کشتارگاه های دام و طیور نقش مهمی در سلامت گوشت مصرفی خانوارها دارند که در این راستا می طلبد کشتارگاه  صنعتی دام  شهرستان خوانسار  احداث شود تا مردم نسبت به این مورد بهداشتی دغدغه نداشته باشند.

به تاکید کارشناسان بهداشتی  ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد که این امر ضرورت وجود کشتارگاه استاندارد در محیط بهداشتی را در این شهرستان  دو چندان کرده است.

شماری از شهروندان خوانساری با اشاره به ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی کشتار دام و توزیع آن از مسوولان امر خواستند تا در تامین این نیاز به حق  مردم منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوانسار گفت: تنها کشتارگاه صنعتی خوانسار به دلیل مشکلات بهداشتی و به علت نزدیکی به خانه های خیرین مسکن ساز از اواخر اردیبهشت سال ۹۷ تاکنون پلمپ شده و تعطیل است . 
 بهاء اله خسروی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این کشتارگاه به دستور مقام قضایی و توسط شبکه دامپزشکی پلمپ شد و طی جلساتی که به همین منظور تشکیل مقرر شد شهرداری خوانسار نسبت به احداث یک واحد کشتارگاه جدید در شهرستان اقدام کند. 
وی بیان داشت: طی گزارش نماینده شهرداری خوانسار تاکنون مجوز تاسیس کشتارگاه و زمین مورد نظر برای تاسیس آن از طرف شهرداری تامین شد و هم اکنون در مرحله مذاکره با سرمایه گذار هستند. 
وی تصریح کرد : کشتارگاه جایگزین در طول یکسال گذشته کشتارگاه شهر داران بوده و در طی این مدت شهرداری خوانسار همه هزینه های مرتبط با ناظر ذبح شرعی، مسئول فنی و خودرو حمل گوشت را به عهده داشته و تامین کرده است. 
خسروی تاکید کرد: برای حفظ سلامتی و پیشگیری از تب کریمه کنگو گوشت های کشتارگاه در سالن مجهز به سالن پیش سرد ۲۴ ساعت نگهداری  و سپس توزیع می شود. 
رئیس شبکه دامپزشکی خوانسار همچنین از تزریق واکسن به ۲۵ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این واکسن ها در مقابله با بیماری های تب برفکی و آبله و شاربن تزریق شد و در تعداد چهار روستا هم ۸۰۰ راس دام سنگین مورد تزریق واکسن قرار گرفتند. 
وی با اشاره به توزیع بیش از ۲۰۰ لیتر سم رایگان جهت مقابله با انگل های خارجی اظهار داشت: در همین راستا به پنج هزار بره ماده هم علیه بیماری تب مالت تزریق انجام شده است. 
خسروی کمبود نیروی انسانی و خودروهای فرسوده را از مشکلات عمده شبکه دامپزشکی خوانسار برشمرد و  اظهار امیدواری کرد با حل این مشکلات آهنگ خدمت رسانی و تکریم ارباب رجوع به نحو بهتری صورت پذیرد. 
فرماندار خوانسار در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد : برای احداث کشتارگاه جدید نیاز به سرمایه گذار داریم که سرمایه گذاران هم به علت مقرون به صرفه نبودن ساخت کشتارگاه در خوانسار حاضر به سرمایه گذاری نیستند.
منصور کمالی اظهار داشت: بهتر این بود که کشتارگاه فعلی استاندارد سازی، و راه اندازی مجدد می شد و راه کار حل مشکل آن پلمپ نبود.
وی اضافه کرد : این وظیفه شورای شهر است که ذبح شرعی و بهداشتی تدبیری بیاندیشند و برای راه اندازی مجدد کشتارگاه با دامپزشکی همکاری کنند تا مشکل کشتارگاه منطقه  حل شود.
شهرستان خوانسار با بیش از ۶۳ هزار کلونی زنبور عسل مقام دوم تعداد کلونی در استان اصفهان را داراست و در این شهرستان ۷۰ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت متوسط ۳۰ هزار قطعه ، ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین و ۸۰ هزار راس دام سبک، سه  واحد پرورش ماهی قزل آلا و پنج واحد پرورش اسب و ۸۰ راس اسب وجود دارد. 
شهرستان خوانسار در ۱۶۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد. 
۷۱۴۲ /۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.