به گزارش ایرنا، این همایش با هدف مطالعات عصر صفوی با رویکرد روابط و سیاست خارجی از منظر فرهنگی به مدت 2 روز تا نهم اردیبهشت امسال در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان ادامه دارد.
شناسایی صاحبنظران صفوی پژوه و آخرین پژوهش های انجام شده در این زمینه، آشنایی با دیدگاه های جدید پژوهشگران صفوی شناس در زمینه مناسب و روابط فرهنگی ایران و اروپا، ترسیم چشم اندازهای نوین در زمینه موضوع یابی و منبع شناسی پژوهش های صفوی با رویکرد فرهنگی و تمدنی از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.
بیش از 190 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از بین آنها 64 مقاله داخلی و 10 مقاله خارجی پذیرفته شد که 46 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت چاپ شده در این رویداد ارائه می شود.
رییس دانشگاه اصفهان در آیین آغاز به کار همایش بین المللی روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی گفت: اصفهان پایتخت و مرکز حکومت صفویه بوده و بدرستی برای برگزاری این همایش انتخاب شده است.
هوشنگ طالبی افزود: حکومت صفویه در ایران دارای ویژگی ها و ابعاد مختلفی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی بوده و
این همایش شروعی برای فعالیت های گسترده تر در زمینه صفویه شناسی با تاکید بر روابط ایران و اروپا محسوب می شود.
طالبی بیان کرد: آشنایی با ایده ها و نوآوری ها و شروعی برای فعالیت های پژوهشی موثر و همکاری های مشترک از اهداف این کنفرانس است.
وی تصریح کرد: زاویه دید و نگاه حکومت صفویه به مباحث علمی و هنری با زیربنای فکری و عقیدتی آن دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه روابط ایران و اروپا در دوره صفویه بسیار گسترش پیدا کرد و باید به زوایای این روابط توجه ویژه داشته باشیم اضافه کرد: ابعاد نهفته بسیاری در این روابط وجود دارد که می تواند بر روی مباحث علمی هم تاثیر داشته باشد.
وی گفت: زمینه اصلی این همایش روابط سیاسی و فرهنگی است اما نمی توانیم مساله فرهنگی را از روابط سیاسی و فناورانه آن زمان جدا کنیم .
طالبی خاطرنشان کرد: این همایش می تواند نقطه شروعی بر پژوهش های جدید محسوب شود و زمینه همکاری های بیشتر بین ایران شناسان داخلی و خارجی را فراهم کند.
دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به اینکه کارهای اجرایی این همایش از 2 سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: قطب علمی مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دروه صفویه دانشگاه اصفهان با توجه به مرجعیت ایران و اصفهان در پژوهش های صفوی با همکاری گروه تاریخ این دانشگاه و موسسه ایران شناسی آکادمی علوم اتریش، برای برگزاری این همایش اقدام کرد.
علی اکبر کجباف اضافه کرد: استادان و پژوهشگرانی از کشورهای امریکا، اسپانیا، اتریش و ترکیه در این همایش شرکت دارند.
وی با بیان این که برگزاری این همایش با مشارکت و همکاری با انستیتو ایران شناسی آکادمی علوم اتریش و از 2 سال گذشته برنامه ریزی شد گفت: 11 نفر از پژهشگران و محققان کشورهای مختلف اروپایی در این همایش به ارائه مقاله می پردازند.
در مراسم افتتاحییه این همایش از 2 چهره شاخص در مطالعات صفویه و مناسبات روابط تجاری یعنی حسین میرجعفری و لقمان دهقان نیری تجلیل شد.
محورهای همایش بین المللی ' روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی' شامل روابط فرهنگی (هنر، مذهب، دین، علم، ادبیات، سفرنامه ها و منابع آموزش، خاورشناسان، میسیونرهای مذهبی)، روابط سیاسی (تبادل سفرا، قراردادها، تفاهم نامه، مناسبات دیپلماسی، مبادله اسناد) و روابط اقتصادی و مالی (صنعت، تجارت و کشاورزی) است.
همایش بین المللی ' روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی' تا فردا نهم اردیبهشت سال جاری در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.
7150/6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.