شهرام موحدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال 108هزار مورد بازدید بهداشتی از سطح مراکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی و طیور در استان اصفهان صورت گرفت و 2 هزار و 559 واحد تولیدی و توزیع کننده متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی گفت: همچنین در این مدت میزان کشتار دام در این استان 32 هزار و 927 تن و کشتار طیور 48 میلیون قطعه گزارش شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: نیروهای دامپزشکی استان در بخش دولتی و خصوصی به منظور ارتقا بهداشت عمومی با نظارت های شبانه روزی از ورود 320 تن انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به عمل آوردند.
به گفته وی، این مقدار فرآورده خام دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و آلایش دام و طیوربود که از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
موحدی گفت: دامپزشکی استان اصفهان در راستای پیشگیری از بیماری های واگیردار دامی و مشترک بین انسان و دام، حفظ سرمایه های ملی و کمک به اشتغال در صنعت دامپروری سالانه بطور متوسط 12 میلیون سرنوبت واکسیناسیون دام انجام می دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان به نادید گرفته شدن سازمان دامپزشکی در طرح تحول سلامت انتقاد کرد و گفت: جایگاه دامپزشکی به عنوان یکی از زیربناهای سلامت جامعه در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است.
وی افزود: بخشی از زیربنای بهداشت و سلامت غذا در جامعه برعهده دامپزشکی است که باید نگاه جامعی به این بخش بوجود آید.
موحدی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی نقش موثری در پیشگیری از بیماری ها دارد و توجه به این بخش در طرح تحول سلامت می تواند بسیاری از بیماری ها و هزینه های درمان را در جامعه کاهش دهد.
وی افزود: استان اصفهان با تولید روزانه 3 هزار و 200 تن رتبه اول تولید شیرخام ، رتبه اول تولید ماهیان زینتی و رتبه دوم تولید تخم مرغ خوراکی کشور را به خود اختصاص داده است.
موحدی تصریح کرد: سالانه 26نوع محصول بالغ بر 18 هزارتن شامل انواع فرآورده های دامی، خوراک دام و طیور از استان اصفهان به 22 کشور جهان صادرمی شود که در حدود 20 میلیون دلار ارز آوری را به همراه داشته است.
اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و 800 هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور بدل کرده است.
6022/ 7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.