بی‌بی جان باقری مادری است که در سخت‌ترین شرایط با صبوری و شکیبایی، همسر خویش را همراهی کرد و در تربیت فرزندان و حتی فرزندان نزدیکان خویش، اخلاق نیکو و اعتقادات مذهبی را به گونه‌ای در وجود آنها نهادینه کرد که همگی پای حفظ نظام و انقلاب از جان و مال خود گذشتند. بی‌بی جان در گوشه گوشه خاطرات و زندگی محمدعلی خانعلی جایگاه ویژه‌ای داشت.
این کتاب در پنج فصل شامل «ایران، عراق، کاظمین»، «ایران، اصفهان، انقلاب اسلامی»، «ایران، بحران، جنگ»، «ایران، جنگ تحمیلی، دفاع مقدس» و «روایت صادق» تنظیم شده است. فصل ششم نیز شامل تصاویری از پدر و پسران شهید خانعلی و بی‌بی جان است.

علی هاشمی نویسنده کتاب «بی‌بی جان «در این کتاب می‌گوید: نکته قابل‌توجه در زمینه نوشتن کتاب زندگینامه شهدا این است که شهدا زنده‌اند و باید خودشان بخواهند تا بتوان از آن‌ها نوشت؛ به همین دلیل در تمام مراحل نوشتن کتاب بی‌بی جان، حضور شهدا را کنار خود احساس می‌کردم.

وی با اشاره به مرحله جمع‌آوری اطلاعات برای تدوین این کتاب بیان کرد: قرار بود اسناد مربوط به شهید خانعلی ظرف سه ماه جمع‌آوری شده و پس‌ازآن، کار نوشتن کتاب آغاز شود؛ اما در مراجعه به منابع گوناگون اسناد و تاریخ شفاهی دریافتم که شخصیت این شهید دارای ظرفیت‌های گسترده و ویژه‌ای برای تدوین کتاب است؛ به‌این‌ترتیب، زمان پیش‌بینی‌شده از سه ماه به یک سال افزایش یافت.

در قسمتی از این کتاب  آمده است:

حاج خانعلی نامی آشنا برای رزمندگان لشکر امام حسین است مردی مسن سبزه رو با محاسنی کم پشت و جثه‌ای کوچک و به نسبت لاغر و لهجه خاص که در بیشتر عملیات‌های لشکر امام حسین در سنگر فرماندهی رفت و آمد داشت گاهی او به سراغ حسین خرازی می‌رفت و گاهی حسین به سنگر استراق می‌آمد یا او را به سنگر فرماندهی فرا می‌خواند.

ضرورت کار قسمت شنود واحد اطلاعات عملیات باعث شده بود تا خانعلی و حتی نیروهای تحت امر وی بدون واسطه با فرماندهی لشگر مرتبط باشند در اولین برخورد با او از پشت سال‌ها آشنایی دوباره وی را دیده و در مصاحبت با او را همچون پدری مهربان می‌یافتی که می‌توانستی تمام رمز و راز و ناگفته‌های درون سینه ات را برایش بازگو کنی چهره این مرد تمام نجابت و صداقت را یکجا به نمایش می‌گذاشت.

خانعلی همانی بود که می‌دیدی و همانی بود که می‌نمود.

در مدت تقریبی یکسالی که راجع به شهدای خانعلی بررسی و مطالعه می‌کردم در کنار حاج خانعلی شخصیت دیگری توجه ام را جلب کرد و پیش از این توجه نشأت گرفته از نگاه ویژه شهید خانعلی به او بود بی بی جان در گوشه خاطرات و زندگی خانعلی جایگاه ویژه ای داشت لذا برای این نوشتار نام شایسته‌تر از آن نیافتم.

بی‌بی جان باقری مادری است که در سخت‌ترین شرایط با صبوری و شکیبایی، همسر خویش را همراهی کرد و در تربیت فرزندان و حتی فرزندان نزدیکان خویش، اخلاق نیکو و اعتقادات مذهبی را به گونه‌ای در وجود آنها نهادینه کرد که همگی پای حفظ نظام و انقلاب از جان و مال خود گذشتند.
م / ‏‬س ۶۰۲۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.