کارگردان فیلم «اینجا روستای من» معتقد است که روابط را بر کیفیت فیلم ترجیح دادن و مرعوب شهرت کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار شدن، غده سرطانی اکثر جشنواره‌های ایرانی است.
عباس آرام که با فیلم «اینجا روستای من» حضور در جشنواره‌های بین‌المللی‌ای مثل فیلم‌های ایرانی زوریخ سوئیس، کینولوب لهستان، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هند، فستیوال بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان زلین جمهوری چک، را تجربه و جوایزی را نیز کسب کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: در کشورهای دیگر بحث آموزش کودکان بسیار مهم است و به‌تبع آن سینمای کودک به‌عنوان یکی از راه‌های آموزشی، جایگاه مهمی دارد.
وی ادامه داد: چراغ جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان دنیا بعد از اتمام جشنواره خاموش نمی‌شود، بلکه آن‌ها در طول سال تورهای جهانی برگزار می‌کنند و فیلم‌های برگزیده جشنواره را بعد از معرفی به پخش‌کننده، در چارت اکران قرار می‌دهند اما نه اکران‌های کوتاه‌مدت و بیست‌روزه، چون آموزش کودکان اهمیت دارد نه فروش.   این کارگردان که فیلم «اینجا روستای من» او موفق به راه‌یابی به سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان نشده با تأکید بر اینکه «اینجا، ایران است»، گفت: غده سرطانی روابط، اکثر جشنواره‌های ایرانی را فلج کرده است. مدیر ایرانی جشنواره  فیلم‌های زوریخ سوئیس تعریف می‌کرد که چرا از داوران ایرانی برای انتخاب فیلم‌ها استفاده نمی‌کند و مهم‌ترین دلیلش این بود که ایرانیان به دلیل سابقه ذهنی‌ای که از اشخاص دارند مرعوب آن‌ها می‌شوند، درحالی‌که داوران خارجی فقط کیفیت فیلم برایشان مهم است و ما در همین جشنواره در رقابت با فیلم‌های تجاری‌ای مثل «بمب یک عاشقانه» و «بنفشه آفریقایی» جایزه ویژه هیئت‌داوران را برای فیلم «اینجا روستای من» کسب کردیم.
آرام تصریح کرد: از هفت فیلم بلند داستانی راه‌یافته به جشنواره فیلم کودک و نوجوان دو فیلم محصول صداوسیمای مراکز و یک فیلم نیز محصول صداوسیمای اصفهان و مورد حمایت شهرداری این شهر بوده، بخش‌هایی از پشت‌صحنه این فیلم هم با حضور شهردار و استاندار و مدیر شبکه از تلویزیون پخش‌شده، خب چه کسی باور می‌کرد که این فیلم به جشنواره راه پیدا نکند؟
وی افزود: متأسفانه برنامه‌ریزی پایه‌ای برای کودک و نوجوان در کشور وجود ندارد به همین دلیل جشنواره مربوط به فیلم کودک نیز منحصر به چند روز تب‌وتاب و شلوغی و سخنرانی‌های نغز است و تمام.
آرام با بیان اینکه یکی از ملاک‌های انتخاب فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی، رعایت تم جشنواره است، گفت: تا وقتی ملاک ما برای انتخاب و گزینش فیلم‌ها چیزی جز کیفیت و رعایت تم و ... است نباید انتظار رشد و ارتقای جشنواره‌هایمان را داشته باشیم.
این کارگردان با بیان اینکه گروه هنر و تجربه نیز اهمیتی برای سینمای کودک قائل نیست، گفت: متأسفانه پاسخ منطقی و روشنی از مسئولان این حوزه درباره چرایی این نگاه به سینمای کودک نمی‌شنویم و از سوی دیگر وقتی علت عدم انتخاب فیلمی که در جشنواره‌های جهانی موفق بوده را در جشنواره‌های ایرانی می‌پرسیم می‌گویند: فیلم شما جایزه‌های زیادی برده و اگر به جشنواره راه پیدا کنید و جایزه نگیرید باعث حرف‌وحدیث می‌شود!
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.