به گزارش ایرنا، منظور از فضای کسب و کار، مجموعه ای از سیاست ها، شرایط حقوقی، نهادی و قوانین است که بر فعالیت های کسب و کار حاکم است و مدیران بنگاه های اقتصادی نمی توانند آنها را تغییر دهند.
به اعتقاد کارشناسان ، ثبات اقتصاد کلان، کیفیت زیرساخت های کشور، کیفیت دستگاه های اجرایی، نظام وضع قوانین و مقررات، هزینه و امکان دسترسی به اطلاعات و آمار، فرهنگ و کار از عوامل موثر در فضای کسب و کار هستند.
به گفته فعالان اقتصادی به نظر می رسد به دلیل کمبود آموزش ها و پایین بودن سطح آگاهی از قوانین و مقررات، میزان موفقیت در کسب و کارها در کشورمان در سطح چندان مناسبی قرار ندارد به طوری که بر اساس آخرین آمار، رتبه ایران در فضای کسب و کار در دنیا صد و بیست و چهارم است.
به همین دلیل با توجه به فعالیت بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشورمان که بیشتر مدیران و کارکنان آنها را دانش آموختگان دانشگاه ها تشکیل می دهند، آشنایی هرچه بیشتر آنها با فضای حاکم بر کسب و کار جهت پیشبرد بهتر برنامه ها و اهدافشان ضروری به نظر می رسد.
شرکت های دانش بنیان، موسسه های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.
تعدادی از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به نوپا بودن بحث شرکت های دانش بنیان و جوان بودن قوانین و آیین نامه های موجود در کشور، نیاز است که مدیران و کارشناسان این بنگاه ها آموزش های لازم را درباره فضای کسب و کار حاکم بر کشور ببینند.
بنابراین آشنا نبودن این شرکت ها با فضای کسب و کار حاکم بر جامعه باعث به هدر رفتن سرمایه های مالی و دانش آنها و ایجاد مشکلات جدی حتی ورشکستگی می شود.
نائب رییس کمیته کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، آشنا نبودن شرکت های دانش بنیان با فضای کسب و کار را یکی از مهمترین مشکلات آنها ذکر و تصریح کرد : این موضوع باعث ناتوانی در مدیریت کسب و کار، ناتوانی در ارائه محصولات، فقدان سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار و آشنا نبودن با منابع و تسهیلات مالی می شود.
مسعود رجایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، آشنا نبودن با فرایند قیمت گذاری و مشکلات بازاریابی و فروش را از دیگر مشکلات ناشی از آشنا نبودن با فضای کسب و کار خواند و افزود : همین مسائل باعث می شود تا در برخی موارد از این شرکت ها در جهت مقاصد خاصی، سوء استفاده شود.
وی آشنا نبودن شرکت های دانش بنیان با فضای کسب و کار را از مشکلات درون سازمانی این بنگاه ها دانست و گفت : آموزش کسب و کار و خودشناسی بهترین راهکار برای رفع این مشکل است.
به گفته وی لازم است پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور بیش از گذشته به آموزش فضای کسب و کار به واحدهای فناور نوپا و شرکت های دانش بنیان توجه کنند و افرادی که قصد تاسیس چنین شرکت هایی دارند نیز این آموزش ها را جدی بگیرند.
رجایی از دیگر نیازهای شرکت های دانش بنیان به حمایت های تبلیغاتی به ویژه برای خرید کالای تولید داخل و معافیت های مالیاتی و تسهیلات بانکی اشاره کرد.
بنابر آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که از میان آنها بیش از سه هزار و 500 شرکت به طور رسمی به عنوان دانش بنیان ثبت شده و مجوز گرفته اند که 56 درصد آنها تولیدی و 44 درصد نوپا هستند.
/6026/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.