رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: زبان "راجی" در بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه کاشان با چالش‌های جدی برای بقا روبرو و در حال نابودی است.

محمد مشهدی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان در کاشان، اظهار کرد: منطقه فرهنگی کاشان از جمله مناطق ایران است که در بسیاری از شهرها و آبادی‌های آن به زبان یا گویش پهلوی که همزاد زبان اوستایی مشهور به زبان "راجی" است، تکلم می‌کنند.

وی افزود: زبان باستانی یکی از مهم‌ترین میراث ارزشمند گذشتگان در منطقه کاشان است که متأسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود به طوری که در شهرهایی مانند نوش‌آباد به کلی از بین رفته و در شهرهایی چون آران و بیدگل نیز در حال نابودی است.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، تصریح کرد: در برخی از مناطق کاشان مانند برزک همچنان این زبان کاربرد دارد، ولی جوانان و حتی برخی میان‌سالان و کودکان به کلی از این زبان بی‌اطلاع هستند.

مشهدی نوش‌آبادی تأکید کرد: هر روز تعداد زیادی زبان در جهان نابود می‌شود و زبان راجی منطقه کاشان نیز با این خطر روبرو است، بنابراین باید با برنامه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی مانند آموزش مستمر، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های ملی و  بین‌المللی در حفظ این زبان تلاش کرد.

رئیس مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان، گفت: باید به صورت علمی این مسئله مورد بررسی قرار گرفته و ضمن آسیب‌شناسی و توجه به زبان‌های فرهنگی و گویش باستانی، راهکارهای موجود را با استفاده از تجربه دیگر کشورها بررسی و بومی‌سازی کرد.

وی افزود: توجه نهادهای آموزشی و فرهنگی به آموزش و تدریس این زبان به کودکان و نوجوانان  و برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در شهرها و روستاهایی که خاستگاه این زبان است، از راهکارهای ادامه حیات زبان راجی تلقی می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.