مدیر دفتر تخصصی تئاتر و تالار هنر اصفهان، در واکنش به انتقادات برخی از هنرمندان تئاتر اصفهان در خصوص روشن نبودن ساز و کار حمایتی این دفتر و همچنین وضعیت بازسازی تالار هنر توضیحاتی را بیان کرد.
مهدی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: تمام پروسه بازسازی تالار هنر از ابتدا تا انتها به درخواست خود هنرمندان صورت گرفته و این کم‌لطفی نسبت به دفتر تخصصی تئاتر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و شهرداری اصفهان است که اکنون و در شرایطی که کار بازسازی، کمی به دلیل مشکلات مالی با وقفه مواجه شده، مورد این میزان هجمه قرار بگیرند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر درخواست داشتند که پلاتوهای این تالار اصلاح و سالن کوچک نیز بلک باکس شود، به همین دلیل با پیگیری‌های انجام‌شده بازسازی تالار هنر از اول سال 1398 آغاز شد و اکنون نیز اگر چه مراحل کار، کُند، اما پیش می‌رود و بالاخره هم تمام می‌شود. 
مدیر دفتر تخصصی تئاتر در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغ پنج میلیارد تومان برای بازسازی این تالار تصویب‌ شده است؟ گفت: مبلغ اولیه حدود پنج میلیارد و شاید کمی هم بیشتر بود، اما شهردار اصفهان این مبلغ را تعدیل کردند به این دلیل که تشخیص دادند هزینه چنین پولی برای این مکان بی‌مورد است و باید با مبلغ کمتری و در حد تعمیرات به آن پرداخته شود و مابقی آن هزینه در جای دیگری خرج شود.
شفیعی تصریح کرد: این پنج میلیارد نه مختص تئاتر بلکه بودجه عمرانی است. بخشی از آن برای بهینه‌سازی تالار است و در حد اطلاعات خودم و نه بر اساس هیچ پیش فرضی می‌گویم که باقیمانده آن ممکن است برای آسفالت یا قسمت دیگری هزینه شود. 
استفاده از نظرات کارشناسان برای بهینه سازی تالار هنر
وی در خصوص نحوه بهینه‌سازی تالار هنر اصفهان گفت: این‌که عنوان می‌شود قرار است با یک تیغه، سالن تئاتر ایجاد شود کم‌لطفی است. شرکت طرف قرارداد ما اعلام کرده که با نظر کارشناسان به‌صورت تخصصی امر بهسازی را انجام می‌دهد و نه من و نه هنرمندان تئاتر نمی‌توانیم دراین‌باره اظهارنظر درستی داشته باشیم. 
مدیر تالار هنر ادامه داد: همیشه این معضل که بین سالن کوچک و سالن اصلی تالار هنر، حریمی وجود نداشت مطرح می‌شد و بحث این است که اگر بین این دو سالن دیوار بکشیم دسترسی به سالن اصلی کم می‌شود و ممکن است اشکال ایجاد کند. این درست نیست که بگوییم قرار است تیغه بزنند و بحث عایق‌بندی صوتی و آکوستیک محل، مدنظر شرکت سازنده هست تا امکان اجرای هم‌زمان دو تئاتر در سالن اصلی و کوچک وجود داشته باشد.
شفیعی تأکید کرد که با مشاوره، بهترین اتفاق برای بهسازی این تالار رخ خواهد داد.
جانبدارانه حمایت نمی‌کنیم   وی با اشاره به صحبت‌هایی که پیرامون شفاف نبودن ساز و کار حمایتی دفتر تخصصی تئاتر مطرح می‌شود، گفت: بودجه دفتر تخصصی تئاتر نسبت به سال گذشته کاهش داشته، اما ممکن است در آینده افزایش پیدا کند. تلاش کردیم در سال 98 بیشترین آثاری که برای تحت حمایت قرار گرفتن به ما رجوع می‌کنند مورد حمایت قرار بدهیم، اما این منوط به تایید ساختار و محتوای آن تئاتر در شورای بازبینی است. این نظرات نیز نه سخت‌گیرانه و نه جانبدارانه است و به رعایت حداقل استانداردها تأکید دارد.
مدیر تالار هنر یادآور شد: اینکه عنوان می‌شود شهرداری اصفهان برای حمایت از تئاتر فقط دو تا سه میلیون هزینه می‌کند کم‌لطفی است. اگر فردی بخواهد به‌ صورت مستقل مجوز تبلیغات بگیرد برای کرایه 30 پایه بتنی و چاپ و نصب بنر باید حداقل بین 10 تا 30 میلیون هزینه کند، حقوق پرسنلی که در مدت اجرا درگیر کار هستند نیز باید در نظر گرفته شود.
وی افزود: تالار هنر تلاش کرده مبلغ حمایتی خود را پایین بیاورد، اما در عوض از تئاترهای بیشتری حمایت کند. ضمن اینکه باید در نظر گرفت همین مبالغ کم در مجموع، هنگفت می‌شود و باید کلی به این مسئله نگاه کرد. 
شفیعی با تأکید بر اینکه دفتر تخصصی تئاتر می‌کوشد تا چراغ تئاتر در شهر روشن باشد گفت: ما بودجه‌ای برای تولید تئاتر نداریم و فقط بحث حمایت مطرح است. 
مدیر دفتر تخصصی تئاتر درباره حمایت از تئاتر «گلگشت» که کارگردانی آن را مدیر سابق تالار هنر برعهده داشته است، تصریح کرد: این تئاتر مناسبتی بود و ما از مدت‌ها قبل دنبال متنی بودیم که مناسب روز اصفهان و اجرا در موزه گرمابه علی‌قلی آقا باشد. چند متن به دست ما رسید، اما هیچ‌یک مناسب نبود و تایید نشد تا اینکه متن این اثر به دلیل داشتن مؤلفه‌های لازم مورد تائید قرار گرفت، اما تأکید می‌کنم و مدارک آن هم موجود است که یک هزارتومانی از طرف دفتر تخصصی تئاتر به کارگردان آن داده نشد و درآمدی برای ایشان نداشته. فقط عوامل این کار مبالغی را دریافت کردند و به دلیل مناسبتی بودن بودجه آن باید از جای دیگری تأمین می‌شد، بنابراین بعضی از صحبت‌هایی که مطرح می‌شود اتهام زنی است.
وی با بیان اینکه درِ دفتر تخصصی تئاتر به روی همه هنرمندان باز است، گفت: اگر تئاترها مشکلی در ساختار و محتوا نداشته باشند و مورد تائید شورا قرار بگیرند از سقف حمایتی ما که برای همه یک مبلغ ثابت است، برخوردار می‌شوند و اشخاص برای ما ملاک نیستند.
کد خبرنگار: 13038

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.