به گزارش ایرنا، آیین «نخل برداری» یکی از جلوه های آئین های سوگواری سالار شهیدان در شهرستان گلپایگان در سومین روز شهادت امام حسین(ع) است که هر سال با حضور دسته های متعدد عزادار در شهر گوگد برگزار می شود.
دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در صبح سومین روز شهادت آن حضرت با نوحه سرایی، مداحی، سینه زنی و زنجیرزنی، نخل ها را بر روی دستان خود به سمت میدان اصلی شهر در جوار مسجد جامع گوگد به حرکت درمی آورند.
مردم شهر گوگد در این آیین سنتی، مذهبی با قدمت دیرینه، دو نخل با نام های نخل امام حسین(ع) در مسجد پانخل و نخل امام حسن مجتبی(ع) در مسجد امام حسن مجتبی(ع) را که در دو محله این شهر قرار دارد، با سیاهپوش کردن و نمادهای عاشورایی و مذهبی در دهه اول محرم آماده می کنند.
دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین در صبح سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش با نوحه سرایی، مداحی و سینه زنی نخل ها را بر روی دستان خود به سمت میدان اصلی شهر در جوار مسجد جامع گوگد به حرکت درمی آورند.
پس از استقرار نخل ها در میدان اصلی این شهر، تا هنگام نماز جماعت ظهر و عصر، مراسم عزاداری سوگواران حسینی ادامه می یابد.
رئیس شورای اسلامی شهر گوگد در باره این آیین در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراسم نخل برداری با بیش از 200 سال قدمت، با حضور خیل عزادران حسینی در 12 محرم هر سال در زادگاه مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) به یاد تشییع پیکر شهدای کربلا برگزار می شود.
مصطفی حاج نوروزی افزود: در این آیین هنگامی که نخل موسوم به امام حسین(ع) از محله بالا(پانخل) شهر گوگد بر روی دستان عزاداران به حرکت درمی آید نخل موسوم به نخل امام حسن مجتبی(ع) نیز همزمان از محله پایین شهر بر روی دستان عزاداران به سمت هم هدایت و پس از رسیدن نخل ها به هم، با ادای احترام در میدان اصلی شهر مستقر می شوند و مردم با سوگواری، دعا و نیایش و طلب حاجات، در این آیین مشارکت می کنند.
وی گفت: برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، سخنرانی در باره واقعه کربلا، برپایی ایستگاه های صلواتی و سفره های نذری از دیگر برنامه های آیین نخل برداری در شهر گوگد گلپایگان است.
به گزارش ایرنا، شهرستان گلپایگان در سالروز شهادت امام سجاد(ع) و سومین روز شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، یکپارچه در سوگ و ماتم بود و قشرهای مختلف مردم از شب گذشته و صبح امروز با حضور در مساجد، حسینیه ها و امامزادگان و همچنین با براه انداختن دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در سطح خیابان ها، در این مراسم شرکت کردند.
شهرستان گلپایگان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی و جمعیت افزون بر 90 هزار نفر در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/6027/7138
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.