در این مطلب آمده است: علاقه به کتاب و خواندن آن، یکی از معیارهای مهم اندازه گیری فضل و معرفت انسانهاست. در جهان امروز شاهد هستیم که رسانه ها و امکانات گوناگون فرهنگی در حال افزایش هستند؛ اما هرگز از ارزش و منزلت کتاب کاسته نمی شود و کتاب همچنان مانند یک خورشید در حال درخشش است. حق است که می گویند فاصله میان حق و باطل به همان اندازه بستن و گشودن یک کتاب است.
باعث افتخار است که در فرهنگ و باورهای دینی ما در آیین مقدس اسلام، کتاب تا جایی باارزش است که خداوند منان، محبوبترین و آخرین معجزه فرستاده اش را کتاب قرار داده است که سرآمد همه کتابهاست. همچنین توجه به تاریخ، شمار کتاب ها و کتابخانه ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و تلاش دانشمندان برای آفرینش آثار با ارزش، همه نشانگر این است که از دیرباز کتاب نزد ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
کتاب، نقش برجسته، حساس و سازنده ای دارد که این امر نتیجه تلاش زیاد بشر در طول تاریخ برای گسترش ارزش دانش و فرهنگ مکتوب است. کتاب خوب و تاثیرگذار کتابی است که دست کم به یکی از سوال ها و نیازهای مخاطبانش پاسخ قانع کننده بدهد. اگر کتاب این ویژگی را داشته باشد، به عنوان اثری ماندگار و تاثیرگذار در طول تاریخ باقی می ماند. با آنکه روانشناسان از کتاب درمانی برای ایجاد انگیزه در میان نوجوانان و تقویت احساس اعتماد به نفس بسیار سخن گفته اند، آمار موجود نشان می دهد سرانه مطالعه در ایران فقط چند دقیقه است و بیشتر اوقات دانش آموزان در کارهایی غیر از مطالعه صرف می شود. البته در این بین بهای کتابها بی تاثیر نیست و بالابودن قیمت کتاب ها باعث پایین آمدن میزان مطالعه در بین همگان شده است. آمار و بعضی از گزارشها چنین نشان می دهد که هر ایرانی در هر 1892 روز، یک کتاب می خواند.
دختران ایران 5 دقیقه و پسران 3 دقیقه به خواندن کتاب غیر درسی می پردازند، در حالی که همین نوجوانان و جوانان 178دقیقه از اوقات فراغت خود را بدون برنامه می گذرانند و مابقی را به امور شخصی اختصاص می دهند. در حال حاضر براساس آمار موجود، حدود 1775 کتابخانه با 15 میلیون جلد کتاب در کشور ما وجود دارد. براساس استاندارد بین المللی، کشور ما به 14 هزار کتابخانه و 140 میلیون جلد کتاب نیاز دارد و از هر 10 ایرانی تنها یک نفر یک جلد کتاب خریداری می کند. این مسائل باعث شده تا ایران با وجود برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی، جایگاه شایسته ای در میان کشورهای جهان نداشته باشد.
در این روزهایی که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شده فرصت مناسبی پیش آمده تا درباره ارزش بی اندازه کتاب و کتابخوانی فکر کنیم و تصمیم بگیریم از این پس به آن بی اهمیت نبوده و خود را از این نعمت با ارزش محروم نکنیم.
وظیفه همه ما به خصوص مسئولان و انسان های فرهیخته این است که برای گسترش و تقویت هر چه بیشتر مسئله کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم. خلاصه اینکه کاری کنیم که کتاب همه جا، برای همه کس و در همه وقت به اندازه فراوان یافت شود و هیچ کس در هیچ جا بهانه ای برای نخواندن کتاب نداشته باشد. من یار مهربانم زیبا و خوش بیانم/ گویم سخن فراوان با آن که بی زبانم /من دوستی هنرمند با سود و بی زیانم/ هر مشکلی که داری مشکل گشای آنم/ پندت دهم فراوان من یار پند دانم/ از من مباش غافل من یار مهربانم.... عباس یمینی شریف
7141
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.