شهرهای استان هرمزگان در ماه های اخیر با منابع خوبی برای اجرای پروژه های شهری روبر وشده اند و این منابع نتیجه همراهی و هم افزایی مدیران استانی بوده است.

تعدادی از خبرنگاران در هفته ای که گذشت سفری به استان هرمزگان داشتند و طی این سفر بازدیدهایی از بخش های مختلف این استان و به خصوص از بنادر و جزایر انجام دادند.

به گزارش خبرنگار جماران، یکی از نکات جالبی که در این استان  وجود داشت، اجرای یک بند از  قانون تجارت بود که منجر به تحولی بزرگ در استان شده بود.

ماجرای از این قرار بود که دادگستری استان با استناد موادی از قوانین متعدد از جمله ماده 110 قانون مالیات های مستقیم و ذیل ماده 598 قانون مجازات اسلامی  اداره مالیات استان را ملزم کرده بود که شرکت های فعال در استان، مالیات هایشان را در استان هزینه کنند و همین باعث شده بود که منابع زیادی به استان سرازیر شود. چرا که شرکت های بسیاری بودند که بدهی مالیاتی داشتند و با دریافت بخشی از این بدهی ها جان تازه ای به پروژه های به خصوص شهری در استان تزریق شد.

(ماده 110 قانون مالیات های مستقیم می گوید: ‌اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور. تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‌باشند تهران است. حکم این ماده در مورد کارخانه‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.)

مجتبی قهرمانی – رییس دادگستری استان هرمزگان -  در نشستی که با خبرنگاران داشت در این باره گفت: در راستای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه، مکاتبه ای در 23 خرداد 1399 ، با مدیر محترم امور مالیاتی استان انجام شد و طبق آن نامه اداره امور مالیاتی استان موظف بود لیست شرکت هایی که محل فعالیت آنها در استان هرمزگان و محل اخذ مالیات آنها خارج از حوزه این استان است را با مستندات ارائه دهد و نیز اعلام کند که چقدر مالیات در سال های گذشته به صورت غیر قانونی در خارج از استان وصول شده است.

او گفت: با پیگیری های انجام شده معلوم شد 92 شرکت فعال در استان هرمزگان، مالیات خود را در خارج از این استان پرداخت می کنند دادگستری بعد کسب اطلاعات لازم طی مکاتباتی با استان هایی که این مالیات ها را دریافت کرده بودند را موظف کرد پرونده های مالیاتی این شرکت ها و اسناد مالیاتی آنها به استان منتقل شود. و تاکید شد که در صورت عدم همکاری، ادامه روند مذکور و عدم اجرای دستورات قضائی، بعنوان تصرف غیر قانونی تلقی و طبق موادی از قوانین مختلف مراتب با تشکیل پرونده کیفری، توسط دستگاه قضائی استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رییس دادگستری استان هرمزگان با اشاره به پیگیری های انجام شده افزود: در ابتدا این موضوع تا مدتی با مقاومت استان ها و ادارات امور مالیاتی مربوطه مواجه بود و واکنش منفی مسئولین وقت ادارات و سازمان امور مالیاتی کشور را نیز در برداشت، تا اینکه، با پیگیری های صورت گرفته، جلسه ای در مورخ 26 شهریور1399، با حضور مسئولان ذیربط در سازمان امور مالیاتی کشور در دادستانی مرکز استان هرمزگان مسئولین مربوطه قانع و با موضوع انتقال پرونده های مورد نظر به این استان، موافقت نمودند.

او اضافه کرد: نهایتاً با این اقدام قاطع دستگاه قضایی استان، در مجموع پرونده ۴۰ بنگاه بزرگ اقتصادی، از جمله پرونده مالیاتی شرکت نفت ستاره خلیج فارس، به استان هرمزگان بازگردانده شد؛ که موجب افزایش تأثیرگذاری این شرکت‌ها، در جهت رفع محرومیت ها و عمران و آبادانی هرچه بیشتر استان هرمزگان شده است.

نتیجه این تلاش ها این شد که به گفته قهرمانی در سایه همنوایی و تعامل خوب دولت و قوه قضائیه، تا پایان شهریور 4500 میلیارد تومان به شهرداران شهرهای مختلف استان هرمزگان تزریق شده است و همین موجب تحرک جدیدی در پروژه های عمرانی استان شده است.

خبرنگاران در اولین روز حضور خود در استان هرمزگان موفق شدند از چند پروژه عمرانی شهرداری بندرعباس بازدید کنند. یکی از این پروژه ها ساخت یک مجتمع گردشگری و تفریحی در پارک کوهستانی «پنجه علی» بود این منطقه در شمال شهر بندرعباس قرار دارد و پیش از این صرفا منطقه ای بود که تبدیل به محلی ناامن شده بود اما شهرداری بندرعباس در این منطقه یک پل معلق با همکاری بخش خصوصی راه اندازی کرده بود و نیز یک «زیپ لاین» هم ساخته شده بود که جوانان می توانستند با تجهیزات از طریق یک کابل با قرقره از این سوی دره به آن سو سر می خوردند.

پروژه پنجه علی مراحل ساخت متعدددی دارد و بر اساس اطلاعاتی که به خبرنگاران داده شد قرار است در آنجا یک فضای کاملا شاد و مفرح برای خانواده های بندرعباسی فراهم شود. این پروژه قبل از سرازیر شدن منابع ناشی از پرداخت مالیات های معوقه شرکت ها متوقف بود و هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گرفت.

بوستانی با مجسمه های طبیعی و اندازه واقعی از حیوانات مختلف

خبرنگاران از چند بوستان در داخل شهر هم بازدید کردند که با تجهیزات جدید پذیرای خانواده ها بود از جمله این بوستان ها، بوستان حیات وحش ساوانا بندرعباس  بود.

شهردار تهران در گفتگو با خبرنگاران گفت: از آنجا که بنده مخالف نمایش حیوانات در قفس هستم، مجسمه هایی دقیقا هم اندازه و شبیه به حیوانات را در این بوستان به نمایش گذاشته ایم و تجهیزات عکاسی و تصویربرداری هم در بوستان قرارداده شده تا خانواده ها بتوانند در کنار این مجسمه ها عکس بیندازند.

در این بوستان مجسمه های بزرگی از حیوانات مختف اعم از زرافه، فیل، تمساح، انواع پرنده ها نصب شده بود این بوستان در 16 مهر 1402 افتتاح شده بود، البته پروژه های شهرداری صرفا به بوستان سازی و فضاهای گردشگری خلاصه نمی شد. شهرداری بندرعباس پروژه های پل سازی و تعریض معابر را نیز در دستور کار داشت.

به گفته شهردار مهدی نوبانی شهردار بندرعباس تزریق منابع حاصل از مالیات های معوق شرکت های بزرگ اقتصادی به شهرهای استان از جمله بندرعباس تاثیر زیادی در فعالیت های شهرداری ها داشت. به طوری که شهرداری ها تا پیش از این، حتی در تامین هزینه های جاری اعم از حقوق و دستمزد تا طلب های پیمانکاران دچار مشکل بود و حالا شهردار می گفت که شهرداری همه بدهی های جاری خود را پرداخت کرده و هزینه های لازم برای اجرای پروژه های متعدد شهری هم فراهم شده است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار خبرنگاران قرار داده شده بود حدود 92 شرکت که دارای مالیات های معوق بودند با پیگیری های انجام شده بخشی از مالیات هایشان را پرداخته اند و هنوز همه مالیات های معوق دریافت نشده است.

به نظر می رسد بندرعباس در ماه های آینده روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد و منابع خوبی که برای این بندر مهم و استراتژیک ایران تامین شده، می تواند جانی دوباره به حیات شهری این بندر بدهد. بندر که مردمانش در ارتباطی نزدیک با برخی شهرهای مهم دنیا مثل دبی و ابوظبی هستند و لازم است تا آبادانی و زیبایی شهر بهبود یابد.

بزرگترین چرخ و فلک ایران در بندرعباس ساخته می شود

در گفتگوی اختصاصی که خبرنگار جماران با شهردار بندر عباس داشت او با تاکید بر هدفگذاری شهرداری برای بهبود وضعیت شهر و رساندن آن به استانداردهای قابل رقابت با شهرهای پیرامونی گفت: یکی از برنامه های جذاب ما ساخت یک چرخ و فلک غول پیکر در شهر است که اخیرا قرارداد آن به امضا رسیده است و ارتفاع آن به 82 متر می رسد و قرار است طی 24 ماه ساخته شود. این چرخ و فلک بزرگترین چرخ و فلک کشور خواهد بود.

تجربه موفق هم افزایی بین مسئولان

تجربه همکاری های تنگاتنگ و هم افزای بخش های مختلف حاکمیت که در بندرعباس دیده می شود، نتیجه ای جز افزایش رضایت مندی مردم ندارد و توسعه شهرها را به دنبال خواهد داشت. خبرنگاران در بندرعباس نتیجه همکاری دادگستری استان با سایر بخش ها برای پیشبرد اهداف بعضا اقتصادی و عمرانی و یا اقتصادی، منجر به شتاب گرفتن آهنگ رشد در استان شده است.

مجتبی قهرمانی – رییس دادگستری استان هرمزگان – پرونده سرازیر کردن منابع حاصل از دریافت معوقات مالیاتی به شهرها و اجرای پروژه های شهری از قبل این اقدام را اقدامی در جهت «عدالت اجتماعی» توصیف کرده و آن را حاصل تعامل دستگاه ها برای آن دانست و آن طور که قهرمانی می گوید این اقدام در سایر استان ها نیز به تدریج انجام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.