وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحریم های ظالمانه و ضدحقوق بشری ایالات متحده آمریکا دشواری های موجود را بیشتر کرده است، اما معتقدیم که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، منصور غلامی در حاشیه چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشر ایالات متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده، هرچند معتقدیم که دانش و علم و فناوری، تحریم کردنی نیست.
وی افزود: ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت، اما ما و منطقه اکو نیازمند برنامه ریزی دقیق تر براساس ظرفیت ها و توانایی های موجود و درک مناسب چالش ها و دشواری های پیش رو هستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری‌های علوم فناوری و نوآوری در منطقه اکو باید با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آنها برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده است، اظهار کرد: مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو از جمله ارایه بورس، ارائه فرصت‌های مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک بهره‌برداری کنیم.
غلامی با تقدیر از فعالیت‌های قابل توجه بنیاد علمی اکو طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی تر از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند.
وی تاکید کرد: بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده‌تر منطقه اکو نیازمند نقشه راهی جامع و مشترک در بستر زمانی مناسب برای همکاری در زمینه علوم و فناوری است.
وزیر علوم با اشاره به جمعیت ۴۹۰ میلیون نفری و تولید ناخالص ۶،۳ تریلیون دلاری و منابع طبیعی قابل توجه منطقه اکو، افزود: در جهانی که بی‌ثباتی, ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران‌گذار بر آن سایه افکنده است، همکاری‌های منطقه‌ای به خصوص میان کشورهای همسایه راه حلی پایدارتر و کم هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است.
وی اضافه کرد: همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بیشتر می‌شود، فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای یکی از بهترین و پایدارترین مسیرها است.
غلامی با بیان اینکه این اجلاس با حضور کشورهای عضو در حوزه علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد، خاطرنشان کرد: این اجلاس در حوزه هماهنگی و توسعه علم و تکنولوژی بین کشورها فعالیت دارد. دبیرخانه آن در پاکستان است و این نشست برای هماهنگی و همکاری بین کشورهای عضو برای توسعه عملیاتی و اقدامات موثر در حوزه مشارکت در دستاودهای علمی، انتقال تجربیات، استفاده از محققان و اساتید برای انتقال تجربیات در حال فعالیت است.
وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه هم به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و سوابق تاریخی نزدیک خوبی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: این همکاری می تواند برای توسعه پایدار در منطقه موثر باشد و توسعه پایدار در تمام جنبه ها از جمله در ثبات سیاسی منطقه موثر است. بنابراین این نشست با یک برنامه ریزی و طراحی صحیح در مسیر تدوین نقشه راه مناسب برای آینده همکاری های این کشورها عمل می کند.
غلامی یادآور شد: رئیس پیشین بنیاد علمی اکو از کشور پاکستان بود و اکنون از جمهوری اسلامی ایران انتخاب می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: در ادامه فعالیت های قبلی بنیاد علمی اکو اقدام شود و برای تاثیرگذاری بیشتر دستاوردهای علم و توسعه منطقه فعالیت کنیم.
وزیر علوم مهمترین مطلب مورد نظر در این اجلاس را با توجه به جایگاه علمی اعضای گروه به ویژه جمهوری اسلامی ایران پاکستان و ترکیه تقویت زمینه های همکاری های علمی تحقیقاتی و فناوری، تعریف و انتقال تجربیات اعلام کرد و گفت: توسعه فعالیت ها مدنظر است تا از وابستگی کشورهای منطقه به کشورهای پیشرفته و غربی کمتر کنیم .
وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم منطقه مسایل مربوط به محیط زیست است که علاوه بر دربرگیری مشکلات زیست محیطی به ظرفیت های خوبی برای تغییر در مباحث اقتصادی و ارتباطات منطقه ای منجر می شود.
غلامی افزود: موضوع دیگری که در این اجلاس بررسی شد و قرار است ادامه پیدا کند انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای آینده و آینده پژوهی برای گسترش علم در آینده است که کشورهای منطقه به خصوص کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند خود را همپای کشورهای دیگر پیش ببرند باید نقشه راهی مناسب داشته باشند.
وزیر علوم با اشاره به جمعیت دانشجویی 4.3 میلیون نفر که حدود یک میلیون نفر آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ایران براساس شاخص های آی اس آی و اسکوپوس، بیشترین رشد در تولیدات علم دنیا را طی 10 سال اخیر داشته است. ایران با 41 پارک علم و فناوری و 29 دانشگاه بزرگ جزء دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد با تمام ظرفیت خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می کند.
وی افزود: موضوع دیگری که در این اجلاس بررسی شد و قرار است ادامه پیدا کند، انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای آینده و آینده پژوهی برای گسترش علم و فناوری در آینده است. کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند خود را همپای کشورهای دیگر پیش ببرند باید یک نقشه راه مناسب داشته باشند.
وزیر علوم با بیان اینکه ایران با جمعیت دانشجویی 4.3 میلیون نفر که حدود یک میلیون نفر آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ایران بر اساس شاخص‌های آی‌اس‌آی و اسکوپوس، بیشترین رشد در تولیدات علم دنیا را طی 10 سال اخیر داشته است. ایران با 41 پارک علم و فناوری و 29 دانشگاه بزرگ که جزء دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد، با تملم ظرفیت خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتبانی می‌کند.
غلامی با اینکه بنیاد علمی اکو نهمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد، خاطرنشان کرد: ایران به همراه پاکستان به عنوان اعضای این بنیاد، همکاری تنگاتنگی با بنیاد علمی اکو داشته و در حوزه های گوناگون علوم و فناوری میزبانی و حمایت داشته است.
به گزارش ایسنا، دومین روز چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن سه‌شنبه ۱۸ تیر با حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ایران و دبیرکل اکو و هیئت بلند پایه کشورهای عضو در سالن اجلاس معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان آغاز شد.
گفتنی است؛ نشست بعدی هیئت امنا بنیاد علمی اکو دو سال دیگر به میزبانی دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد.
 کدخبرنگار: 13037
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.