'وارطان وُسکانیان' روز سه شنبه در دیدار با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به اینکه فعالیت این دپارتمان نه تنها به عنوان یک رشته‌ علمی بلکه به منزله‌ی یک وظیفه‌ اجتماعی است، گفت: در برهه‌ کنونی جهان، ایران‌شناسی در ارمنستان از لحاظ سیاسی و فرهنگی بسیار مهم است.
وی‌ با اشاره به سیر تاریخ ایران در ارمنستان،‌ این تاریخ را به سه دوره ایران باستان‌، ‌دوره مشروطیت و دوره‌ پس از انقلاب اسلامی تقسیم‌بندی کرد و گفت: در این سه دوره‌ مختلف ایران و ارمنستان روابط متقابلی داشتند به نحوی که ارامنه در دوران جنگ تحمیلی به مثابه‌ دیگر ایرانیان در دفاع از وطن از جان خود گذشتند.
وسکانیان تشکیل گروههای تحقیقاتی مشترک میان دو کشور را در راستای تحکیم و تقویت رابطه‌ میان ایران و ارمنستان مهم ارزیابی کرد و برگزاری سمیناری مشترک میان ایران و ایروان با موضوع تاریخ ایران و ارمنستان را خواستار شد.
'محمد محمدپور' مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم گفت:‌ ملت‌های ارمنستان و ایران از کهن‌ترین اقوام منطقه‌اند و ارتباطات تاریخی و فرهنگی دو ملت ریشه‌های بسیار عمیقی دارد.
وی با ابراز خرسندی از فعالیت دپارتمان ایران‌شناسی در ایروان، اظهار داشت: این دپارتمان،‌ در واقع نمایشگر و معرف تاریخ و فرهنگ سترگ اسلامی و ایرانی به جهانیان است.
وی، با اشاره به جهانی بودن عرصه فرهنگ و پیوستگی افکار عمومی جوامع گفت: ما از طریق مسیر فرهنگ می‌توانیم با ملت‌های مختلف جهان ارتباط متقابل داشته باشیم و جایی که تصمیم سیاستمداران و یا تعاملات اقتصادی کم می‌آورد، فرهنگ به عنوان حوزه‌ای پرنفوذ بر افکار عمومی جهان، می‌تواند پادرمیانی کرده و روابط میان ملت‌ها را هویت بخشیده و تسهیل کند .
محمدپور، از آمادگی این اداره کل برای تقویت دپارتمان ایرانشناسی در ایروان خبر داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه، تغییر و دگرگونی با شتاب از ویژگی های عصر کنونی است و باید بپذیریم که فرهنگ نیز دراین مسیر دستخوش تغییر و شتاب است، گفت: باید از شیوه‌های نو و بسترهای جدید برای تبیین و تعمیق مناسبات فرهنگی میان دو کشور بهره گیریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ‌تاکید کرد: بهره گیری از ظرفیت انجمن‌های دوستی ایران و ارمنستان می‌تواند در تعمیق روابط میان دو کشور و در شکل‌دهی و تداوم آن موثر باشد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.