رئیس فراکسیون پاسخگو مجلس با تاکید بر اینکه ایران به دنبال نفی برجام نیست گفت: اروپاییان به تعهدات خود در برجام پایبند نبودند و بر اساس برجام جمهوری اسلامی حق دارد متناسب با بدعهدی سایر کشورها تعهدات خود را کاهش دهد.

علی بختیار در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تصمیم ایران در برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی بیان کرد: اقدام ایران در برداشتن گام دوم و کاهش تعهدات برجامی در چارچوب برجام انجام شده است. ایران بر اساس مواد برجام تعهدات برجامی خود را کاهش داد و به دنبال نفی برجام نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران برجام را نقض نکرد و به استناد احکام برجام به سمت کاهش تعهدات برجامی خود رفت. بر اساس برجام هریک از طرفین تعهداتی دارند و اگر هریک از طرفین تعهدات خود را اجرایی نکردند پیش بینی شده تا طرفین حق دارند اقداماتی انجام دهند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس تصریح کرد: اینستکس یک گام کافی نیست اما یک قدم برای نشان دادن حسن نیت اروپایی‌ها برای عمل به برجام در صورت اجرایی شدن بود. منافع ایران از برجام صرفاً از طریق اینستکس تأمین نمی‌شود. ایران انتظار دارد تا بتواند به پول حاصل از فروش نفت خود دست یابد و تبادلات بانکی خود را انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز پالایشگاه‌های اروپایی این امکان را دارند که از ایران نفت خریداری کنند مشروط بر اینکه تضامینی برای آنها وجود داشته باشد و از آنها حمایت شود. اگر اروپایی‌ها بخواهند می‌توانند ساز و کاری طراحی کنند که پالایشگاه‌های اروپایی از ایران نفت خریداری کنند و از سوی دیگر مبادلات پولی و بانکی ایران نیز انجام شود.

بختیار در ادامه با اشاره به آینده پیش روی برجام بیان کرد: امروز برجام در سراشیبی قرار گرفته است و کم کم تعهدات برجامی در حال کاهش است. اروپاییان به تعهدات خود در برجام پایبند نبودند و بر اساس برجام جمهوری اسلامی حق دارد متناسب با بدعهدی سایر کشورها تعهدات خود را کاهش دهد. اروپاییان یا نمی‌توانند تعهدات خود را انجام دهند و یا نمی‌خواهند انجام دهند که در هر دو صورت منافع ما از این معاهده تأمین نمی‌شود و ما هم تعهدات خود را به دنبال آن کاهش خواهیم داد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.