رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: قالی مهاباد به عنوان نخستین میراث ناملموس شهرستان اردستان ثبت ملی شد.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-  منطقه اصفهان در اردستان، اظهار کرد: امسال میراث فرهنگی بیش از ۲۵ میلیارد ریال بودجه برای پروژه‌های میراثی دریافت کرده است که در تاریخ میراث فرهنگی شهرستان اردستان بی‌نظیر بوده است.

وی با بیان اینکه به تازگی قالی مهاباد به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان اردستان ثبت ملی شد افزود: حدود 20 پرونده میراث ناملموس در شهرستان اردستان آماده ثبت ملی شده و اقدامات اولیه آن انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ اثر ناملموس در اردستان شناسایی شده است، گفت: آثار ناملموس مانند آداب و رسوم، بازی‌ها و گویش‌ها در شهرستان اردستان فراوان است و ثبت آن‌ها به عنوان اثر ناملموس نیازمند کار کارشناسی و پژوهشی است.

مشهدی با بیان اینکه همچنین یخچال تاریخی شهر مهاباد به تازگی ثبت ملی شده است، گفت: در شهرستان اردستان حدود 74 اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد. همچنین در این بخش حدود 10 پرونده محوطه‌های باستانی ارسال شده است که 7 پرونده آن تایید استان را گرفته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان اردستان بیش از ۲۰۰ اثر شاخص داریم و موضوع مالکان خصوصی و اعتبارات اصلی ترین مشکل برای رسیدگی به این بناها است، ادامه داد: به عنوان مثال خانه نقاشی اردستان به عنوان یک اثر زیبا و دارای مالک شخصی در حال تخریب است و رایزنی‌های زیادی برای واگذاری آن به شخصی سرمایه‌گذار انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان، گفت: قیمت‌های بالا و عدم تمایل مالکان این بنای ارزشمند و دیگر بناهای مشابه عملاً کار مرمت آن را تعطیل کرده است. میراث فرهنگی به عنوان متولی حفظ آثار تاریخی است و باید جوابگو باشد.

کد خبرنگار: 13095


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.