زهرا سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کشاورزان در شرق و غرب استان اصفهان سئوال های زیادی درباره این طرح دارند و باید با فراخوان نمایندگان آنها به پرسش ها و ابهامات موجود به خوبی پاسخ داده شود.
استاندار اصفهان چندی پیش از تدوین طرح گردش و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله گذاری و استفاده از حداقل منابع آبی موجود خبر داد.
اعلام این طرح تاکنون واکنش های مختلفی را در فضای رسانه ای و بین کارشناسان اصفهان برانگیخته شود.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لازم است نظر و راهکارهای کارشناسان، استادان دانشگاه و تشکل های زیست محیطی نیز درباره این طرح پرسیده شود، گفت : فضای خاصی در استان درباره این طرح به وجود آمده است در حالیکه همه این اتفاق ها می توانست دور از فضای جنجالی بیفتد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه پذیرش مردمی درباره طرح گردش و برقراری جریان آب در زاینده رود از اهمیت خاصی برخوردارست، اضافه کرد : اینکه پس از سال ها، طرحی برای برقراری جریان آب در بستر زاینده رود مطرح شده، کاری قابل احترام است و باید درباره آن تامل کرد.
سعیدی ارائه برنامه از سوی دولت برای رفع مشکلات از جمله موضوع آب را موجب امیدواری مردم دانست و گفت : بالاخره باید از جایی شروع کرد.
وی با یادآوری اینکه طرح گردش آب در زاینده رود برای مواقع اضطراری تعریف شده است، گفت : در بررسی این طرح باید توجه کنیم که آیا در 10 سال گذشته با نه گفتن ها به پیشنهادها و طرح های مختلف، توانسته ایم انتظارات همه مردم از جمله کشاورزان و طرفداران محیط زیست را محقق کنیم و آیا چیز جایگزینی برای آن وجود دارد.
این نماینده مجلس نظر قطعی خود درباره طرح مذکور را منوط به استماع و دریافت نظرات و دلایل علمی و تخصصی کشاورزان، دولت، کارشناسان و تشکل های زیست محیطی دانست و افزود : این طرح باید بر مبنای عدالت و رعایت حق کشاورزان اجرا شود.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
زاینده رود در سال های اخیر به دلیل کاهش منابع آبی و نیز افزایش مصرف در منطقه پائین دست خشک شده است.
3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.