علی اصغر شاهزیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از سویی اشتغال پایدار می تواند افراد معلول را از نابسامانی های اقتصادی و مشکلات عدیده ای پیرامون آن به ویژه آسیب های اجتماعی رهایی دهد.

وی اظهار داشت: در حوزه مشارکت‌های مردمی جذب کمک‌ها ازطریق خیران، بخش دولتی و بخش خصوصی انجام می‌شود که این کمک‌ها به سه شیوه درآمدهای نقدی یا کمک‌های غیرنقدی و خدماتی صورت می‌ گیرد.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان، درآمد حاصل شده در سه ماهه اول سال جاری بهزیستی را بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت : این درآمد به شیوه نقدی، غیرنقدی و خدماتی و در بخش های دولتی، غیردولتی و خیران حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان تنها ۳۹ میلیارد ریال از بخش دولتی حاصل شده و مابقی مربوط به بخش های غیردولتی و خیریه های دارای مجوز است.

شاهزیدی با اشاره به افزایش میزان تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی گفت: امسال تسهیلات خود اشتغالی مددجویان بهزیستی که در سال‌های قبل ۲۰۰ میلیون ریال بود به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی یادآور شد: این میزان تسهیلات در قالب وام قرض الحسنه با بازپرداخت پنج ساله هم برای مددجویان جویای کار و هم برای کارفرمایان در صورت بکارگیری پنج نیروی کار زیر پوشش بهزیستی درنظرگرفته شده است.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی اصفهان افزود: همچنین تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری با ۶ درصد کارمزد است که مددجویان برای استفاده از آن می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به طرح های ساخت مسکن برای خانواده های دارای معلول گفت: تفاهم‌نامه چند جانبه‌ای در اسفند ۹۴ بین اداره­های بهزیستی، راه و شهرسازی، بنیادمسکن و خیرین مسکن‌ساز منعقد شد که ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای ۲ فرد معلول را تعهد کردند.

شاهزیدی تصریح کرد: در این رابطه خانواده‌های دارای ۲ معلول در مناطق شهری ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای ساخت یا خرید مسکن دریافت می‌کنند که از این مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال  توسط بنیاد مستضعفان، ۱۰۰میلیون ریال از سوی بهزیستی و ۵۰ میلیون ریال توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۱۵ خانواده در این طرح صاحب مسکن شدند، گفت: خانواده‌های دارای ۲ معلول در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت هم ۱۰۲ سهمیه داشتند که تاکنون به ۹۱ خانواده زیرپوشش در این زمینه کمک شده است.

شاهزیدی، در این رابطه همکاری بیشتر بانک ها برای پرداخت وام به این مددجویان را خواستار شد و گفت: درخواست ضمانت و وثیقه های سنگین از مددجویان به ویژه در مناطق روستایی که املاک بسیاری از آنها دارای سند رسمی نیست موجب می شود که آنها از امکان دریافت وام بی بهره بمانند.

اکنون ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شده که این تعداد یک پنجم آمار معلولان در استان است و پیش بینی می شود که دستکم ۵۰۰ هزار فرد معلول در استان ساکن باشند.

از مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی اصفهان ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

 براساس آخرین بررسی های صورت گرفته دستکم سه هزار و ۷۰۰ خانوار دارای ۲ تا پنج فرزند معلول در استان سکونت دارند.

در حال حاضر ۶٧ مرکز توانبخشی معلولان ذهنی، ١١ مرکز توانبخشی سالمندان، ١٠ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، ١٠ مرکز توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، ۸۰ واحد خدمات مددکاری، ۴۶ واحد پیراپزشکی، ۳۲ پایگاه سی بی آر و ۳۸ تشکل معلولان به این اقشار خدمت رسانی می کنند.

۶۹۹۴/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.