زهرا قجاوند روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود : هم اکنون 950 مشاور تربیتی در مدارس استان و در مقطع متوسطه فعالیت دارند.
وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار واحد آموزشی در استان تصریح کرد: براساس استانداردهای تعیین شده باید به ازای هر هشت دانش آموز یک ساعت مشاور اختصاص داده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید تعداد مشاوران در مدارس استان به یک و نیم برابر افزایش یابد تا امکان پوشش تمام پایه های تحصیلی از جمله ابتدایی هم وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه این مهم تاکنون ممکن نشد، تصریح کرد: آموزش و پرورش با ریزش نیروها و به نوعی خروج افراد بدلیل بازنشستگی مواجه است ولی جذب و بکارگیری نیرو به دلیل مشکلات عدیده ای تاکنون صورت نگرفته است.
رییس مشاور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد : با توجه به تغییرات فناورانه و تحولات فرهنگی و اجتماعی در دنیای امروز، دوران نوجوانی برای برخی از دانش آموزان مرحله رویارویی با بسیاری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است که مشاوران می توانند نقشی بازدانده در این مهم داشته باشند.
وی اضافه کرد: بر این اساس بهترین راه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، استفاده از آموزش های هدفمند و مداخلات روانشناختی توسط مشاوران و به نوعی روان شناسان و مددکاران اجتماعی در مدارس است.
این مشاور ارشد تربیتی اضافه کرد : اکنون در بیشتر مدارس استان به غیر از پایه ابتدایی، مشاوران حضور دارند و علاوه بر شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب و یا دارای رفتار پرخطر با شیوه های تخصصی به مشاوره آنها می پردازند.
رییس مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، همچنین از دیگر عوامل زمینه ساز آسیب های اجتماعی در دانش آموزان را بی توجهی به بعد زمان دانست و گفت: این امر موجب احساس تعلق خاطر نداشتن دانش آموزان به مدرسه و اهداف آموزشی و پرورشی می شود.
قجاوند افزود : تعلیم و تربیت با زمان پیش می رود و ناگزیر از زمان تأثیر می پذیرد و در رابطه ای متقابل بر زمان تأثیر می گذارد.
وی اضافه کرد: از سویی، مدرسه سمبلی از اجتماع است و باید به سه بعد خانواده، مدرسه و جامعه، بعد زمان اضافه شود.
این کارشناس ارشد مشاوره تربیتی تصریح کرد: بر این اساس دانش آموزان را باید متناسب با زمان آموزش داد و تربیت کرد و معلمان باید روشهای انتقال دانش و پرورش را به تناسب زمان فزونی و توسعه بخشند و همگان با زمان، تعلیم و تربیت را به پیش ببرند.
وی ابزارهای آموزشی و محتوای دروس را نیازمند توجه به بعد زمان و نوآوری دانست و گفت : نقش زمان در آموزش و پرورش دانش آموزان انکارناپذیر است.
قجاوند همچنین بهترین راهکار برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس را تاکید بر مهارت آموزی ذکر کرد و گفت: دانش آموزان باید محبت ورزیدن، احترام به همنوع و بسیاری از تعاملات اجتماعی را از والدین و معلمان خود فرا بگیرند.
وی به خانواده ها توصیه کرد به جای اینکه مداخله گر و مطالبه گر در امور آموزشی مدرسه باشند سعی کنند به شکل کمک کننده و در کنار مدیران و معلمان مدارس به پرورش دانش آموزان بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان، سرمایه های اجتماعی کشور هستند ، گفت: بر این اساس آسیب شناسی دانش آموزان در مدارس کماکان توسط معلمان و مربیان آنها صورت می گیرد.
رییس مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: دانش آموزانی که به دلیل اختلالات روحی شناسایی می شوند به مرکز مشاوره اداره کل و در صورت نیاز به پزشک مربوطه ارجاع داده می شوند ولی امکاناتی وجود ندارد تا روال درمان آنها بطور کامل رصد و پیگیری شود.
وی نرخ شیوع آسیب ها در مدارس را خارج از عرف ندانست و آن را همانند جامعه ذکر کرد و گفت: ناگفته نماند که در مجموع ما در زمینه آسیب ها نسبت به شاخص جهانی در موقعیت خوبی قرار نداریم و به لحاظ نیروی متخصص، امکانات و اعتبارات لازم کمبودهای بسیاری داریم.
اکنون 850 هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار باب مدرسه در استان اصفهان به تحصیل مشغولند.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.