به گزارش ایرنا، کمال حیدری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در مرکز بهداشت شماره یک اصفهان افزود: با وجود اینکه این دانشگاه برای تعطیلی این مراکز در سال 95 بسیار تلاش کرد و این امر در نهایت محقق شد اما متاسفانه پس از چند ماه و به دلایل مختلف این چایخانه ها دوباره آغاز به فعالیت کردند.
وی اضافه کرد: 30 درصد از عوامل شیوع سرطان را مصرف دخانیات بویژه قلیان تشکیل می دهد، بنابراین به طور کامل مشخص است که فعالیت چایخانه ها و در نتیجه مصرف بیشتر دخانیات، میزان سرطان را در بین مردم افزایش می دهد.
به گفته او دخالت های بیجا و غیرکارشناسی سبب شد که تعطیلی چایخانه ها متوقف و با بازگشایی آن ها عرضه قلیان حتی فراگیرتر و بیشتر از قبل شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه مصرف هرگونه و یا هر میزان خوراکی صحیح نیست، تصریح کرد: 30 درصد عامل سرطان نیز بخاطر رژیم غذایی نادرست، روغن های نامرغوب و فست فودهاست.
حیدری به اهمیت حضور فعالانه مردم در مراکز تشخیص زودهنگام و غربالگری اشاره و اضافه کرد : 40 درصد از انواع سرطان ها قابل پیشگیری است و 40 درصد از آن ها را در صورتی که در زمان مناسب باشد می توان درمان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار بیماران سرطانی خاطرنشان کرد: در سال 93، 112 هزار و 60 مورد بیمار سرطانی در کشور وجود داشت که 9 هزار و 137 مورد آن مربوط به استان اصفهان بود.
وی اضافه کرد: در سال 94 بر اساس آخرین گزارش ها 9 هزار و 619 بیمار سرطانی در این استان هستند که نشان می دهد در مقایسه با سال قبل آن افزایش پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار منتشر شده، میزان شیوع سرطان در جهان در مردان و زنان به ترتیب 205 و 165 نفر در صد هزار نفر است در حالی که این آمار در ایران به ترتیب 134 و 128 نفر درصد هزار نفر است، بنابراین میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است.
هرچند میزان بروز سالیانه سرطان در ایران کمتر از میانگین جهانی است اما روند مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است و پیش بینی می شود در آینده این نوع مرگ به دومین عامل مرگ و میر در کشورمان تبدیل شود.
شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی، سرطان معده و در زنان، سرطان پستان است اما مهمترین عامل مرگ بر اثر سرطان چه در زنان و چه در مردان، دستگاه گوارش است.
از یکم تا هفتم بهمن هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.