یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، گفت: علت اینکه آمریکایی‌ها وزیر امور خارجه کشورمان را تحریم کردند شخص ظریف نبود، بلکه منطق نظام اسلامی دلیل اصلی این تحریم است.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا، اظهار کرد: البته اقدام آمریکا در تحریم ظریف بیشتر جنبه روانی دارد، اما اعتقاد دارم یک اجماعی را در این خصوص می‌توان علیه آمریکا به وجود آورد و این موضوع را مطرح کرد که آمریکا برای اینکه به اهدافش برسد از نقض قطعنامه‌های سازمان ملل تا مشخص‌ترین اصول دیپلماتیک همه را زیر پا می‌گذارد. واقعاً در خصوص وجود سازمان ملل در آمریکا باید فکری شود. رفتارهای رییس جمهور آمریکا باید بررسی شود و به نظر می‌رسد سازمان ملل باید به محل دیگری منتقل شود چرا که شاید تحریم ظریف به این معنا باشد که آمریکا از ورود وزیر امور خارجه کشورمان به سازمان ملل جلوگیری کند.

در عرف بین المللی این تحریم‌ها جایی ندارد

وی افزود: اگر قرار است این تحریم صرفاً جنبه روانی داشته باشد و از ورود ظریف به آمریکا جلوگیری نشود، نمی‌توان اسمش را تحریم گذاشت، اما به هر حال برای آمریکایی‌ها دیگر اصول و چارچوب‌های قوانین بین‌المللی معنادار نیست. در عرف بین‌الملل هیچ کشوری سخنگوی یک کشور دیگر را به این شکل تحریم نمی‌کند. این تحریم نشان دهنده استیصال آمریکا در مقابل منطق جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت: امروز بیشتر به این نکته پی می‌بریم که یک موضوعی که به حد زیادی برای ما مغفول بود هم‌اکنون خود را نمایان می‌کند و آن گفتگو با ملت‌ها است. بزرگترین ضربه‌ای که ظریف به آمریکا می‌زد مصاحبه با روزنامه و رسانه و گفتگوی رودر رو با مردم بود و ما باید سعی کنیم این رویه را گسترش دهیم. باید افراد صاحب فکر را به نقاط مختلف گسیل کنیم تا با ملت‌ها گفتگو و منطق جمهوری اسلامی و رفتار زور گویانه غرب و آمریکا را بیان کنند.

از اقدام آمریکا باید یک خروجی مثبت رقم بزنیم

منصوری آرانی تصریح کرد: اعتقاد دارم بیش از اینکه بخواهیم این اقدام آمریکا را در تحریم ظریف محکوم کنیم باید متوجه این موضوع شویم که علت اینکه آمریکایی‌ها وزیر امور خارجه را تحریم کردند شخص ظریف نبود بلکه منطق نظام اسلامی دلیل اصلی این تحریم است. باید این منطق را گسترش دهیم و از این اقدام وقیحانه آمریکایی‌ها یک خروجی مثبت را برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه باید روی دو موضوع کار کنیم، گفت: در وهله اول باید وجود سازمان ملل در آمریکا را مورد بحث قرار دهیم و تأکید کنیم که سازمان ملل باید به کشوری بی‌طرفی منتقل شود. موضوع دوم اینکه از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم تا منطق جمهوری اسلامی ایران را برای جهان تبیین کنیم.

گفتگو با سایر ملت‌ها را توسعه دهیم

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، خاطرنشان کرد: سود بردن آمریکا از این تحریم بستگی به این دارد که ایران چطور عمل کند. اگر ایران سعی کند وقاحت کار آمریکا را نشان دهد و گفتگو با سایر ملت‌ها را توسعه دهیم و رفت و آمد ظریف را به کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی بیشتر کنیم، بدون شک آمریکا ضرر می‌کند، اما اگر به صرف اینکه در داخل اقدام آمریکا را محکوم کنیم آن وقت آمریکایی‌ها در تحریم خود موفق بوده‌اند.

منصوری آرانی افزود: بنابراین نباید در این خصوص حالت انفعالی داشته باشیم. باید حرکت تهاجمی دیپلماتیک داشته باشیم تا موفق شویم و به شعار بسنده نکنیم. با این تحریم اصل سازمان ملل زیر سؤال می‌رود چرا که این سازمان با هزینه تمام کشورهای دنیا اداره می‌شود. نمی‌شود کشوری در آنجا سخنگو نداشته باشد! اگر می‌خواهند از ورود ظریف به سازمان ملل جلوگیری کنند قطعاً باید فشار مضاعفی بر کشورهای مختلف بگذاریم و این مبنا را مطرح کنیم که بودن سازمان ملل در آمریکا درست است یا خیر؟

کد خبرنگار: 13040


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.