حمیدرضا خورشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرما و گرمای زیاد هوا در برخی روزهای زمستان و تابستان و بارش های رگباری و شدیدی که نوروز امسال بخشی از آن تجربه شد به دلیل تغییر اقلیم و تغییرات در نظام آب و هوایی است.
وی بیان کرد: تغییر اقلیم که دست خوش رفتاری انسانی بوده مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد، مدیران و مسئولان کشوری باید برای بهبود وضعیت و مدیریت این چالش برنامه ریزی کنند زیرا این موضوع پیش بینی هوا را برای کارشناسان این حوزه سخت کرده است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: افزایش بارندگی ها در یک دوره کوتاه مدت نتیجه همین تغییر اقلیم است و این افزایش حجم منابع آبی ورود به سال های آبسالی را مشخص نمی کند و باید منابع آبی مدیریت تا اینکه در شرایط سخت خشکسالی از آن بهره گرفته شود.
وی با بیان این که در چنین شرایطی سال های آبسالی و در مقطعی سال های خشکسالی تجربه خواهد شد، خاطرنشان کرد: ساخت سد، مدیریت منابع آبی و پیش بینی شرایط بحرانی برای خشکسالی و آبسالی یک وظیفه مهم برای مدیران و مسئولان مرتبط با این حوزه است.
وی مردم را به رعایت اصول و قوانین زیست محیطی توصیه کرد و یادآورشد: بی توجهی به اکوسیستم و مسائل محیطی پیامدهای بدی را برای جامعه از جمله پدیده حدی را به همراه دارد که وضعیت را برای پیش بینی سخت می کند.
از دیدگاه کارشناسان، مهمترین عامل پدیده تغییر اقلیم افزایش گازهای گلخانه ای است که چین با 29.51درصد و آمریکا با 14.34 درصد بیشترین میزان این گازها را تولید می کنند، ایران با سهم 1.76 درصد، نوزدهمین کشور در شاخص سرانه تولید گازهای گلخانه ای در جهان است.
فعالیت های انسانی عامل اصلی این گرم شدن سریع است، انسان چیزی به نام صنعت و کشاورزی را اختراع کرده‌ است و در نتیجه آن، گازهای گلخانه‌ای را با حجم بسیار زیاد وارد اتمسفر زمین می‌کند.
مطالعه محققان دانشگاه هاوایی آمریکا نشان می دهد که اگر انتشار گازهای گلخانه ای به میزان فعلی ادامه یابد، موج های گرمایی شدید 74 درصد جمعیت کره زمین را تا پایان عصر حاضر تهدید می کند و حتی در صورت کاهش انتشار این گازها، به هر حال نیمی از جمعیت جهان تا سال 2100 در معرض دمای کشنده قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، بنا به اظهارات اواخر سال گذشته مسوولان امر بر اساس شاخص های بلند مدت 53.4 درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید است.
بر اساس همین شاخص 98.1 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک(آب شناسی) است، 5.5 درصد مساحت خفیف، 33.2 درصد متوسط و 6 درصد خشکسالی بسیار شدید است.
/6026/7131
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.