مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان روز جمعه در جلسه شورای اداری سمیرم، که با حضور استاندار و مدیران کل استانی و شهرستانی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد این اعتبار به منظور ساخت ۵ طرح آبخیزداری در نقاط مختلف سمیرم هزینه خواهد شد.

محمدحسن شاملی تصریح کرد: قراردادهای اجرای این ۵ طرح با پیمانکارها بسته شده و در سال جاری همزمان شاهد اجرای هر ۵ مورد خواهیم بود.

به گفته وی، بارش های خوب بهار امسال نشان داد بهترین راه برای مهار آب های سطحی و سیلاب ها اجرای همین طرح های آبخوانداری و آبخیزداری بویژه در مناطق مستعدی مانند سمیرم است.

وی تصریح کرد: طرح های آبخیزداری در استان همچون سایر نقاط کشور شامل پروژه‌های آبخیزداری، جنگل کاری، کاداستر، آموزشی، مهار سیلاب ها و حفاظت از مراتع هستند که سهم عمده ای از آنها در استان اصفهان به سمیرم اختصاص دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: طرح های مرتبط با سیلاب این اداره کل نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب حاصل از این پدیده را بطور مفید در چرخه مصرف قرار داده و انجام طرح‌ های یاد شده تغذیه ۵۸ حلقه چاه، ۶۲ چشمه، ۱۰۲ قنات، حفظ ۲۳۸ کیلومتر راه و حفاظت از سه هزار و ۴۳۰ هکتار از اراضی زراعتی کل استان را در پی داشت است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم در همین ارتباط خاطر نشان کرد: یکی از خواست های مهم مردم سمیرم که ۹۶ درصد آنها فعال بخش کشاورزی هستند توجه به اجرای همین طرح های آبخیزداری است.

اصغر سلیمی تاکید کرد: مهار روان آب ها، بارش های بهار و زمستان و آب های سطحی در جای جای سمیرم با ا جرای این طرح ها می تواند بخش عمده ای از مشکلات آبی منطقه را حل کرده و سفره های آب زیرزمینی را هم بهره مند کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود مدیریت دوگانه منطقه حفاظت شده دنا را یادآور شد و گفت: این مشکل سالیان سال است عنوان می شود ولی حل و فصل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: محدوده جغرافیایی شمالی دنا و زاگرس میانی در استان اصفهان و سمیرم واقع شده اما اگر کسی کار اداری یا مشکلی داشته باشد باید به محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد مراجعه و کارش را پیگیری کند.

عضو فراکسیون عشایر مجلس دهم اهمیت موضوع ایل یار برای جامعه عشایر را یادآور شد و افزود: اگر ایل یار به مانند دهیار روستا برای هر منطقه مشخص شود کارها و امور عشایر نیز به شکل بهتر و جامع تری دنبال و پیگیری خواهد شد.

فرماندار سمیرم گفت: مسایل اصلی این شهرستان آب، عمران شهری، آموزش و پرورش، نهادهای حمایتی و کارهای زیربنایی و زیرساختی است.

به گفته محمدرضا عسگریان، یکی از درخواست های اصلی مردم و کشاورزان در برخی مناطق سمیرم بازنگری در تخصیص آب سدها است.

وی افزود: ۵۰ درصد از آب روستاها و شهرهای سمیرم هدر می روند که باید نسبت به اصلاح  و نوسازی شبکه آب آنها اقدام شود.

وی اضافه کرد: پروژه انتقال آب از تنگاب به دشت سمیرم نیز سال های زیادی است که بخشی از کار آن انجام شده اما تخصیص آب و اعتبار برای ادامه کار و عملیات اجرایی ندارد.

بر این اساس، مقرر شد طی دو هفته آینده امور آب منطقه ای استان اصفهان موضوع میزان تخصیص آب به کشاورزان و باغداران پایین دست سدهای سمیرم را مورد بازنگری قرار دهد و موضوع را به اطلاع استانداری اصفهان برساند.

همچنین در این جلسه در حکمی از سوی وزارت کشور، محمد باتوانی به عنوان بخشدار بخش وردشت سمیرم شد.

استاندار اصفهان به همراه مدیران کل استانی از سد قرقاچ با ۲۱ میلیون متر مکعب ذخیره آبی در بخش وردشت سمیرم و طرح گردشگری الماس در حاشیه این سد مخزنی دیدن کرد.

شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

۷۱۴۷/6026/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.