به گزارش ایرنا، حشمت الله انتخابی روز سه شنبه در نشست ' نظام چالش های آب در ابعاد فرهنگی و اجتماعی ' در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) افزود: به دلیل کم کاری مجامع علمی هنوز بسیاری از مردم و حتی مسوولان، واقعیت ها و عمق بحران آب ، خشکسالی و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن را به درستی نمی دانند.
وی ادامه داد: همایش های زیادی در دانشگاه ها برگزار و مقاله های فراوانی نیز در این باره در نشریه ها چاپ شده است اما آنها آنگونه که باید نتیجه بخش و کارآمد نبوده اند.
این فعال زیست محیطی همچنین با بیان اینکه بسیاری، کاهش بارش ها و تغییر اقلیم را دلیل خشکی رودخانه هایی مانند زاینده رود می دانند، گفت: اگر آمار چند دهه اخیر را بررسی کنیم می بینیم که بارش ها نسبت به بلند مدت بین 15 تا 18 درصد کاهش یافته است بنابراین نمی توان آن را دلیل اصلی بحران موجود دانست.
انتخابی برخی باورها و گفته ها درباره دلایل خشکسالی و افزایش ریزگردها را غیر علمی خواند و افزود: عده ای ریزگردهای خوزستان را به بحث انتقال آب از کارون ربط می دهند درحالیکه واقعیت این نیست.
به گفته وی، تبلیغات نادرست در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به قدری زیاد است که باورها و ذهنیت های نادرستی را درباره مسائل آب در بین مردم ایجاد کرده است.
وی به برخی مخالفت ها با تشکیل ستاد احیای زاینده رود نیز اشاره و تصریح کرد: این افراد یا واقعیت ها را نمی دانند و یا اگر می دانند مشخص می شود که چه اهدافی را دنبال می کنند.
این فعال زیست محیطی به طرح بازچرخانی آب در بستر زاینده رود که از سوی استاندار پیشین اصفهان ارائه شد نیز اشاره کرد و گفت: ما دست کم چهار ساعت درباره این طرح با استاندار وقت صحبت کردیم و وقتی پرسیدیم که آیا این طرح، پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد یا در کدام کمیته فنی بررسی شده است، جواب سکوت بود.
انتخابی با بیان اینکه امروز فضای مجازی فرصت ها را از رسانه های مکتوب گرفته است، اضافه کرد: این 2 عرصه در اختیار کسانی قرار گرفته است که به هر نیت در جهت مخالف، اطلاعات نادرست منتشر می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهیان و فعالان تشکل های مردمی، با رسانه ها کمتر کار کرده اند، گفت: ما باید وظیفه خودمان بدانیم که اطلاعات درست کسب و آن را به رسانه ها منتقل کنیم.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه صداوسیمای مرکز اصفهان درباره موضوع آب، کم کاری کرده است، افزود: آنها در این سال ها، زاینده رود را با گل و بلبل نشان می دهند درحالیکه واقعیت چیز دیگری است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه هم افزایی بین مردم و مسوولان به رفع مشکلات ناشی از کمبود آب کمک می کند، گفت: برنامه های صداوسیمای اصفهان درباره مسئله آب آنطور که باید بازخورد ندارد و لازم است به مطالبه های مردم در این بخش بیشتر توجه کنند.
همچنین یک پژوهشگر حوزه حکمرانی و دیپلماسی آب در نشست مذکور گفت: ما پس از سال ها درگیری با موضوع آب و خشکسالی، هنوز میز آب در استانداری اصفهان نداریم.
مهدی فصیحی افزود: مسئله آب ایران مانند دیابت است و باید به درستی مدیریت شود.
یکی از استادان جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه میانگین بارش ها در چند سال اخیر در مقایسه با بلند مدت خیلی کم نبوده است، گفت: دیواری کوتاهتر از بارش ها برای توجیه خشکی زاینده رود پیدا نکرده اند.
مجتبی شاهنوشی با بیان اینکه در خشکی زاینده رود باید بیشتر به دنبال دلایل غیر طبیعی گشت، افزود: این دلایل بیشتر مدیریتی و سیاسی است.
همچنین علی رشیدپورعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه ابعاد فرهنگی و اجتماعی آب، چالش هویتی را در جامعه ما تشدید کرده است، گفت: اگر اقدام متقضی با آن صورت نگیرد با تنازع قومی و استانی مواجه خواهیم شد.
رضا اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی در بخش آب، خاطرنشان کرد : در صدد هستیم تا شورای علمی آب را در این دانشگاه تاسیس کنیم.
نشست ' نظام چالش های آب در ابعاد فرهنگی و اجتماعی ' با حضور استادان و کارشناسان برخی دستگاه های اجرایی روز سه شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.
3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.