دولت در برنامه بودجه سال 98 اختصاص اعتبار برای تامین آب آشامیدنی را به نمایندگان اصفهان قول داد اما روز چهارشنبه که برنامه نهایی برای ارسال به مجلس آماده شد این سرفصل را حذف کرده بود.
به گزارش ایرنا، محمود مدرس هاشمی روز یکشنبه در نشست پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود در سالن اجتماعات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: علاوه بر موضوع بودجه نیازمند همکاری و برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت ها در استان و کشور و در سطح بین المللی هستیم که همکاری با آلمان در این زمینه نشان دهنده استفاده از تجربیات بین المللی است.
مدرس هاشمی با بیان اینکه موضوع آب برای مردم و متخصصان آب در ایران شناخته شده است، اظهارداشت: امروز موضوع آب یکی از اولویت های جدی کشور است اگرچه از قدیم هم به دلیل اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده بود اما آب از ارزش خاصی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: آناهیتا یا فرشته آب (فرشته نگهبان آب) واژه ای است که در فرهنگ ملی ما وجود دارد، جشن های ویژه آبانگان از هزاران سال پیش برگزار می شد که دلالت بر ارزش و توجه آب در فرهنگ ما داشت.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: آّب نقش مهمی در توسعه کشاورزی و صنعت داشته است همچنین وجود قنوات با عمق بیش از 300 متر از هزاران سال پیش نشان دهنده توجه نیاکان از بهره برداری آب بوده است.
وی ادامه داد: متاسفانه با افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به استفاده از آب، ایجاد صنایع آب بر و مدرنیته مشکلات در حوزه آب جدی تر شده است.
مدرس هاشمی با اشاره به خشکسالی های اخیر فلات مرکزی در دهه های گذشته اضافه کرد : برداشت های بی حساب و بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی به زاینده رود باعث مشکلات جدی در این راستا شده است.
وی بیان کرد: به نظر می رسد تنها راه حل این مشکل مدیریت یکپارچه، جامع نگر و علمی به موضوع آب زاینده رود است، که در پروژه مشترک بین محققان ایرانی و آلمانی این مولفه ها مورد توجه قرار گرفته است.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به دلیل ورود دانشگاه صنعتی به موضوع آب و مشکل زاینده رود گفت: 40 سال از شروع فعالیت این دانشگاه می گذرد که در این مدت در حوزه آموزش فارغ التحصیلان برجسته ای به کشور عرضه کرده است.
وی بیان کرد: این دانشگاه بیش از 2 هزار و 500 طرح صنعتی در زمینه های مختلف با صنایع اجرا کرد و همچنین الگوی ایجاد فناوری و شرکت های دانش بنیان را برای اولین بار توسط این دانشگاه در کشور شروع به کار کرده است و در همین زمان اولین و بزرگترین پارک علم و فناوری(شهرک علمی و تخقیقاتی) ایجاد شد.
به گفته مدرس هاشمی، در چشم انداز 10 ساله دانشگاه صنعتی اصفهان مولفه هایی از جمله رفع چالش ها و توسعه و نیز تاثیرگذار در منطقه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: اگر دولت به تحقیقات و پژوهش های دانشگاه ها در زمینه رفع معضل زاینده رود توجه نداشته باشند این تحقیقات تنها کاغذ پاره ای در یک کتابخانه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، در پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود که به سفارش وزارت نیرو، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت وزارت آموزش عالی کشور آلمان انجام گرفته پژوهشگران آلمانی در هشت سال تحقیقات جامع، طرحی را برای مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود تدوین و ارائه کرده اند.
در زمان حاضر از هزار و 400 میلیون مترمکعب ظرفیت سد زاینده رود تنها 135 میلیون متر مکعب آن یعنی حدود 9 درصد آن آب دارد.
9913/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.