' امیر هلاکویی ' روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا مجموع فضای مفید کتابخانه ای در استان اصفهان را 130 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: هم اکنون به ازای هر یکصد نفر در استان پنج میلیون نفری اصفهان، 2،5 مترمربع فضای کتابخانه ای وجود دارد.
وی اضافه کرد: این در حالیست که در چشم انداز 1404 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ازای هر یکصد نفر، هشت مترمربع فضای کتابخانه ای وجود داشته باشد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان، تعداد کتابخانه های عمومی این استان را 300 باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد 180 کتابخانه نهادی و 120 کتابخانه مشارکتی و توسط بخش خصوصی و دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون به ازای هر یکصد نفر در استان حدود هفت دهم جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد گفت: موجودی کتابخانه های عمومی استان، حدود سه میلیون و 200 هزار جلد کتاب است که بر اساس چشم انداز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ازای هر یکصد نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه ها وجود داشته باشد.
هلاکویی، تعداد اعضای فعال در کتابخانه های عمومی استان را حدود 220 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین اعضای کتابخانه های عمومی استان اصفهان باتوجه به تمرکز برنامه ای و محتوایی در رده کودک و نوجوان هستند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان افزود: در سال گذشته حدود 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان به امانت گرفته شده است.
وی، با اشاره به مدیریت مخازن کتابخانه های عمومی استان اصفهان به شیوه رده بندی 'دیویی' و تقسیم بندی ها بر اساس 10 عنوان گفت: هم اکنون در این تقسیم بندی که شامل کلیات، فلسفه، روانشناسی، دین، اجتماع، زبان ، علوم، فنون، هنر و سرگرمی و ورزش، ادبیات، تاریخ و جغرافیاست، تنوع موضوعی خوبی در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد.

**ریشه معضلات جامعه عدم آگاهی و مطالعه است**
وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از معضلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به دلیل عدم آگاهی و مطالعه افراد است گفت: وظیفه اصلی کتابخانه های عمومی هم افزایش آگاهی است.
هلاکویی خاطرنشان کرد: با توجه به مطلوبیت سطح پراکندگی کتابخانه های عمومی در استان اصفهان، انتظار می رود که هدف یاد شده در افزایش آگاهی مردم تا حد ممکن برآورده شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر در تمام شهرهای استان و روستاهای با جمعیت مشخص، کتابخانه تاسیس شده است هر چند با چشم انداز همچنان فاصله ای وجود دارد ولی استقبال از کتاب و کتابخوانی مطلوب است و در سه سال اخیر هم افزایش یافته است.

**حدود50 پروژه نیمه تمام کتابخانه ای در استان وجود دارد**
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 50 پروژه نیمه تمام کتابخانه ای در این استان وجود دارد گفت: از این تعداد 30 پروژه باید از محل منابع دولتی و 20 پروژه نیز از منابع غیر دولتی و با مشارکت خیران، شهرداری ها و بخش خصوصی تکمیل شود.
وی یادآور شد: عملیات احداث این پروژه ها از حداقل 10 سال پیش در استان اصفهان آغاز شده و هر یک بین 10 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هلاکویی پیش بینی کرد که تا پایان امسال، حدود 15 باب از این پروژه ها با مشارکت خیران و شهرداری ها تکمیل و به بهره برداری برسد.
وی پروژه های قابل افتتاح تا پایان سال را در شهرهای اصفهان، آران و بیدگل، شهرضا، خمینی شهر، نجف آباد، سمیرم، فولادشهر، لنجان، کاشان و اردستان عنوان کرد.
6994/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.