ولی تیموری اظهارداشت به ازای هر گردشگر که در منطقه ما وارد کشور می شود یکهزار و ۳۵۷ دلار ارزآوری عاید آن منطقه می‌شود و گردشگر همین خرده فرهنگ ها و فرهنگ بومی و محلی ما را می بیند و هزینه می کند و منابع طبیعی را با خودش نمی برد و این صنعت می تواند برای ارز آوری جایگزین در آمدهای نفتی قرار گیرد.

تاریخ پخت کباب کوبیده سنتی گلپایگان به بیش از ۲ قرن می رسد و دارای شهرت و معروفیت خاص و منحصر به فردی در کشور است.

برای تهیه این غذا گوشت بره تازه به همراه پیاز و نمک پس از چرخ کردن به سیخ کشیده می شود و روی زغال طبخ می شود.

از شاخصه های اصلی این غذا در گلپایگان قطعه کردن گوشت تازه از قلاب، چرخ کردن و طبخ جلوی چشم مشتری است همچنین چراگاه های طبیعی و بکر منطقه نیز به طعم، مزه و لذیذ بودن و کیفیت این غذا افزوده است.

مهارت پخت کباب شهرستان گلپایگان در تیرماه امسال در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

شهرستان گلپایگان در ۱۸۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.

۶۰۲۶//۷۱۳۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.