به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری در آیین اختتامیه بیست و چهارمین دو سالانه جایزه کتاب اصفهان در مجتمع فرهنگی فرشچیان افزود: در سال گذشته حدود 2 هزار و 14 مجوز چاپ کتاب در استان اعطا شد.
وی معرفت، دانش و علم را یکی از مبانی اصلی دین اسلام دانست و گفت: در دین اسلام به علم و دانش اهمیت زیادی داده شده به طوری که اولین ندای وحی عبارت «اقرا باسم ربک» بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه واژه کتاب با عبارت ‌های مختلف در قرآن آمده است، ادامه داد : یکی از مهم‌ترین توصیه‌های قرآن بر خواندن و نوشتن استوار است و پیامبر اکرم(ص) عبارت‌ ها و توصیه ‌های متعددی برای تعلیم علم و دانش دارند و امروز نیز مهم‌ترین راه پیشرفت بشر با توجه به معرفت و دانش محقق می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه کتاب در توسعه همه جانبه کشور ، اضافه کرد : برای اینکه یک کتاب به هدف و نتیجه اصلی خود برسد نیازمند فعالیت دقیق و همه جانبه مولفان، مترجمان و مفسران است.
حجت الاسلام انصاری یادآور شد: بنابراین توجه به این قشر یکی از کلیدی ترین و مهم‌ترین مباحث در حوزه فرهنگ است و برگزاری این برنامه‌ها یکی از راه‌های تجلیل از قشر مولفان و نویسندگان است.
حجت الاسلام انصاری با تاکید بر ضرورت تلاش برای تولید سهل و راحت کتب ارزشمند و فاخر خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌ها در حوزه کتاب از تالیف گرفته تا نشر و توزیع با هدف افزایش و تقویت سرانه مطالعه و کتابخوانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: دو سالانه جایزه کتاب نیز در راستای تقویت قلم و نویسندگی برگزار شده و 825 اثر به دبیرخانه این دوسالانه رسیده که 14 اثر به عنوان شایسته تقدیر، 11 اثر به عنوان برگزیده و 10 اثر در زمینه‌های تصویرگری، طراحی جلد و... تقدیر می‌شوند.
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: جامعه‌ای کتابخوان است که نشانه‌های آن در سطح جامعه دیده شود و در آن جامعه نشاط و امید زیاد، حقوق معلولان مورد توجه و احترام به طبیعت اتفاق می‌افتد.
محمدجواد مرادی نیا با تاکید بر ضرورت روزآمدکردن دانسته‌ها و افزایش مطالعات تخصصی در حوزه کتاب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با افرادی که اقدام به قاچاق کتاب می‌کنند برخورد و مقابله می‌کند چرا که این اقدام باعث نابودی صنعت نشر کتاب خواهد شد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران نیز در این آیین گفت: اصفهان سابقه تمدنی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد.
نیکنام حسینی پور با اشاره به سابقه کتاب و کتابخوانی در استان اصفهان گفت: اصفهان سابقه تمدنی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد و در بسیاری از موزه های دنیا در حوزه‌های فرهنگ مکتوب، هنر اصفهان زینت افزا است.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران با بیان اینکه اصفهان، صاحب مکتب در حوزه‌های مختلف از جمله تالیف و کتابت بوده و ظهور افراد بزرگی مانند محمدباقر مجلسی در حوزه کتابت کتب متعدد دینی و فقهی نشان از همین مسئله دارد، تصریح کرد: جایزه کتاب اصفهان یکی از باسابقه ترین جایزه های کتاب در بین سایر استان‌های کشور بوده و انتظار می رود نگاه جدید به اهل قلم، مولفان و نویسندگان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه جایزه کتاب در موسسه خانه کتاب اتفاق می افتد و 540 داور در جایزه کتاب جمهوری اسلامی با این موسسه همکاری دارند و اکنون همگان مرجعیت داوری توسط دبیرخانه جایزه کتاب سال را پذیرفتند.
حسینی پور افزود: جایزه کتاب اصفهان نیز در همان دبیرخانه با بیش از 800 اثر انجام و کتاب های ارسالی توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری طرح‌های کتابخوانی را با هدف افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی انجام می‌دهد، گفت: در موسسه خانه کتاب ایران حمایت‌های فصلی از فروشندگان کتاب انجام و طرح‌های بهاره، تابستانه و پاییزه کتاب به همین هدف برگزار می‌شود که استان اصفهان نیز جزو پیشتازان طرح‌های فصلی است.
آیین پایانی بیست و چهارمین دوره دوسالانه جایزه کتاب اصفهان در سال ۱۳۹۷، امروز (چهارشنبه) در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، از زمان انتشار فراخوان بیست و چهارمین دوره دوسالانه جایزه کتاب اصفهان تا موعد ارسال آثار، تعداد ۹۲۸ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شد که حوزه علوم کاربردی با ۱۷۵ عنوان کتاب (۱۹درصد)، بیشترین و کلیات با ۹ عنوان کتاب (۱درصد)، کمترین آثار ارسالی را به خود اختصاص دادند.
6994/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.