به گزارش ایرنا، این شهرستان دارای چهار شهر و 150 روستا و آبادی آرامستان های متعددی دارد، گاهی چند سنگ قبر در گوشه باغ و مزرعه ای است که وقتی روی سنگ قبر را می خوانی متوجه عشایری بودن متوفی می شوی و گاهی قبرستانی را می بینی که قدیم ترها محل دفن مردمان بودند و امروز به حال خود رها هستند.
به طور مشخص هر روستا و سه شهر کمه، حنا و ونک یک قبرستان عمومی دارد اما مشکل به طور دقیق در شهر سمیرم و درست در جایی است که این شهر علاوه بر آرامستان اصلی با عنوان باغ رضوان چند قبرستان محلی دیگر هم دارد که همچنان فعال اما بی حساب و کتاب هستند.
شهردار سمیرم در این رابطه گفت : قبرستان های محلی در سمیرم پراکنده اند و اجازه دفن ندارند اما هنوز هم اقدام به دفن بدون مجوز می کنند.
حسینعلی صادقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تنها آرامستان رسمی سمیرم باغ رضوان در جنوب این شهر است ، خاطرنشان کرد: همین قبرستان مشکلات عدیده ای دارد که بخشی از آنها سال های سال و در دوران شهرداران مختلف، حل نشده و همچنان لاینحل مانده است.
به گفته وی سلیقه ای عمل کردن مردم در نوع بکاربردن سنگ ها، انداختن سنگ های گران قیمت در ابعاد بزرگ و رنگ های مختلف و بی توجهی به اعلام دفن به شهرداری و ثبت احوال از مهمترین مشکلات این بخش است.
وی تصریح کرد: قاعده کار این است که همه سنگ ها یک دست و همسان باشند و چون در سال های گذشته به این موارد توجه و پرداخته نشده و تعداد دفن شدگان زیاد شدند امروز کار ساماندهی این تعداد قبر از توان شهرداری سمیرم خارج است.
صادقی تاکید کرد : تنها راهکار ساماندهی اساسی این محل ورود بخش خصوصی است تا علاوه بر سامان دادن امور و شکل ظاهری قبرستان به مرور کارهای اجرا و اعلام بروز به ثبت احوال روزآمد شود.
شهردار سمیرم بدون اشاره به تعداد آرامستان های شهری و مقدار اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی آنها قول داد در اولین فرصت با تنظیم لایحه ای این موضوع را به شورای شهر ببرد تا بخش خصوصی به این عرصه ورود کند.
رییس اداره ثبت احوال سمیرم به خبرنگار ایرنا گفت : شورای ثبت وقایع حیاتی در دوره های مختلف و فرمانداران سابق مصوبه های متعددی در رابطه به ساماندهی آرامستان سمیرم داشته است.
محمد رضایی با بیان اینکه در این بخش مدیریت و جانمایی آرامستان ها با شهرداری هاست ، ادامه داد: لازمه کار دقیق ایجاد مدیریتی واحد در این خصوص و اعلام فوری فوتی های شهر سمیرم به اداره ثبت احوال است.
وی اظهارداشت: درخواست ها و مصوبات زیادی در شورای ثبت وقایع حیاتی در سالیان اخیر داشته ایم اما هنوز شاهد این هستیم که تعدادی از مردم فوت شدگان را در قبرستان های غیر رسمی اطراف شهر دفن و در موارد متعددی این موضوع را به ما اعلام نمی کنند.
رییس اداره ثبت احوال با تاکید بر اهمیت شاخص های آماری بویژه در حوزه مسایل جمعیتی، امنیتی و اقتصادی، ادامه داد : گاهی یک سو استفاده احتمالی ممکن است مشکل آفرین شود.
به گفته رضایی هدف سازمانی شورای ثبت وقاع حیاتی 100 درصدی شدن ثبت هر واقعه ای اعم از فوت، ولادت، ازدواج یا طلاق است اما ما در شهر سمیرم تنها در بخش اعلام فوتی ها مشکل داریم.
وی بیان داشت: مامور اداری ما هر سه روز یک بار به بیمارستان مراجعه و گواهی ولادت متولدشدگان را دریافت می کند تا ثبت ولادت ها روزآمد باشند.
وی اضافه کرد : سمیرمی هایی هم که در سایر شهرستان ها و استان ها متولد می شوند با استفاده از شماره ملی و برای دقت بیشتر آماری تا قبل از روز پانزدهم تولد به ما اعلام می شوند تا در اداره ثبت احوال سمیرم لحاظ و ثبت شود.
رضایی با بیان اینکه آرامستان اصلی همه شهرها در یک نقطه متمرکز است اما در سمیرم اینگونه نیست اظهارامیدواری کرد شهرداری با فرهنگ سازی، ارائه راهکارهای تشویقی و تخفیفی و یا واگذاری به بخش خصوصی یکبار برای همیشه این مشکلات را حل و فصل کند.
رییس اداره ثبت احوال سمیرم بیان کرد : در زمان کنونی چند قبرستان فرعی در شهر سمیرم وجود دارد که دو آرامستان باغ بهشت در جنوب و بهشت رضا در شمال شهر، با اینکه مجوز دفن ندارند بعنوان دو قبرستان فعال و پرجمعیت محلی همچنان به کار خود ادامه می دهند و اسامی فوتی هایشان را به اداره ثبت اعلام نمی کنند.
شهرستان سمیرم با 100 هزار جمعیت ثابت و عشایری در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.