این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تشکیل، تمرین و اجرای ارکستر سمفونی هزینه های زیادی دارد و برای پیشرفت در این عرصه حمایت ها باید افزایش یابد.
وی ادامه داد: ایران در بخش موسیقی کلاسیک به اندازه موسیقی سنتی و اصیل توانمند نیست، اما با برنامه ریزی مناسب و با توجه به علاقه مندان هنرمند متعدد و با انگیزه می توان این موسیقی را توسعه داد و در کشورهای دیگر به هنرنمایی پرداخت.
چکناواریان به ساخت اثری با عنوان 'کوروش کبیر' اشاره کرد و گفت: این اثر موسیقی سال آینده در لندن و تهران اجرا خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به ساخت اثری با عنوان 'عاشورا' ، افزود: این اثر هنری مربوط به شهدای جنگ تحمیلی و شجاعت و از خودگذشتگی سربازان وطن است و که سال آینده در دو شهر لندن و تهران اجرا می شود.
این موسیقی دان برگزاری مراسم بزرگداشت استاد همایون خرم در دانشگاه صنعتی اصفهان را فوق العاده دانست و افزود: در چنین مراسمی چیزی جز عشق، دوستی و همبستگی هنرمندان و مردم به چشم نمی آید و حتی اگر بگوییم حضور روح این هنرمند فقید در بین جمعیت حس می شد، سخن گزافی نیست.
چکناواریان تاکید کرد: همه ما موظفیم که قدر هنرمندان را بدانیم و آنان را در زمان حضورشان مورد تجلیل و تکریم قرار داد.
این موسیقیدان خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی مدیون هنرمندانی همچون استاد محمدرضا شجریان و استاد همایون خرم و بسیاری دیگر است.
این هنرمند برجسته گفت: برپایی مراسم یادبود همواره خاطره انگیز خواهد بود و برای نسل جوان و هنرمندان جذاب و اثربخش است.
بزرگداشت استاد همایون خرم نوازندهٔ ویولن، موسیقیدان و آهنگساز برجستهٔ موسیقی اهل ایران با حضور جمعی از هنرمندان صاحب نام کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
«لوریس چکناواریان» هنرمند عرصه موسیقی ایران از کودکی و نوجوانی با هنر موسیقی آشنا شد و تحصیلات موسیقی خود را از سال 1332 در هنرستان علی موسیقی در ایران آغاز کرد.
وی سپس به اتریش رفت و تا سال 1340 در آکادمی موسیقی این کشور در رشته آهنگسازی و رهبر ارکستر مشغول بود سپس به ایران بازگشت و مدتی تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبایی کشور را برعهده داشت.
چکناواریان در سال های پایین 1342 دوباره به اتریش بازگشت و در آنجا به فعالیت خود ادامه داد تا دو سال بعد به آمریکا رفت و در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل پرداخت او در سال 1349 به ایران برگشت و علاوه بر رادیو و تلویزیون چندین کنسرت بزرگ رو نیز در تالار رودکی اجرا کرد.
چکناواریان در سال 1351 به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد و از سال 1368 تا 1379 رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان بود را نیز به عهده داشت.
این موسیقی دان ایرانی در طول فعالیت هنری خود بیش از 75 اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از 45 موسیقی فیلم ساخته‌ است.
6022/ 6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.