رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در سطح شهرستان اردستان بیش از هزار اثر تاریخی و گردشگری وجود دارد که قابلیت ثبت ملی را دارد.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در اردستان، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان در ادامه مستند نگاری جاذبه‌ها و قابلیت‌های مستعد شهرستان، اقدام به تشکیل پنج کارگروه با عضویت سازمان‌های مردم نهاد کرده است.

وی با بیان اینکه اعضای کارگروه‌ها وظیفه دارند در سطح شهرستان حضور پیدا کنند و بخش‌های فعال را مستند نگاری کنند، افزود: تاکنون بیش از 200 مورد جاذبه‌های تاریخی شهرستان شناسایی شده است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن ثبت نشده بود. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری را که در اردستان وجود دارد هیچ اطلاعاتی از آن‌ها نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه در سطح شهرستان اردستان بیش از هزار اثر تاریخی و گردشگری وجود دارد که قابلیت ثبت ملی دارد، گفت: این آثار فقط در حوزه ابنیه تاریخی است و در حوزه میراث ناملموس و مردم شناسی هنوز ورود پیدا نکردیم.


مشهدی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول مستند نگاری جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان برای حفظ و حراست آن هستیم، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته اداره میراث فرهنگی اردستان از کمترین تجهیزات هم مغفول مانده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مرمتی که اداره میراث فرهنگی در حال انجام آن است، گفت: عملیات مرمت و بازسازی یخچال تاریخی شهر مهاباد که به تازگی ثبت ملی نیز شده با اعتبار 600 میلیون تومان در حال انجام است. همچنین خانه‌های تاریخی از جمله خانه ایل بیگی در مهاباد از جمله پروژه‌های مرمتی اداره میراث فرهنگی است.

تنگه‌های آبرفتی، منطقه جدید گردشگری در اردستان

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اردستان، افزود: شهرستان اردستان به دلیل گستره پهناور و تنوع یکی از بی‌نظیرترین شرایط اقلیمی را برای اکوتوریسم در کشور به خود اختصاص داده است و جالب اینکه هر از چند گاهی مکانی جدید و بی‌نظیر از حیث گردشگری در این منطقه شناسایی و معرفی می‌شود.

مشهدی با بیان اینکه شهرستان اردستان را می‌توان از جمله متنوع‌ترین مناطق استان در بحث طبیعت‌گردی دانست، افزود: وجود متعدد تنگه‌ها در این شهرستان که از فرسایش‌های آبی در منطقه به وجود آمده، اَشکال بسیار زیبایی را در منطقه پدیدار کرده است.

وی ادامه داد: تنگه ظلمات یکی از این تنگه‌ها است که در قسمت منطقه حفاظتی خارو قرار دارد. این منطقه یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده در کشور است، ولی تاکنون هیچ اطلاعی از آن ثبت نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه تاکنون دو تنگه آبرفتی در سطح شهرستان را مستند نگاری کردیم، گفت: قطعاً تعداد بیشتری از این تنگه‌ها در اردستان وجود دارد که قابلیت ثبت ملی نیز دارند. معرفی و شناخت این‌گونه آثار گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبرنگار: 13095


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.