به گزارش ایرنا، سید احمد محیط طباطبائی روز یکشنبه در آیین معارفه مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی زواره اردستان تصریح کرد: زواره تنها شهری در کشور است که بافت تاریخی آن به طور کامل ثبت شده و از این موقعیت باید نهایت استفاده را کرد.
وی بیان کرد: اگر زواره ثبت جهانی شود، شهرستان اردستان و استان اصفهان نیز از آن سود خواهند برد که امید می رود مدیریت جدید در راستای تحقق این مهم گام بردارد.
رییس کمیته ملی موزه های ایران اضافه کرد: اکنون که وضعیت اقتصادی نامناسبی حاکم شده و کارخانه ها جوابگو نیازهای اقتصادی جامعه نیستند، صنعت گردشگری می تواند جایگزین خوبی باشد.
وی ایجاد پایگاه بافت تاریخی زواره را به دلیل حفظ اثرهای موجود در این منطقه 36 هکتاری اعلام کرد و افزود: اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مسجد پامنار زواره نویدبخش پایان کار بازسازی این مسجد تاریخی است و هماهنگی بین استان و شهرستان می تواند سایر مشکلاتی از این دست را هم برطرف کند.
طباطبائی در ادامه با اشاره به بارندگی های فروردین ماه عنوان کرد: با توجه به رعایت ضرورت حفظ حریم رودخانه و پل ها، جاری شدن سیل به اثرهای تاریخی استان اصفهان آسیبی نرساند.
فرماندار اردستان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت توجه به بحث گردشگری با وجود ظرفیت هایی مانند اثر ثبت جهانی قنات دو طبقه مون گفت: بافت تاریخی زواره نیز یک ظرفیت مهم گردشگری در کنار کویر بکر است که باید نسبت به احیای آن اقدام و بناهایی که به صورت انبار درآمده، به میراث فرهنگی بازگردانده شود.
حمیدرضا تاملی افزود: مردم باید بپذیرند که گردشگری هم می تواند درآمدزا باشد اما مسوولان نیز باید توجه داشته و مردم را برای احیای بافت تاریخی در تنگنا قرار ندهند.
وی به فعال شدن ستاد گردشگری در شهرستان اردستان اشاره کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیز به درستی استفاده کرده و از شور گردشگری ایجاد شده، به شعور گردشگری برسیم.
به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین زهرا ساروخانی که پیش تر مسوولیت پایگاه بافت تاریخی شهر نوش آباد را عهده دار بود، به عنوان مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی زواره اردستان معارفه شد.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله 14 کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان 42 هزار نفری اردستان با برخورداری از 67 اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.