مجید زینلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور میانگین فقط هفت درصد از اهدا کنندگان خون در کشور را بانوان تشکیل می دهند و حضور آنها در این زمینه کم رنگ است.

وی با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند که زنان به دلایل جسمی و پزشکی دچار کم خونی هستند، اظهار داشت: کم خونی  بین زنان نسبت به مردان، بیشتر است اما شیوع آن به حدی زیاد نیست که ما نیمی از جمعیت اهدا کنندگان خون را از دست بدهیم.

زینلی با بیان اینکه کم خونی  بین زنان اهدا کننده خون و حتی افرادی که موفق به اهدای خون نمی شوند، شیوع چندانی ندارد، تاکید کرد: این اطمینان را به بانوان می دهیم که به هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون از آنها آزمایش مختلف مانند هموگلوبین و کم خونی انجام می شود و در صورت اینکه مشخص شد که اهدای خون برای آنها ضرر ندارد جهت خون گرفتن اقدام می شود.

به گفته وی، سه و نیم درصد از اهدا کنندگان خون در استان اصفهان زنان هستند در حالیکه در برخی استان ها تا ۱۳ درصد هم می رسد.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با بیان اینکه وضعیت خوبی از نظر از ذخائر خونی در استان داریم، خاطرنشان کرد: اما این دلیل نمی شود که مردم برای اهدای خون مراجعه نکنند و ما از افراد دارای گروه‌های خون منفی می خواهیم که بیشتر به مراکز انتقال خون مراجعه داشته باشند.

زینلی، همچنین کمبود مراکز اهدای خون در کلان‌شهر اصفهان را مهمترین معضل و دغدغه این سازمان خواند و گفت: این شهر با ۲ میلیون نفر جمعیت نیاز به سه تا چهار مرکز مانند خواجو دارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر مراکز انتقال خون خواجو و عاشق اصفهانی در این کلان‌شهر فعال است، افزود: مرکز عاشق اصفهانی، در مقایسه با خواجو بسیار کوچک‌تر و فقط دارای سه تخت با ظرفیت پذیرش حدود ۳۰ نفر در روز است.

زینلی تاکید کرد: این مشکل با حضور و مشارکت مردم و خیران به ویژه برای تامین زمین مناسب، رفع می شود.

وی گفت: افراد علاقه‌مند به اهدای سلول های بنیادی خون ساز خود نیز می توانند روزهای شنبه و یکشنبه به مراکز انتقال خون خواجو مراجعه کنند تا پذیره نویسی آنها انجام شود.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون استقبال خوبی از این طرح در استان اصفهان شده است، اضافه کرد: اطلاعات این افراد در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ( سپاس) که سامانه ملی هست، ثبت می شود. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه ما خون به خارج کشور نمی فرستیم، گفت: پلاسمای خون برای تولید داروهای حیاتی و ارزشمند به خارج فرستاده و پس از تبدیل به محصول به داخل کشور، برگردانده می شود.

پلاسما یا همان خوناب، بخش مایع خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد؛ مایعی که ۹۱ درصد آن را آب، یک درصد آن را املاح و یون های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل می‌دهند.

زینلی افزود: داروهای مشتق از پلاسما مانند فاکتور هشت و ۹ و هموگلوبین، گرانقیمت، استراتژیک و پر مصرف هستند و سازمان انتقال خون ایران از حدود ۱۵ سال گذشته پلاسمای تهیه شده از خون را برای تولید این داروها به خارج می فرستد و محصولات آن به کشور باز می گردد.

وی با بیان اینکه پلاسما بافت زنده است، اظهار داشت: داروی تولید شده از آن حاوی باکتری ها و موادی است که برای مردم کشورمان بومی محسوب می شود و حاوی پلاسما و عامل خارجی نیست.

استان اصفهان در زمان حاضر دارای پایگاه ها و مراکز ثابت انتقال خون در شهرستان های کاشان، خوانسار، شهرضا، نجف آباد، خمینی شهر، گلپایگان و نایین و ۲ مرکز در کلان‌شهر اصفهان شامل خواجو و عاشق اصفهانی است.

به طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه می کنند و اصفهان رتبه چهارم را در بین استان‌ها در این زمینه دارد.

زنان و مردان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

۶۰۲۲ / ۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.