به گزارش ایرنا، سید موسی حسینی کاشانی روز پنجشنبه در جلسه ای با حضور برخی از مدیر مسئولان و سردبیران روزنامه ها و نشریات استان قم در دفتر احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، تاکید کرد: همه دستگاه ها موظف هستند بر اساس قانون آگهی های خود را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم داده تابه صورت عادلانه در بین روزنامه ها و نشریات دارای مجوز توزیع گردد.
وی گفت: طی حدود 2 سال گذشته آگهی ادارات دولتی که دراختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم قرار گرفته، از 20 درصد به 70 درصد افزایش یافته است.
وی وظیفه قانونی این اداره کل را توزیع عادلانه آگهی ها بین روزنامه ها و مطبوعات استان دانست و گفت: همه دستگاه ها و روزنامه هایی که به طور مستقیم آگهی ها را در میان خود توزیع می کنند متخلف هستند و باید علاوه بر جریمه، پاسخگو نیز باشند.
حسینی کاشانی در ادامه با اشاره به برخی انتقادات از نحوه داوری نخستین جشنواره مطبوعات استان قم تاکید کرد: در جشنواره ها به هیچ وجه در داوری آثار دخالت نکرده و نمی کنم و اجازه این کار را نیز به کسی نمی دهم و معتقد هستم که باید داوران در شرایط حرفه ای اقدام به انتخاب آثار برگزیده کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، نگاه خود به فرهنگ و هنر را به دور از خطوط سیاسی، فرهنگی و حرفه ای دانست و ادامه داد: تمام کار ما در این مدت کار شبانه روزی به دور از جناح بندی و خطوط سیاسی بوده است.
حسینی کاشانی تاکید کرد: برخی مطبوعاتی که حتی مجوز نداشته و سابقه فعالیت بسیار اندکی دارند پرادعاترین هستند و انتظار دارند که تمام آگهی های تبلیغاتی را به آنها اختصاص دهیم که این به دور از عدالت است.
وی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص عملکرد خانه مطبوعات گفت: وظیفه و نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بستر سازی لازم برای برگزاری مناسب انتخابات مطبوعات بوده است ولی آنچه اهمیت دارد، هیات امنای خانه مطبوعات با رای اعضا انتخاب شده اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، افزود: این انتقاد که به عنوان مدیرکل ارشاد باید نظارت بیشتر برعملکرد خانه مطبوعات داشته باشم را قبول دارم ولی اگر کسی نسبت به عملکرد خانه مطبوعات انتقادی دارد می تواند نظر خود را در انتخابات آینده که 10 ماه دیگر برگزار می شود با مشارکت جدی و انتخاب گزینه مورد نظر، اعمال کند.
وی اظهار داشت: همانگونه که به مدیران دستگاه ها می گویم باید در مقابل خبرنگاران سعه صدر داشته باشند چرا که رسانه ها زبان مردم هستند ولی گلایه ما از رسانه ها نیز این است که باید آنها نیز انتقادپذیر باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه برخی رسانه ها با تهدید، فشار و زدن تیترهایی به دنبال کسب منافع خود در اداره کل ارشاد هستند تاکید کرد: بنده با چنین اقدام هایی عقب نشینی نمی کنم و به چنین رفتارهایی نیز توجه نخواهم کرد.
وی خانه مطبوعات را محل بیان انتقادات، مطالبه ها و مشکلات اصحاب رسانه است تاکید کرد: مشکلات صنفی باید در صنف مطرح شود چرا که فلسفه ایجاد خانه مطبوعات پیگیری مطالبه های صنفی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات استان در 17 مردادماه امسال همزمان با روز خبرنگار اگر چه اشکالاتی نیز داشت ولی کار بزرگی بود که زیرسئوال بردن اصل آن بی انصافی است.

** معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز دراین جلسه ساماندهی به وضعیت توزیع آگهی ها در استان را اتفاقی بی نظیر دانست وگفت: ملاک ما در ساماندهی به آگهی مطبوعات قانون بوده است و در این مسیر هیچگونه تبعیض و پارتی بازی صورت نگرفته است.
محمدجواد محرابی با بیان اینکه با حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد روزنامه های محلی استان از یک به سه روزنامه در امسال افزایش یافته است ادامه داد: اگر قانون ملاک عمل باشد باید بسیاری از روزنامه های استان که هم اکنون در حال دریافت آگهی هستند، از این آگهی محروم می شدند ولی به خاطر کمک به نشریات استان، با اغماض در این زمینه برخورد کردیم.
وی افزود: قانون تصریح کرده است که دادن آگهی به روزنامه ها باید پس از 6 ماه انتشار منظم پس از صلاح دید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود ولی ما برای کمک به مطبوعات استان به این نشریاتی که امروز برخی مدعی هستند از همان روز اول آگهی دادیم.
محرابی با بیان اینکه برخی اشکالات که خبرنگاران نسبت به عملکرد اداره کل ارشاد قم درباره نحوه توزیع آگهی وارد می کنند ناشی از بی اطلاعی و اشراف نداشتن آنهاست گفت: هیچ زمانی موضوع آگهی روزنامه نسبت به این زمان کارشناسی نبوده است.
وی با بیان اینکه باید همه بپذیرند که این اداره کل طبق قانون مرجع توزیع آگهی در بین روزنامه هاست اظهار داشت: در گذشته آگهی ها بین رسانه های استان بر اساس تعداد توزیع می شد و این در حالی است که به دلیل تفاوت در قیمت آگهی ها، این رویه را تغییر دادیم و توزیع آگهی ها بر اساس قیمت انجام می شود.
وی با بیان اینکه برخی روزنامه های سراسری در بهترین حالت روزانه 50 عدد روزنامه در استان توزیع می کنند، گفت: هر کسی که سرپرستی چندین روزنامه را همزمان بگیرد نمی توانیم تمام آگهی ها را به او بدهیم.
دراین جلسه برخی از مدیران مسئول ، سردبیران ، خبرنگاران و عکاسان دیدگاه های خود را درخصوص کیفی سازی فعالیت مطبوعات ، سیستم توزیع آگهی ها ، جشنواره مطبوعات و خانه مطبوعات استان بیان کردند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.