به گزارش ایرنا، علی اکبر مرتضایی روز چهارشنبه در همایش ایساک در دانشگاه کاشان افزود: تنها 325 بنای تاریخی این شهرستان تا کنون در فهرست آثار ملی و باغ فین، مهارت بافت فرش و آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال ثبت جهانی ثبت شده که این ظرفیت ها برای بهبود جایگاه بین المللی منطقه باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی بیان کرد: کاشان در زمینه گردشگری فرهنگی نیز در کنار گنجینه های ارزشمند تاریخی، ظرفیت های بالایی دارد که نیازمند توجه، احیا و سرمایه گذاری بخش خصوصی می باشد.
فرماندار کاشان اضافه کرد: گردشگری فرهنگی می تواند بر پایه مناطق روستایی، نمایش سنت های برخی جوامع فرهنگی محلی، ورزش ها و شیوه های زندگی بومیان باشد که محبوبیت و جایگاه خاصی نیز در سازمان جهانی گردشگری به خود اختصاص داده است.
وی بومگردی را از بخش های دیگر صنعت گردشگری عنوان کرد که در منطقه فرهنگی کاشان بزرگ نیازمند ساماندهی و مدیریت واحد می باشد.
مرتضایی گفت: با توجه به گوناگونی و گستره اقلیمی کاشان از کوهستان تا کویر، مجموعه ای از جاذبه های طبیعی در فاصله ای نزدیک بهم فراهم شده و بر این اساس دیگر نمی توان سایر شهرهای این منطقه را از زنجیره گردشگری جدا کرد.
وی تصریح کرد: آران و بیدگل، اردستان و نطنز در کنار تعاملات فرهنگی و اقتصادی از جمله شریان های تاریخ ساز و فرهنگ آفرین منطقه فرهنگی کاشان بزرگ و تکمیل کننده این نام فاخر هستند اما احیای میراث نیاکان نیازمند توجه به بخش سرمایه گذاری و ایده های نوین گردشگری در راستای کارآفرینی، جذب گردشگران و ارز آوری می باشد.
فرماندار کاشان در ادامه تاکید کرد که مباحث گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و پایدار باید مورد توجه سرمایه گذاران، سیاستمداران و اقتصاددانان قرار گیرد.
وی یادآور شد: باید بر اساس چشم انداز 1404 موفق به جذب 20 میلیون گردشگر خارجی و درآمد سالانه افزون بر 25 میلیارد دلاری شویم که زمینه ایجاد اشتغال نزدیک به چهار درصد و سهم 6.1 درصدی تولید ناخالص داخلی را رقم بزند.
مرتضایی افزود: سال 2017 افزون بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر گردشگر از نقاط مختلف جهان بازدید داشتند که گردش مالی بیش از 1.23 تریلیون دلاری را رقم زد.
وی بیان کرد: ایران بنابر گزارش سازمان جهانی گردشگری، رتبه دهم برخورداری از جاذبه های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را دارد اما در زمینه جذب گردشگر و تمهید زیرساخت ها جایگاه مناسبی نداریم.
به گفته فرماندار کاشان، سهم ایران از گردش مالی صنعت گردشگری جهان کمتر از هشت میلیارد دلار می باشد و بر اساس آمارها در سال 95، نزدیک به 6 میلیون نفر گردشگر خارجی وارد کشور شدند تا جایگاه نود و سومی جهان را رقم بزنند.
وی در ادامه نیز با اشاره به موضوع همایش ابراز امیدواری کرد که این آیین ها معضل فقدان پیوند صاحبان سرمایه و ایده آفرینان را برطرف کرده و شرایط سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل پایدار را در منطقه کاشان تهسیل کند.
نخستین همایش تخصصی ملی ایساک (ایده، سرمایه گذاری، اجرا، کارآفرینی) با محوریت گردشگری و بافت تاریخی به ابتکار خانه کسب و کار در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.