مناطق شرقی شهرستان اصفهان با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر مشتمل بر بخش و شهرهایی مانند جلگه، بن رود، ورزنه، جرقویه، اژیه، هرند، زیار، برآن، کرارج، کوهپایه دارای مناطقی طبیعی و تاریخی و ظرفیت های صنعتی و کشاورزی و گردشگری ارزشمند است که اکنون با محدودیت ها و کمبودهای زیادی روبروست.

اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما در چند سال اخیر ادامه خشکسالی ها،  آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است به طوری که به دلیل جار نبودن آب زاینده رود بخشی از عرصه های کشاورزی و باغ های منطقه بی آب  و رها شدند.

کشاورزان مناطق شرقی اصفهان بر جلوگیری از برداشت های غیرقانونی در بالادست زاینده رود تاکید داشته و خواهان تخصیص حقابه خود برای کشت پاییزه  و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی  هستند.

آسیب های اجتماعی، طلاق و کاهش ازدواج، نیازهای بهداشت و درمانی، نیازهای آموزشی و فرهنگی از جمله مشکلات فراروی  این منطقه است که باید تلاش ویژه ای برای محرومیت زدایی آن انجام شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان " مناطق شرق  شهرستان اصفهان ، چالشها و راهکارها" با حضور قوام الدین  ضیایی، خدابخش منصوری، محمدعلی جعفری به ترتیب رئیس شورای اسلامی شهرهای کوهپایه، حسن آباد جرقویه، هرند و احمد صادقی بخشدار بن رود و محسن جعفری بخشدار جرقویه سفلی برگزار شد.

محرومیت های شرق اصفهان کمتر از مناطق جنوبی کشور نیست

رئیس شورای اسلامی کوهپایه گفت: محرومیت های امکاناتی شرق اصفهان  با وجود قرار گرفتن در مرکز استان کمتر از مناطق جنوبی کشور نیست.

قوام الدین  ضیایی  در این میزگرد ایرنا با اشاره به کمبودهای این مناطق با وجود ظرفیت های موجود ، افزود: ۱۴۰ کیلومتر جاده  این منطقه که کیفیت آن ها در حد مطلوب نیست و حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت سیار منطقه نیز امکانات بهداشتی و درمانی مناسب ندارند.

وی بیان کرد: کمبود امکانات در این منطقه موجب کاهش کیفیت و سرعت در خدمت رسانی شده و مردم ساکن و یا مسافران برای بهره گیری از خدمات بهداشتی باید به شهرستان اصفهان سفر کنند که هزینه های زیادی بر آنان تحمیل می شود.

وی تاسیس یک مرکز درمانی مجهز با امکانات مورد نیاز و نیروی انسانی کافی را نیاز ضروری این منطقه برشمرد و بر ضرورت برنامه ریزی مسوولان امر در تحقق این نیاز اساسی اهالی تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی کوهپایه ادامه داد: مرکز بهداشتی در این شهر وجود دارد اما نیروی انسانی و کادر متخصص برای ارائه خدمات وجود ندارد  که به صورت شبانه روزی خدمات رسانی کند.

وی اضافه کرد: در این منطقه یک داروخانه شبانه روزی برای تامین داروی مردم وجود ندارد که در مواقع خاص شب و روزهای تعطیل به راحتی دسترسی جهت خرید دارو وجود داشته باشد.

ضیایی با بیان اینکه دسترسی به امکانات آموزشی از نیازهای اولیه یک جامعه است، تصریح کرد: توازن امکانات آموزشی در این منطقه بر اساس سرانه جمعیتی وجود ندارد و برنامه های خاص و متنوع برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان این منطقه مثل مناطق دیگر استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: تعدادی از مدارس کوهپایه فرسوده و حکم تخریب دارد و به دلیل کمبود محیط آموزشی از این مدارس فرسوده استفاده می شود که هر لحظه احتمال فروریختن سقف و دیوار این مراکز آموزشی در صورت وقوع حوادث طبیعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه استعدادهای زیادی در بین دانش آموزان منطقه شرق اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این استعدادها با وجود امکانات آموزشی و فرهنگی رشد و پیشرفت پیدا می کنند اما به دلیل کمبود امکانات بسیاری از استعدادها شکوفا نمی شود.

ضیایی با اشاره به نبود درآمد پایدار برای شهرداری کوهپایه و دیگر شهرهای شرق اصفهان خاطرنشان کرد: کسب درآمد از محل های حمایتی و همچنین سرفصل های دیگر مثل حق آلایندگی و یا اختصاص درصد بیشتری از درآمد ارزش افزوده مناطق صنعتی فعال در منطقه به شهرداری ها موجب موفقیت و اجرای خدمات بیشتر خواهد بود.

به گفته این مسئول محلی ۵۰ اثر تاریخی در کوهپایه مثل آب انبارها که هم اکنون نیز قابلیت استفاده دارند ثبت آثار ملی شدند اما این قابلیت اقتصادی برای توسعه منطقه مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی با انتقاد از توزیع ناعادلانه درآمدها و اعتبارات دولتی یادآورشد:خدمات صنعتی و درآمدهایی که در منطقه بدست می آید منفعتی  برای مردم ندارد و تنها مشکلات و بیماری های آن ها برای مردم باقی مانده است.

رییس شورای اسلامی شهر کوهپایه  استفاده از نیروی های محلی در بخشداری و مدیریت منطقه را برای ارائه خدمات بیشتر ضروری دانست و گفت: بخشدار و نیروی انسانی غیر بومی در شهر موجب صرف وقت برای شناخت منطقه می شود که اگر از نیروهای محلی استفاده شود نتایج خوبی را برای منطقه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نیروهای محلی شناخت خوبی نسبت به منطقه دارند و در تصمیم گیری و برنامه ریزی های بهتر عمل می کنند.

وی به دفع زباله های این منطقه اشاره و اضافه کرد : زباله های این منطقه در شهر رها شده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و باید برای بی خطرسازی و رفع این چالش کمک کرد.

کاغذبازی اداری مانع سرمایه گذاری در شرق اصفهان شده است

رئیس شورای شهر حسن آباد جرقویه اصفهان گفت: بروکراسی سخت اداری مانع از سرمایه گذاری در بخش های مختلف شرق اصفهان شده است که اگر این موانع حذف شود فرصت های سرمایه گذاری افزایش می یابد.

خدابخش منصوری درمیزگرد ایرنا با اشاره به نیازهای شهر خود، به کمبود امکانات شرق اصفهان  اشاره کرد و  افزود: کمبود امکانات و سرمایه در شرق اصفهان  با وجود نزدیکی به مرکز استان و ظرفیت های محلی وجود دارد که اگر از سرمایه گذاران حمایت َشود آنگاه مشکلات زیادی از این منطقه رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه های زیادی در حوزه صنعتی و گردشگری در منطقه شرق اصفهان وجود دارد اما سخت گیری مسئولان و بروکراسی اداری باعث سرمایه گریزی شده و سرمایه های مردمی برای فعالیت اقتصادی به شهرستان و استان های دیگر می رود.

به گفته این نوع رفتار سلیقه ای موجب محرومیت های منطقه شده  که باید با تدبیر و حمایت های مسوولان امر برطرف شود.

وی با اشاره به وجود معدن نمک، تپه ماسه و معدن ماسه در جرقویه خاطرنشان کرد: این ظرفیت معدنی و گردشگری فرصت های زیادی را در حوزه اشتغال و تولید و درآمد ایجاد می کند اما این سرمایه ها در بروکراسی اداری و مانع تراشی ها از بین رفته است.

وی ادامه داد: اگر از فعالیت های گردشگری در منطقه که رویکرد دولت هست،  حمایت و مورد توجه قرار گیرد در محرومیت زدایی و منفعت رسانی  منطقه نقش موثری دارد اما باید مسئولان در این حوزه از سرمایه گذار حمایت و اعتبارات مالی به آن اختصاص دهند.

منصوری یادآورشد: برخی از معادن در این منطقه فعال شدند اما به رقم مشکلاتی که برای مردم ایجاد کردند، هیچ منفعت اقتصادی و سودی به مردم شهر نمی رساند.

وی با اشاره به تبعات و بیماری هایی که به مردم شرق اصفهان به دلیل خشکی تالاب گاوخونی و ریزگردها و برداشت های معادن تحمیل شده است، یادآورشد: باید نهادهای بهره بردار و صادرکننده مجوز معادن و همچنین حاکمیتی نسبت به مشکلات خشکی تالاب گاوخونی پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: خودروهای انتقال مصالح ساختمانی و جابه جایی بار از شهرهای این مناطق می گذرند و تهدیدی علیه سلامت و آرامش مردم بوده و زیر ساخت های جاده ای را تخریب  کرده اند که متاسفانه به این مشکلات پاسخی داده نمی شود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی مردم شرق اصفهان، بهداشت و درمان است و با توجه به محدودیت هایی که در این منطقه وجود دارد خیلی از پزشکان متخصص به این شهرها برای ارائه خدمات نمی آیند.

وی با بیان اینکه کلنگ زنی و مراحل احداث یک باب بیمارستان در حسن آباد جرقویه انجام اما این اقدام به سرانجام نرسیده است، تصریح کرد: خطا در مهندسی و احداث پروژه موجب تخریب  آن شد و فعالیت جدیدی صورت نگرفته است.

این مسئول به وجود بسترهایی برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: پتانسیل زیادی در حوزه کشاورزی این منطقه برای کشت گیاهان دارویی، پسته کاری و توت داریم اما خرده مالکیت یکی از چالش های این بخش است.

وی اضافه کرد: با اختصاص تسهیلات به کشاورزان برای هم افزایی در زمین های کشاورزی، فناوری نوین برای کشت گیاهان با مصرف پایین آب انجام و فرصت های شغلی و تولیدی فراهم می شود و این اقدام تاکنون در برخی از مناطق که اجرا شده نتایج خوبی داشته است.

منصوری از بکارگیری نیروهای غیر بومی برای مسوولیت های اداری و خدماتی در شرق اصفهان انتقاد کرد و گفت: مسئولان غیر بومی شناختی نسبت به منطقه ندارند و این موضوع باعث تصمیم گیری مناسب نمی شود و مشکلاتی را ایجاد می کند.

به تاکید این مسوول  ر دوره اخیر شورای اسلامی، شهردار بومی انتخاب شده که این موضوع در پیشرفت کار و ارائه خدمت به مردم کارشا و کارآمد بوده است.

وی به شرایط واگذاری زمین در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: برخی از افراد زمین ها را تملک کرده و به ایجاد صنعت منجر نشده که باید این وضعیت مدیریت و زمین ها در اختیار افراد سرمایه گذار واقعی قرار گیرد.

به گفته منصوری باید سخت گیری ها برای سرمایه گذاری کاهش و نقش دستگاه های خدمات رسان در منطقه مشخص شود تا اینکه با شناسایی ساختار خدمت رسانی، توسعه خدمات بهتر شود.

 خدمات تامین اجتماعی به منطقه شرق اصفهان نمی رسد

رئیس شورای اسلامی شهر هرند گفت: با وجود جمعیت بالای بیمه شده در منطقه شرق اصفهان، خدمات تامین اجتماعی متناسب با جمعیت زیر پوشش و نیاز منطقه ارائه نمی شود.

محمدعلی جعفری هرندی در این میزگرد خبری ایرنا با اشاره به جمعیت زیاد شرق اصفهان گفت: بخش زیادی از مردم این منطقه زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده که بخش زیادی از این جمعیت جوان، مولد و پرداخت کننده حق بیمه  هستند اما از خدمات بهداشتی و درمانی این نهاد حمایتی بی بهره هستند.

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات متعدد از نظر نیروی انسانی، مکان و تجهیزات در حوزه بهداشت و درمان در منطقه شرق اصفهان، همکاری تامین اجتماعی با بهداشت و درمان در تامین این دسته از نیازهای منطقه لازم است تا اینکه مردم نسبت به حق و حقوق خود و همچنین هزینه هایی که پرداخت می کنند دریافت خدمات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فاصله زیادی از منطقه شرق اصفهان تا مرکز استان ، تصریح کرد: این فاصله طولانی را باید افراد جهت انجام نیازهای بهداشتی و درمانی خود طی کنند تا اینکه به اصفهان و یا اولین مرکز بهداشتی و درمانی برسند.

رئیس شورای اسلامی هرند ادامه داد: کدهای اورژانس ۱۱۵ پاسخگوی تمام حوادث این منطقه نیست و در صورت بروز چند حادثه امکان خدمات دهی با سرعت و با کیفیت فراهم نخواهد شد و باید برنامه ریزی جدی برای رفع چنین مشکلاتی انجام شود.

وی با اشاره به سابقه ۶۰ ساله شهرداری و ۳۰ ساله بخشداری در شهر هرند، تصریح کرد: ارتقا  این شهر با این سابقه فعالیت ضروری است که مسوولان امر باید تدبیر کنند.

به اعتقاد این مسئول، ارتقای هرند از بخش به شهرستان بسیاری از مشکلات را رفع می کند و پویایی جدیدی به منطقه خواهد داد و تجربه تبدیل فریدن به چهار شهرستان فریدن، فریدون شهر، بوئین و میان دشت و چادگان در منطقه شرق اصفهان نیز انجام شود.

وی کشاورزی را یکی از ظرفیت های هرند برشمرد و خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد مساحت کشاورزی هرند کشت شده و فرصت های خوبی در این منطقه است اما به دلیل حفر چاه های عمیق مشکلاتی برای این منطقه بوجود آورده است.

وی ادامه داد: شوید و برخی از محصولات کشاورزی هرند قابلیت برند سازی و ارزش صادراتی دارد اما به دلیل نبود نمایندگی از سوی جهاد کشاورزی فعالیت آموزشی و حمایتی از این نوع وجود ندارد.

وی وجود چنین فرصت هایی در منطقه شرق اصفهان را در محرومیت زدایی مهم دانست و گفت: وجود دفترهای نمایندگی و یا اداره بخش از نهادهای دولتی موجب تسهیل شرایط و کمک به رونق فعالیت این دسته فعالیت ها خواهد شد.

جعفری با اشاره به تجاری سازی زمین های روستایی توسط بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی گفت: هزینه تجاری سازی از مالکان اخذ اما خدماتی متناسب با آن توسط این نهاد ارائه نمی شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کسب درآمدهای روستایی و مناطق محروم در این بخش های هزینه نمی شود و اعتبارات به دیگر شهرها اختصاص می یابد و این نابرابری در توزیع به محرومیت ها می افزاید.

وی فعال سازی نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و هلال احمر در منطقه شرق اصفهان را لازم دانست و افزود: برای رفع برخی از نیازهای فردی و اجتماعی به فعال سازی این دسته از نهادهای حمایتی نیاز می باشد.

تامین نیازهای فرهنگی و آموزشی شرق اصفهان کمتر مورد توجه است

بخشدار بن رود به نیازهای متنوع منطقه شرق اصفهان اشاره و بر روی تامین نیازهای فرهنگی و آموزشی که کمتر مورد توجه قرار گرفته تاکید کرد.

احمد صادقی با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های منطقه شرق اصفهان گفت: خدمات رسانی به مردم در مدت چهار سال گذشته برای محرومیت زدایی انجام شده اما مشکلات در این منطقه به دلیل بی توجهی های گذشته انباشته شده که یک بار قابل رفع نیست.

وی افزود: نیازهای فرهنگی آموزشی در کنار سایر نیازهای زیر ساختی مثل جاده و بیمارستان وجود دارد اما دستگاه های فرهنگی و متولی در این حوزه تمام توان و ظرفیت خود را در مرکز استان متمرکز کرده و کمتر به این شهر ها کمک می کنند.

وی به معضل طلاق و آسیب های اجتماعی در منطقه اشاره کرد و یادآورشد: برای کاهش این دسته از مشکلات باید برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی در منطقه صورت گیرد تا اینکه با ارتقای دانش و علم مردم در راستای پیشگیری از معضلات گام برداشته شود.

به گفته بخشدار بن رود حضور مسئولان استانی و شهرستانی در منطقه شرق و بازدید  از این منطقه استان موجب آشنایی آن ها با ظرفیت ها و نیازهای منطقه خواهد شد و از این جهت برنامه ریزی جدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در منطقه شرق اصفهان ظرفیت های زیادی در حوزه مادی و نیروی انسانی وجود دارد اما به دلیل بی توجهی ها، کمتر این پتانسیل ها به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در مقاطع مختلف زمانی نیروی انسانی برای منطقه شرق اصفهان استخدام می شود اما پس از مدتی به مرکز استان و یا دیگر مناطق ماموریتی انتقال می یابند، خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی انسانی بومی به توسعه خدمات رسانی کمک می کند.

وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط نباید به راحتی برای جابه جایی نیروی انسانی از منطقه شرق به دیگر مناطق موافقت کنند.

صادقی خاطرنشان ساخت: پست های خالی در بخشداری و ادارات فعال در این بخش وجود دارد اما نیروی متخصص و یا توانمند و آشنا به این منطقه وجود ندارد و اگر هم نیرویی بوده به دیگر بخش های رفته است.

وی اضافه کرد : کارمندان این بخش برای رفت و آمد به اصفهان با وجود طی ۱۰۰ کیلومتر مسافت اما حق ماموریت نمی گیرند اما اگر از دیگر شهرستان ها وقتی به اصفهان می آیند حق ماموریت به لحاظ ساختار اداری می گیرند.

وی آب را در منطقه شرق اصفهان از نیازهای اساسی این بخش از استان اعلام کرد و گفت: مردم این منطقه با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند در حالی که آب لوله کشی شده به دیگر نقاط کشور فرستاده می شود.

صادقی معتقد است باید پروژه های بزرگ در این منطقه اجرا شود تا اینکه  وضعیت اشتغال و درآمد افزایش  یابد اما نباید فعالیت صنایع آلاینده را به دلیل آلودگی داشته باشیم زیرا هوای پاک منطقه باید حفظ شود.

افزایش اختیارات بخشداران برای محرومیت زدایی شرق موثر است

بخشدار جرقویه سفلی گفت: افزایش اختیارات بخشداران برای محرومیت زدایی شرق موثر است و اگرقدرت  تصمیم سازی ها افزایش یابد اتفاقات جدیدی در منطقه رخ خواهد داد.

حسن جعفری در میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه فرمانداری ویژه ها در شهرستان های بزرگ در تصمیم گیری به مسئولان محلی فرصت خوبی داده است، خاطرنشان کرد: تعریف بخشداری ویژه برای مناطقی مثل شرق اصفهان که فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا شهر اصفهان و مرکز شهرستان دارد بسیاری از فعالیت ها را تسهیل می کند.

وی ادامه داد: ارتقای بخش به شهرستان یکی از دغدغه ها و مطالبات مردم شرق اصفهان است و با چنین اقدامی بسیاری از مراجعات این منطقه به مرکز اصفهان کاسته و رضایتمندی نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات تملک و دارایی شهرستان های استان اصفهان به نسبت جمعیت بیشتر از شهرستان اصفهان است، خاطرنشان کرد: ۲ میلون نفر در شهرستان اصفهان ساکن هستند و این شهرستان بسیار گسترده اما اعتبارات کمتری دارد که به نسبت کاهش اعتبارات، بودجه بخش های این شهرستان نیز اندک است.

به گفته بخشدار جرقویه سفلی اگر این حوزه از استان به شهرستان ارتقا یابد محرومیت زدایی اتفاق خواهد افتاد و مردم به راحتی نسبت به تامین نیازهای خود اقدام می کنند.

وی وجود صنایع آلاینده در شرق اصفهان را تهدیدی برای منطقه دانست و گفت: دفع زباله و یا انتقال زندان اصفهان به این منطقه سزاوار نیست و باید در تصمیم گیری ها به نیازهای مردم و آب، خاک و هوای سالم منطقه به عنوان سه مولفه برای زندگی توجه شود.

وی ادامه داد:  توزیع اعتبارات به عنوان تسهیلات اشتغال زایی به صورت هدفمند بسیار مهم است و نباید این بودجه خرد شود که قدرت اشتغال زایی نداشته باشد بلکه تجمیع چنین اعتباراتی به رشد و توسعه شغلی کمک کرده و اگر به صنایع اختصاص یابد اشتغال زایی و تولید بیشتری را خواهد داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه خشکسالی ها تهدید جدی برای کشاورزی منطقه است، خاطرنشان ساخت: با تغییرکاربری زمین های کشاورزی به کارگاهی و یا کشت گیاهان دارویی و کم مصرف آب می توان از این فرصت های برای اشتغال و در آمد استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نهادها و بخش خصوصی  وابسته به دستگاه های دولتی امکان ارائه خدمات در شرق اصفهان را دارند، یادآورشد: این بخش های وابسته مثل مرکز ترک اعتیاد، آموزشگاه های پیش از ازدواج  و خدمات اجتماعی و فرهنگی کمک زیادی را به مردم می کنند.

به گفته جعفری  مردم این اهالی برای تامین نیازهایشان به خاطر طی مسافت طولانی تا شهرستان اصفهان گلایه دارند و برای حل مشکلات خواستار کمک هستند.

وی وجود نهادهای مددکاری و خدمات رسانی اجتماعی در منطقه شرق اصفهان را با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی ضروری دانست.

بخشدار جرقویه سفلی ادامه داد: هشت سال گذشته کلنگ زنی احداث استخر سرپوشیده منطقه شرق اصفهان به زمین زده شده که تاکنون به سرانجام نرسیده  که چنین امکاناتی برای جوانان و نوجوانان این مناطق لازم است و باید این امکانات توسعه و پروژه هایی از این قبیل مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

وی معتقد است نیازهای فرهنگی و اجتماعی شرق اصفهان مثل سایر نیازها وجود دارد و باید در این راستا خدمت رسانی ویژه ای صورت بگیرد.

استان پهناور و چهار فصل اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، این استان همچنین دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی است.

/۶۰۲۶/۷۱۳۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.