جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است و قرار است طی یک پروژه عظیم با یک پل به سواحل هرمزگان متصل شود این پروژه یکی از آرزوهای مردم قشم است چون اتصالشان به سرزمین اصلی دائمی می شود اما این پروژه هنوز راه درازی برای بهره برداری دارد

جزیره قشم با 1491 کیلومتر مربع مساحت بزرگترین جزیره خلیج فارس است و به دلیل داشتن ظرفیت های بالا در جذب گردشگر هم اکنون یکی از مقاصد گردشگری کشورمان محسوب می شد.

 

 دوگانگی حاکمیتی در جزیره

جزیره قشم مانند بسیاری از جزایر دیگر دارای یک منطقه آزاد است، و وجود این منطقه آزاد علاوه بر این که منشاء بسیاری از برکات در جزیره بوده است، یک مشکل ایجاد کرده و آن تضاد در مدیریت جزیهر است  در این جزیره در سال 1369 یک منطقه آزاد تجاری راه اندازی شد و مشکل آنجاست که در برابر هر موضوعی که در جزیره مطرح شود میان مسئولان منطقه آزاد قشم با مسئولان متصل به مسئولان حکومتی مثل فرماندار دوگانگی در نظام تصمیم گیری ایجاد می شود و این سوال ایجاد می شود که چه کسی مسئولیت حل مساله را دارد.

عادل پیغامی - رییس منطقه آزاد قشم - در نشستی که با خبرنگاران داشت گفت: دوگانگی حاکمیتی اصلی ترین معضل جزیره قشم در زمینه اداری است، دوگانگی حاکمیتی یعنی این که  از هر اداره ای دو تا در این جزیره دارد آب و فاضلاب دو تاست ، برق دو تاست و ... دسته ای زیر نظر فرمانداری فعالیت می کنند و دسته ای هم زیر نظر منطقه آزاد هستند. و این دوگانگی باعث تضییع حقوق مردم شده است چرا که بسیاری از مشکلات جزیره به دلیل تداخل در کارها حل نشود.

او افزود: موردی بود که منطقه آزاد اجازه داده بود اما محیط زیست برای آن شکایت کیفری کرد. اولین خواسته من به عنوان دادستان این است که این موضوع را حل کنیم و اولین جزیره ای باشیم که دیگر مشکل حاکمیتی نداشته باشید و حل این مشکل حاکمیتی هم باید میان مقامات بالا حل شود.

جزیره ای با آب شیرین کم

یکی از مشکلات این جزیره کمبود آب شیرین است تا دهه 90، در تمامی مناطق جزیره قشم (به جز خود شهر قشم)، شبکه لوله کشی آب وجود نداشت امروزه هم مشکل کمبود آب در جزیره قشم، یکی از معضلات جدی ساکنان و گردشگران این جزیره است.

در فروردین 1402، و با رفع محدودیت‌های کرونا جزیره با حجم بالایی از گردشگران مواجه شد و این مشکل کمبود آب جزیره را تشدید کرد.

برخی روستاهای جزیره با کمبود آب شدید مواجه بودند و شهروندان جهت تأمین آب مصرفی خود، مجبور به خرید آب، با هزینه ای حدوداً 700 هزار تومان در ازای هر تانکر 4000 لیتری می شدند.

بنا بر گزارشی که توسط دادگستری استان تهیه شده است نیاز روزانه جزیره قشم حدودا 100 هزار متر مکعب در روز است و در حال حاضر 17 هزار و 250 متر مکعب آن با آب شیرین کن ها تهیه می شود طبق اعلام مسئولان جزیره 34 هزار و 250 متر مکعب هم در آینده ای نزدیک به شبکه آب استان اضافه خواهد شد علاوه بر اینها مهمترین پروژه در دست احداث، پر6وژه راه اندازی آب شرین کن در منطقه باسعیدو است و با افتتاح آن، روزانه 4 هزار متر مکعب آب، وارد مدار آب رسانی جزیره می شود؛ که این میزان، پاسخگوی نیاز روستاهای منطقه باسعیدو است از دیگر قراردادهای در حال اجرای آبفا در جزیره قشم، مناقصه مربوط به آب شیرین کن صلخ و تورگان است که با همکاری منطقه آزاد قشم و سایر مسئولان هر چه زودتر مقدمات عقد قرارداد و انجام آن فراهم شود.

با این حال با توجه به این که در شرایط حاضر بخش هایی از جزیره با تانکر آب رسانی می شوند و بر همین اساس طبق اعلام دادگستری استان هرمزگان، تانکرهای آب رسان در جزیره باید ساماندهی و به حداکثر ظرفیت فعال باشند.

مردم در آرزوی پل قشم

یکی از پروژه هایی که مردم قشم امیدوارند هر چه زودتر به بهره برداری برسد پروژه پل خلیج فارس است این پل قرار است جزیره قشم را به سواحل ایران یا به قول مردم قشم سرزمین اصلی متصل کند. این پروژه سال هاست که اجرای آن به کندی پیش می رود  قرار است اجرا شود ولی به دلایل مختلف هنوز اجرا نشده است.

در بازدیدی که خبرنگاران از این پروژه داشتند از کارگاه های ساخت پایه های این پل بازدید کردند اما به دلیل کمبود منابع مالی، پروژه در همان مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

علاوه بر این ها یکی از مشکلات جزیره، محدودیت زمانی تردد در بنادر این جزیره بود که به گفته دادستان استان، مقرر شد که تردد در بنادر به صورت 24 ساعته انجام شود.

آزادسازی سواحل

در سفری که خبرنگاران به استان هرمزگان داشتند در بازدید از جزیره قشم، دادستان جزیره خبر داد که 34.5 کیلومتر از سواحل جزیره آزاد سازی شده است یکی از معضلات جزیره سواحلی بوده است که طی سال های اخیر توسط برخی نهادها و سازمان ها تصرف شده بود و حضور مردم در این سواحل با محدودیت مواجه شده بود امید مهدوی مجد، در جمع خبرنگارانی که در قشم حاضر شده بودند گفت که با تلاش های قوه قضائیه و طبق دستور اکید رییس قوه قضائیه ، 34.5 کیلومتر از اراضی رفع تصرف شده و سازه هایی که برای محدود سازی ساحل استفاده شود برچیده شد.

او گفت: طی سال های اخیر که زمین ها در جزیره قشم قیمت بالاتری یافته اند ، با تصرف سواحل مواجه بودیم که با توجه به این که در قشم زمین گرانقیمت است و بیشترین آمار تصرفات عدوانی شده بود و تاکنون بیش از 42 هکتار اراضی به ارزش 280 میلیارد تومان را آزاد کرده ایم و در این زمینه با قاطعیت عمل خواهیم کرد.

اسناد رفسنجان

یکی دیگر از مشکلات جزیره، مشکل اسناد مالکیت در این جزیره بود. برخی اسناد موسوم به اسناد رفسنجان که مشکلات زیادی ایجاد کرده بود با تلاش های دادگستری هرمزگان و دادستان جزیره حل شده است و گزارش آن را به صورت جداگانه اینجا منتشر کرده ایم.

رفع تصرف ساحلی

با توجه به این که در قشم زمین گرانقیمت است و بیشترین آمار تصرفات عدوانی از منطقه آزاد و بنیاد مسکن است. هشت درصد ورودی ما در شش ماه تصرف عدوانی است بیش از 42 هکتار اراضی را آزاد کرده ایم و 280 میلیارد تومان و رفع تصرف ساحلی ... اشخاصی که دست درازی به بیت المال دارند با ویوی دریا انتخاب می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.