به گزارش ایرنا، کارشناسان می گویند خسارت های ناشی از خشکسالی به مراتب از سایر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان ، آتش فشان و حتی زلزله بیشتر است.
رئیس اداره هواشناسی خور و بیابانک گفت : صد در صد از جمعیت و مساحت این شهرستان دچار خشکسالی شدید دراز مدت 10 ساله است.
رضا سعادت در گفت و گو با ایرنا افزود: هر چند امسال بارندگی های بسیار خوبی در شهرستان بارید اما این میزان برای جبران خشکسالی ها فاصله دارد.
وی تصریح کرد : در دوره هفت ساله بیانگر این است که حدود 95 درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است.
وی تصریح کرد: بر اساس شاخص مذکور در دوره هفت ساله با توجه به فرایند های زمانبر حاکم بر چرخه هیدرولوژیکی، خشکسالی درازمدت همچنان در شهرستان حکم فرماست.
رئیس اداره هواشناسی خور و بیابانک با اشاره به راهکارهای مبارزه با خشکسالی بیان کرد : توجه به مدیریت منابع آبی و ذخایر زیر زمینی و ذخیره سازی آب های روان در زمان بارندگی ها می تواند در رفع کمبود منابع آبی و بیرون آمدن از بحران خشکسالی موثر باشد.
وی در مورد مبارزه با ریزگردها و شن های روان تصریح کرد : شناسایی کانون های گرد و خاک و انجام عملیات بیابان زدایی با درختکاری و ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهرها می تواند در مواقع ورود ریزگردها از آثار بد آن جلوگیری کند.
به گفته سعادت این شهرستان 15 ایستگاه هواشناسی دارد که 13 ایستگاه آن باران سنجی و 2 ایستگاه دیگر اقلیم شناسی و سینوبتیک است.

**خشکسالی بر خور و بیابانک حاکم است
فرماندار خور و بیابانک در این ارتباط گفت: کاهش دبی آب چاهها و قنوات حاکی از آن است که هنوز خشکسالی بر این شهرستان حاکم است .
عباس بلانیان در گفت و گو با ایرنا افزود: 90 درصد از قنوات و چشمه های آبی شهرستان اسیر خشکسالی وکم آبی شده و بیش از 50 درصد چاهها با کاهش شدید آب دست به گریبان است.
وی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی همه اضافه کرد : 90 درصد مزارع و باغ های کشاورزی شهرستان به صورت غرقابی آبیاری می شود و اگر مصرف بهینه انجام پذیرد می توان سطح زیر کشت و بهره وری را افزایش داد.
فرماندار خور و بیابانک ادامه داد : ادامه خشکسالی و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی اقلیم این منطقه را به سمت اقلیم دائما خشک و کم آب تغییر داده است.
بلانیان ادامه داد: اجرای طرح تغییر الگوی کشت در این منطقه بسیار موثر خواهد بود تا منابع آب بازدهی خود را بدست آورد.
به گفته وی مقابله با بحران کم آبی در این شهرستان فرهنگ سازی و گذر از شیوه سنتی کشاورزی به صنعتی را می طلبد و در این مسیر باید کشاورزان به مزیت سیستم های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت آشنا شوند تا بتوان از عوارض بحران کم آبی کاست.

** تجهیز 160 هکتار از اراضی به روش های آبیاری نوین
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک در این باره به ایرنا گفت: اکنون طرح آبیاری نوین در 160 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شده است.
سیدحکمت موسوی افزود: برای اجرای این طرح 13 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد : از این مجموع 43 هکتار تحت پوشش آبیاری بارانی،31 هکتار قطره ای بابلر و 60 هکتار به سیستم کم فشار مجهز هستند.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک اظهارداشت : 150هکتار از دیگر اراضی باغی و زراعی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز می شوند.
موسوی مزایای آبیاری نوین را استفاده بهتر از آب کشاورزی افزایش تولید محصول و صرفه جویی در مصرف آب و عنوان کرد و افزود: راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و قطره ای تا 90 درصد است.

** 30 درصد قنات ها خشک شدند
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در 12 سال اخیر 30 درصد از قنات های شهرستان آبدهی ندارند که از مجموع قنات ها بیش از 26 رشته قنات خشک شده است.
سید حکمت موسوی افزود: میزان آبدهی بیشتر قنات ها به دلیل خشکسالی از 15 لیتر به پنج لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: برخی از قنات های شهر جندق و روستاهای جنوبی به طور کامل خشک شده اند و برخی میزان آبدهی آنها از 2 لیتر به نیم لیتر برثانیه رسیده که وضعیت بسیار بحرانی است.

** تنها راه حفظ قنات ها مرمت و بازسازی است
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک ادامه داد: امسال با اعتبار بیش از پنج میلیارد ریال توانسه ایم 32 رشته قنات در شهرستان را مرمت و بازسازی کنیم.
وی افزود: در این قنات ها، عملیات لایروبی، کول گذاری، پیشکارکنی، پینه برداری، بغل تراشی و ریزش برداری انجام شده است.
موسوی خاطرنشان کرد: خور و بیابانک 118 رشته قنات دارد که 92 رشته آن فعال و بقیه خشک است.
به گفته وی این شهرستان 2 هزار و 300 هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که 85 درصد از این اراضی با آب قنات آبیاری می ‌شود.

** یک میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیز خور و بیابانک ذخیره شد
از ابتدای نخست امسال یک میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری خور و بیابانک ذخیره شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک در گفت و گو با ایرنا گفت : بیشترین حجم این آبگیری در سازه های بتنی 2 و 3 بازیاب ، وازه جندق ، عروسان گلستان و گرمه بوده است.
مهدی آخوند افزود: این ذخیره سازی افزایش 50 درصدی منابع آبی را در پی داشته است.
وی با بیان این که در پی بارندگی هفته اخیر بیش از 500 هزار متر مکعب آب در سازه های آبخیز شهر خور و بیابانک ذخیره سازی شد، افزود: افزایش سطح آب های زیر زمینی، کنترل فرسایش خاک از تاثیرات مثبت بارندگی مناسب و ذخیره آب در سازه های آبخیزداری منطقه است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک ظرفیت سدها و بندهای خاکی خورو بیابانک را 14تا 20میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: تاکنون 15طرح آبخیزداری به مساحت 110هزار هکتار در این شهرتان اجرا شده و برای اجرای این طرح ها بیش از 85 میلیارد ریال هزینه شده است.
آخوند ادامه داد: 17طرح آبخیزداری به مساحت 166هزار هکتار در دست اجراست که کار مطالعاتی آن انجام شده است.
وی ادامه داد: بارش‌ های امسال علاوه بر پرکردن ظرفیت مخازن سدهای شهرستان در کاهش ریزگردها تاثیرگذار بود و سبب بهبود کیفیت آب و هوای خور و بیابانک شده است.
به گفته وی طرح های آبخیزداری علاوه بر کنترل و مهار سیلاب نقش موثری در تامین آب آشامیدنی ، تغذیه سفره های آب زیر زمینی و افزایش آب چاه ها و قنات های شهرستان دارد.

** افزایش 260 درصدی بارش ها در خور و بیابانک
رئیس اداره هواشناسی خوروبیابانک گفت: بارندگی های سال زراعی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 260 درصد افزایش داشته است.
رضا سعادت افزود: از اول مهر سال زراعی تا بیستم اسفند امسال در شهرستان 52 و یک دهم میلی متر باران باریده که پارسال در همین بازه زمانی میزان بارش ها بیش از 14میلی متر گزارش شده است.
وی ادامه داد: بیشترین بارش ها از بازیاب با 71 و چهار دهم میلی متر و کمترین از روستای چاه ملک با 34 و سه دهم میلی متر بوده است.
وی افزود: با توجه به بارندگی ها میانگین دما در ماه های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن یک درجه نسبت به میانگین بلند مدت پارسال افزایش نشان می دهد.
سعادت بیان داشت: با توجه به تغییر اقلیم و فقر منابع آبی اگر برنامه ای در این راستا نداشته باشیم به طور قطع در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
رئیس اداره هواشناسی خوروبیابانک با اشاره به آمار بارندگی هفته اخیر در این شهرستان گفت: بیشترین بارش ها با 19 میلی متر از روستای مهرجان و کمترین آن از فرخی با یک میلی متر گزارش شده است.
شهرستان خور و بیابانک در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد و یکی از نقاط کم بارش و کویری استان اصفهان و کشور است.
/6026/9860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.