شهرام موحدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا از دیدن نشدن این نهاد در این طرح مهم انتقاد کرد و افزود: تحول نظام سلامت، طرحی خوب در نظام اسلامی است اما دامپزشکی در آن دیده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد : نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در زمینه برخورداری شبکه دامپزشکی از مزیت های طرح تحول نظام سلامت اقدام کنند زیرا این شبکه نقش انکارناپذیری در تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه بر عهده دارد.
وی با بیان این که باید نقش دامپزشکی در طرح تحول سلامت پررنگ تر دیده شود، اضافه کرد: بخشی از زیربنای بهداشت و سلامت غذا در جامعه بر عهده دامپزشکی است که باید نگاه جامعی به این نهاد در بخش سلامت بوجود آید.
موحدی بیان کرد: توجه بیشتر به دامپزشکی در طرح تحول سلامت،به تامین سلامت و کاهش هزینه های درمان جامعه منجر خواهد شد.
وی تصریح کرد: تامین غذای سالم مهمترین عامل پیشگیری از انواع بیماریهاست و نیازمند نظارت مستقیم دامپزشکی است و عامل بسیاری از بیماری ها نیز غذای آلوده و بیماری زاست.
موحدی با اشاره به این که تلاش برای تامین سلامت جامعه از طریق نظارت بر سلامت مواد غذایی به ویژه محصولات دامی رسالت اصلی دامپزشکی محسوب می شود اظهار داشت : واکسیناسیون دام و طیور برای مقابله با بیماری های فصلی و موسمی، کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی با نظارت بر کشتار و سلامت کشتار، سلامت مراکز بسته بندی تولیدات دام و طیور، توجه به بهداشت دام از طریق پیشگیری در برابر بیماریهای همه گیر و قرنطینه ای، شناسایی کانون و عوامل انتقال آلودگی های مختلف غیربهداشتی، نظارت بر تولید داروهای دامپزشکی از وظایف دامپزشکی تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام موارد یاد شده به نحوی ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان جامعه دارد و اصل تقدم پیشگیری بر درمان می طلبد که توجه بیشتری به حوزه دامپزشکی در کشور شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد : نیروهای دامپزشکی استان در بخش دولتی و خصوصی به منظور ارتقا بهداشت عمومی با نظارت های شبانه روزی از ورود انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به عمل آوردند.
به گفته وی این نهاد در راستای پیشگیری از بیماری های واگیردار دامی و مشترک بین انسان و دام، حفظ سرمایه های ملی و کمک به اشتغال در صنعت دامپروری سالانه بطور متوسط 12 میلیون سرنوبت واکسیناسیون دام و تعداد بسیار زیادی آزمایش تشخیصی انجام می دهد.
موحدی با اشاره به این که پیشگیری، مقابله و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام از وظایف اصلی دامپزشکی است ادامه داد : از حدود یک هزار و 415 عامل عفونی بیماری زا که تاکنون در انسان شناخته شده بیش از 61 درصد بعنوان بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است.
وی اضافه کرد: این دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام بطور معمول جزو بیماری های بسیار خطرناک، کشنده و صعب العلاج هستند که شامل بیماری های هاری، سیاه زخم، تب مالت، سارس و جنون گاوی می شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: این دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام بطور معمول جزو بیماری های بسیار خطرناک، کشنده و صعب العلاج هستند که شامل بیماری های هاری، سیاه زخم، تب مالت، سارس و جنون گاوی می شوند.
وی تصریح کرد: کنترل این بیماری ها بعنوان خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی قرار دارد و بخشی از زیربنای بهداشت و سلامت غذا در جامعه برعهده دامپزشکی است.
وی اظهارداشت: سازمان دامپزشکی نقش موثری در پیشگیری از بیماری ها دارد و توجه به این بخش در طرح تحول سلامت می تواند بسیاری از بیماری ها و هزینه های درمان را کاهش دهد.
اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و 800 هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور بدل کرده است.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
7150/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.