«کارت‌خوان نداریم»، «کارت‌خوان خراب است» این جملات برای اغلب افرادی که به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند آشناست و منشی آنها را به گرفتن پول نقد از عابربانک بیرون مطب هدایت می‌کند. اگرچه سازمان‌های مربوط به پزشکان معتقدند که موضوع کارت‌خوان دیگر دغدغه جامعه نیست و این در شأن جامعه پزشکی نیست که هر روز به آن بپردازیم و به‌طور قطع بالای 95 درصد پزشکان از کارت‌خوان استاندارد استفاده می‌کنند، اما حکایت بیماران و همراهان آنها چیز دیگری است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، در کشورهای پیشرفته دنیا، مالیات تنها و مهمترین منبع درآمد دولت‌ها به حساب می‌رود، اما در ایران این‌گونه نیست و تنها 30 درصد درآمد کشور از محل مالیات تأمین می‌شود. البته آمار دقیقی از میزان فرار مالیاتی کشور وجود ندارد، اما به گفته مسئولان مالیاتی تنها قشری که فرار مالیاتی ندارند، کارمندان و کارگران هستند و در بقیه اصناف و بخش‌ها شاهد فرار مالیاتی و تخلف هستیم.
طی سال‌های گذشته موضوع شفافیت نظام مالیاتی بارها و بارها از سوی دکترین اقتصادی مطرح شده و قرار است طرح نظام جامع مالیاتی به عنوان موتور محرکه نظام نوین مالیاتی در کشور پیاده شود. به همین منظور باید زیرساخت‌های اجرای این طرح به مرور در تمام صنوف و بخش‌ها فراهم شود و یکی از این الزامات نصب صندوق‌های مکانیزه فروش و اتصال دستگاه کارت‌خوان به آن است. 
باید توجه داشت طی چند سال گذشته اگرچه دستگاه‌های «کارت‌خوان» جای خود را در بین تمام صنوف و همچنین مشتریان به ‌خوبی باز کرده، اما در برخی صنوف در حال کنار گذاشته ‌شدن است. با این وجود مطابق قانون حدود 28 صنف ازجمله جامعه پزشکی مشمول نصب دستگاه کارت‌خوان برای رفاه حال مشتریان و مراجعان خود هستند. 
به همین منظور در جریان تصویب لایحه بودجه، مجلس شورای اسلامی در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارت‌خوان بانکی) کرد و اوایل مرداد امسال رستم پور -مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی با اشاره به بند «ی» تبصره 6 قانون بودجه 98 اعلام کرد: «صاحبان محترم حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا 23 مردادماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان بانکی) ثبت‌نام کنند و تمام صاحبان حِرَف و مشاغل یاد شده مکلف‌اند برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود کرده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند و مشاغل پزشکی که از کارت‌خوان بانکی استفاده نکنند مشمول جریمه خواهند شد.»
اگرچه جامعه پزشکی می‌گویند با نصب دستگاه کارت‌خوان هیچ مخالفتی ندارند و به گفته دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور، جامعه پزشکی با نصب کارت‌خوان مشکلی ندارد و صحبت این است که چرا به شکل مبهم بحث سامانه یا صندوق فروش که سنخیتی با کار پزشکی و خدماتی ندارد با یک جوسازی علیه جامعه پزشکی اجباری می‌شود.
محسن مصلحی به خبرنگار ایسنا-اصفهان، می‌گوید: به‌هرحال سازمان امور مالیاتی ادعای شفافیت مالیاتی می‌کند و البته حرف درستی است، اما حق جامعه پزشکی و تمام اقشار جامعه است که ادارات مالیاتی نیز شفافیت داشته باشند.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز در خصوص گلایه برخی پزشکان نسبت به اینکه چرا نصب کارت‌خوان در جامعه پزشکی از سوی اداره مالیات پررنگ شده به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: پزشکان مخالف نصب کارت‌خوان نیستند و این طرح ارتباطی با اخذ مالیات ندارد حرف آنها این است که چرا جامعه پزشکی؟ در حالیکه اکنون 28 صنف دیگر به غیر از پزشکان موظف به نسبت دستگاه کارت‌خوان هستند که در بحث قانون در موعد معین با آنها برخورد می‌شود.
او با بیان مصوباتی که برای ارتقای جایگاه مالیات در کشور در حال اجراست و همچنین اصلاح قوانین مالیاتی و وضع جریمه‌های سنگین برای کتمان درآمد، ضرورت استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان در کلینیک‌ها و مطب پزشکان که در راستای شفاف‌سازی درآمدها به عنوان یک الزام مطرح است، تاکید می‌کند: قطعا تمام فرارهای مالیاتی قابل‌پیگیری است و اداره کل امور مالیاتی استان اقدامات ویژه‌ای در خصوص مبارزه با فرار مالیاتی انجام داده است.
به گفته بهروز مهدلو، از سال گذشته نسبت به فرهنگ‌سازی در این خصوص در بین جامعه پزشکان اقدام کرده‌ایم و نصب دستگاه کارت‌خوان تنها برای رفاه حال مردم است.
او با تأکید بر اینکه مطابق تبصره ٦ قانون بودجه ٩٨ بر نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌های پزشکی و ثبت‌نام آن در سامانه مالیاتی تأکید شده است، می‌گوید: مطابق قانون کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و ... ملزم به نصب کارت‌خوان هستند و البته این قشر موافقت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند و در صورت عدم نصب سازمان امور مالیاتی با آنها برخورد می‌کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان نیز چندی پیش در همایش جامع آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی مرتبط با جامعه پزشکی، با اشاره به الزام قانون نسبت به استفاده پایانه فروشگاهی از سوی پزشکان، تاکید می‌کند: پزشکان بخش اعظمی از جامعه تحصیل‌کرده کشور را تشکیل می‌دهند و لزوم آگاهی و عمل به قوانین توسط ایشان بیشتر احساس می‌شود.
قنبری اضافه می‌کند: دستگاه قضایی با درک حساسیت شغلی پزشکان باید به‌عنوان وظیفه ذاتی خود، در جهت اجرای صحیح قوانین رسیدگی قضایی اقدام کند و در این راستا اطلاع از قوانین جهت پیشگیری از جرم و عدم مجازات حائز اهمیت است و از آنجایی که قانون استفاده از دستگاه کارت‌خوان را برای جامعه پزشکی تکلیف کرده، عدم استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان مشمول جریمه دوبرابری خواهد شد.
از سوی دیگر دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور در این خصوص به خبرنگار ایسنا-اصفهان، می‌گوید: استفاده از کارت‌خوان چه قبل از اینکه قانون شود و چه اکنون، موضوع شفافی بوده و تمام اصناف ازجمله جامعه پزشکی باید این قانون را در راستای رضایت مشتری اجرا کنند. بنابراین اگر معدود افرادی آن را رعایت نمی‌کردند، اکنون قانون تکلیف کرده است.
به گفته محسن مصلحی، بررسی استفاده پزشکان از کارت‌خوان جزو وظایف سازمان نظام پزشکی نیست و بعید می‌دانم همکاری باشد که موضوع کارت‌خوان را رعایت نکرده باشد و رسما اعلام می‌کنم سازمان نظام پزشکی به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارد هم به جهت رعایت حال ارباب رجوع یا همان بیماران و هم به لحاظ قانون پزشکان مخالفتی با نصب کارت‌خوان قانون ندارند.
او تصریح می‌کند: موضوع استفاده از کارت‌خوان یک موضوع کاملا شفاف است و اگر شخصی در هر کدام از مراتب تشخیصی و درمانی، پزشکی را سراغ داشته باشد که موضوع را رعایت نمی‌کند، می‌تواند موارد را به سازمان نظام پزشکی گزارش کنند و این سازمان جهت نظارت کلی خود، موضوع را پیگیری می‌کند.
به اعتقاد مصلحی، پرداختن بیشتر به موضوع استفاده پزشکان از کارت‌خوان یک بحث انحرافی است، چراکه این قانون در خصوص سایر صنوف هم باید پیاده شود. امروز موضوع کارت‌خوان دیگر دغدغه جامعه نیست و باید آن را حل شده فرض کنیم و اگر معدود کسانی هستند باید گزارش کنند و رصد هر روزه آن از سوی سازمان نظام پزشکی، در شان جامعه پزشکی نیست و به‌طورقطع بالای 95 درصد پزشکان از کارت‌خوان استاندارد استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهیم معدود افرادی موجب خراب شدن وجهه جامعه پزشکی شوند.
او با انتقاد بر اینکه باید دید چرا امروز تنها در بحث نصب سامانه فروشگاهی تنها جامعه پزشکی بولد شده و اگر قرار است مالیات آنلاین گرفته شود، چرا این موضوع را شفاف اعلام نمی‌کنند و این تصمیمات موجب گلایه جامعه پزشکی شده است، تاکید می‌کند: به اعتراف مسئولان امور مالیاتی جامعه پزشکی در موارد مالیاتی قانونمند هستند، بااین‌وجود کم لطفی برخی مسئولان و آدرس های غلط موجب این هجمه‌ها به جامعه پزشکی شده است.
به گفته دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور، نتیجه این رفتارها با جامعه پزشکی سبب افزایش خیل متقاضیان مهاجرت پزشکان از کشور شده است و هرکسی که ادعا می‌کند چنین نشده، اسناد و مدارک این ادعا موجود است که این خسارت بزرگی معطوف جامعه خواهد شد، چراکه برای پزشکان هزینه بسیاری شده است.
او با اشاره به دیرکرد پرداخت هزینه پزشکان از سوی سازمان های بیمه گر، افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات پزشکی و عدم همخوانی آن با حقوق و مالیات ها، می‌گوید: متاسفانه امروز خطر رکود برخی مراکز درمانی، افت کیفیت و تعطیلی و یا حتی تغییر کاربری مراکز و مطب‌های پزشکی وجود دارد.
مصلحی با اعتقاد بر اینکه پزشکان زیاده‌خواه نیستند فقط خواهان برخورد احترام‌آمیز با خود هستند، تاکید می‌کند: از بی قانونی دفاع نمی‌کنیم، اما این فضای عدم امنیت و رفتار عجیب و غیرمنصفانه امروز علیه جامعه پزشکی بسیار دیده می شود.
بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی تعداد کل اعضای این سازمان حدود 230 هزار پزشک هستند و در حال حاضر در سطح استان اصفهان حدود 20 هزار مرکز تشخیصی و درمانی در رشته های مختلف و در شهر اصفهان حدود 12 هزار پروانه مطلب در رشته‌های مختلف همچون پزشکان عمومی، متخصص فیزیوتراپی آزمایشگاه و ... مشغول فعالیت هستند و اگرچه جامعه پزشکی معتقدند که شاید تنها درصد اندکی هستند که در مطب‌های خود دستگاه کارت‌خوان ندارند و اقدام آنها را نباید به حساب بقیه پزشکان گذاشت، با این وجود روز یکشنبه (بیستم مرداد ماه) رستم‌پور-مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی از تمدید مهلت ثبت‌نام فعالان بخش درمان در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروش تا پایان مرداد خبر داد و به نظر می رسد شاید مقاومت جامعه پزشکی در برابر قانون، تنها به تمدید مهلت اجرای آن منجر شده است. 
گزارش از: ریحانه سجادی، خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.