"لبخند شاهین‌شهری‌ها" عنوان جشن‌های سریالی است که هر هفته در این شهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در شاهین‌شهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شاهین‌شهر به ‌منظور فرهنگ‌سازی اجتماعی با موضوعات اخلاق شهروندی، مصرف بهینه انرژی و نظافت شهری، اقدام به برگزاری این جشن‌ها غالباً با محتوای شاد، به منظور بالا بردن روحیه و افزایش نشاط مردم کرده ‌است.

واکنش‌های متعددی نسبت به جشن «لبخند شاهین‌شهری‌ها» در بین مردم وجود دارد.

تکاپو و نشاط حاصل از برگزاری این جشن‌ها در اماکن عمومی شهری از یک‌سو و دلواپسی‌های گروهی از مردم از سوی دیگر تناقضی پنهان را به تصویر می‌کشد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا برگزاری جشن‌های عمومی با وجود مشکلات اقتصادی، با در نظر گرفتن کاستی‌ها و مشکلات اجراییِ حاصل از گستردگی حوزه فعالیت، توانسته در جامعه تکاپو و نشاط اجتماعی مؤثر و مفید ایجاد کند و برای دقایقی هرچند کوتاه ذهن مخاطبان را از مسائل و مشکلات منحرف کرده و لبخند را بر لبانشان بنشاند؟

در یکی از این برنامه‌ها به میان مردم رفتیم.

یک بازنشسته فرهنگی، حال خوب و لبخند لبانش را حاصل این جشن دانست و گفت: برای دقایقی فراموش کردم موعد اجاره خانه تمام شده و من هنوز سرپناهی مناسب برای خانواده‌ام تأمین نکرده‌ام.

مرد میان‌سال دیگری با ابروی گره‌ کرده این برنامه را مقارن با اصول خاص تربیتی خود می‌دانست و گفت: در این برنامه تلاش برای خنداندن محض است و ظرفیت‌ها و دیدگاه مخاطبان در نظر گرفته نشده است.

دختر جوانی با نگاهی خندان اما صدایی پر از شکوه و اندوه از بیکاری جوانان و زندگی پر‌فراز و نشیب آنان گله کرد و ادامه داد: برادرم جوان با استعدادی است، صدای خوبی‌ هم دارد، اما بیکار است، به‌جای این مجری غیربومی کاش از جوانان شاهین‌شهر استفاده می‌کردند.

واکنش‌های متناقض، محرکی شد تا با مسئول برگزاری جشن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به تأکیدات دائمی رهبر معظم انقلاب در فراهم کردن موجبات نشاط و شادی اجتماعی اشاره کرد و گفت: جشن‌های دنباله‌دارِ «لبخند شاهین‌شهری‌ها» برای ایجاد تکاپو و نشاط در شهر برگزار می‌شود، که تا کنون حدود ۸جشن پس از پایان ماه‌ مبارک رمضان برگزار شده و هر هفته تا فرا رسیدن ماه محرم نیز ادامه دارد.

جواد نصر، افراد متصدی و برگزار کننده این جشن‌ها را به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: به طور میانگین در هر جشن ۵یا۶ نفر مستقیم و چندین بخش مختلف اداره به‌صورت غیرمستقیم هماهنگ کننده و برگزار کننده این جشن‌ها هستند.

وی، شاهین‌شهر را، شهری با استعدادهای کمتر کشف شده در امور هنری و فرهنگی دانست و افزود: سعی کردیم در برگزاری برنامه‌ها از پتانسیل شهری استفاده کنیم، اما تعداد زیاد برنامه‌ها موجب شد، برای دوری از کلیشه‌ و یکنواختی در برگزاری‌ها از هنرمندان اصفهان و سایر شهرهای استان نیز دعوت به همکاری کنیم.

وی با اشاره به مهاجرپذیر بودن شاهین‌شهر، تصریح کرد: بر طبق اصول روانشناسی-اجتماعی، هر فردی دوست دارد محبوب خود را از نزدیک ببیند. توجه به این میل ذاتی افراد جامعه در دعوت به همکاری سایر هنرمندان از هر قشر، فرهنگ و قومیت برای جلب رضایت شهروندان که وظیفه اصلی این سازمان است بی‌تأثیر نبوده است.

حوزه فرهنگ شهری، همانند میدانِ مین است

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شاهین‌شهر فعالیت در زمینه فرهنگی را به میدان مین تشبیه کرد و گفت: در این حوزه فرهنگ، باید برای جلب رضایت و اعتماد آحاد مختلف جامعه بسیار محتاطانه عمل کرد.

وی افزود: در فرهنگ ما تولید محتوا برای شادی و نشاط بسیار ضعیف است و شاهد جابجایی مفهوم طنز و هجو هستیم، که این مسئله وقتی با کمبود وقت و سرعت در هماهنگی برنامه‌ها روبرو می‌شود، قطعاً ایراداتی را به همراه دارد.

نصر، شاهین‌شهر را «شهر هزار فرهنگ» دانست و افزود: حلقه ارتباطی سازمان و مردم و سمن‌ها با مضامین متنوع کودک، سالمند، بانوان و... هستند، که می‌توانند با شناخت نیاز و توقعات جامعه در برآورده کردن انتظارات آنان، سازمان را یاری دهند و میان مردم و سازمان وفاق ایجاد کنند.

مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر، حوزه فعالیت‌های شهرداری را مردم محور و وسیع دانست و اظهار کرد: مردم شاهین‌شهر، فهیم و مطالبه گر هستند و جلب رضایت همگان وظیفه سازمان است.

وی ادامه داد: به هر میزان آحاد مردم در کار فرهنگی درگیر باشند به همان میزان بازخورد بالاتری را می‌توان انتظار داشت.

منتقدان، ایده پردازی تا اجرا را به‌عهده بگیرند

نصر با تشکر از منتقدان برنامه‌ "لبخند شاهین‌شهری‌ها" از آنان دعوت کرد در اجرای برنامه‌های آتی با ایده‌های ناب خود برای ارتقای سطح رضایت‌مندی و اصلاح نقاط ضعف این سازمان، کل مراحل برنامه از ایده‌پردازی تا اجرا را به عهده بگیرند و با این سازمان همکاری کنند.

بر طبق نظر سنجی و آمار تهیه‌شده توسط محمدصادق ابراهیمی- عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، رضایت‌مندی مردم از جشن‌ها با در نظر گرفتن میانگین فاکتورهای موسیقی، برنامه کودک، مجری، کارشناس، امکانات رفاهی و نحوه برگزاری حدود ۸۰ درصد است.این نظرسنجی به درخواست تیم برنامه‌ریزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر با هدف ارزیابی کلی برنامه‌ها و شناخت روحیه و علاقه‌مندی شهروندان در ۲۰ تیرماه انجام شده است.

گزارش از عادله هاشمی، ایسنا- منطقه اصفهان


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.