به گزارش ایرنا، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان، هفته گذشته پیش از تدوین طرح گردش و برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود با اجرای 52 کیلومتر لوله گذاری و استفاده از حداقل منابع آبی موجود و پساب تصفیه شده در استان خبر داد که در آن سهم آب هر شهرستان واقع در مسیر رودخانه در سال هایی که محدودیت آبی وجود دارد، از طریق لوله انتقال می یابد.
ابوالفضل ابوتراتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : طرح انتقال حداقل منابع آبی و پساب تصفیه شده ظرفیت خوبی است تا بتوانیم مشکل ریزگردها، زاینده رود و حفاظت از آثار تاریخی و باستانی را که از اهمیت بالایی برخوردار است را رفع کنیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این طرح ایده خوبی است که توسط استاندار اصفهان مطرح شد، اظهارداشت : طرح برقراری جریان آب در رودخانه زاینده رود و استفاده از حداقل منابع آبی موجود و پساب تصفیه شده، شدنی و امکان پذیر است و یکی از راه های خوبی است تا بتوانیم محیط زیست، آثار تاریخی و گردشگری استان را حفظ کنیم.
نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه با اشاره به این که این طرح نیاز به کارشناسی بیشتر دارد؛ تصریح کرد : در مجموع برای این طرح هرچه قدر هزینه شود ارزشمند است چون روی زاینده رود، سفرهای زیر زمینی و چاه های آب اثر مثبت و خوبی می گذرد.
زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در حدود 10 سال گذشته بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در تعدادی از ماه های سال در استان اصفهان خشک است.
آخرین بار که آب در این رودخانه تا شهر اصفهان و شرق این شهرستان جریان داشت از هفته دوم فروردین تا اواسط خرداد سال 96 بود.
هرچند مرداد امسال آب در این رودخانه به مدت 10 روز به منظور آبیاری درختان و باغ های غرب استان اصفهان جریان یافت اما به شهر اصفهان نرسید.
8114/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.