مسئول برگزاری جشنواره پخت سمنوی سنتی شهرضا روز دوشنبه به ایرنا گفت: دراین مراسم سنتی 14 پاتیل سمنو به نیت 14 معصوم و نذر پنج تن آل عبا وحضرت فاطمه زهرا (س) طبخ شد.
محمدرضا اسکندری با اشاره به اینکه پخت سمنو در این شهرستان بازگو کننده فرهنگ، هنر و ترویج عشق و صمیمیت بین مردم است، افزود: با گذشت بیش از هزار سال پخت سمنوی سنتی در شهرضا همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه کار پخت سمنوی سنتی از اذان صبح روز میلاد حضرت رسول (ص) شروع می شود ، افزود : برای پخت سمنو از مراحل آغازین آن تا زمانی که پخته شود می‌توان عشق و علاقه به خاندان اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) را مشاهده کرد.
مسئول برگزاری یازدهمین جشنواره پخت سمنوی سنتی شهرضا گفت: پس از روشن کردن آتش با هیزم یا گاز آب را در پاتیل مسی ریخته تا گرم شود سپس آردها را کم کم در پاتیل ریخته و حدود 16 ساعت بدون اضافه کردن موادی پخته می شود.
اسکندری تصریح کرد: حدود 12 ساعت بعد از شروع کار، مخلوط آب و آرد خمیر گونه شده و در اصطلاح قرمز می شود که در این موقع مقداری آب به آن اضافه می کنند تا رقیق شده و به جوش آید.
وی افزود: این کار به شربت دادن معروف است و هر استادی با توجه به شرایط پخت ممکن است در طول 18 ساعت اولیه پخت، چند بار این کار را تکرار کند.
مسئول برگزاری یازدهمین جشنواره پخت سمنوی سنتی شهرضا گفت: عمل قرمز کردن برای قهوه ای شدن رنگ سمنو انجام تا خوش رنگ شود و پس از حدود 18 ساعت پخت، آتش خاموش شده و سمنو در پاتیل مسی حدود شش ساعت به حالت دم انداختن می ماند و صبح روز بعد سمنو آماده توزیع و استفاده می شود.
اسکندری تصریح کرد: در پخت سمنوی سنتی شهرضا غیر از آب و آرد از مواد دیگری استفاده نمی شود و علت شیرینی آن آرد جوانه گندم و علت رنگ قهوه ای آن سرخ کردن سمنو است.
در این جشنواره بیش از 14 تن سمنو در 14 پاتیل مسی طبخ وصبح امروز بین مردم توزیع شد.
مردم شهرضا هر ساله 2 هزار پاتیل سمنو سنتی به عنوان نذر پنج تن آل عبا طبخ و در کشور توزیع می کنند.
شهرستان شهرضا با جمعیتی حدود 160 هزار نفر در 70 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
پ/7144 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.