به گزارش ایرنا، رضا سیار دوشنبه شب در نشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم»، افزود: رصد چند ساعته در خیابان های اطراف حرم حضرت معصومه(س)، این واقعیت را نشان می دهد که ساختار موجود مناسب این شهر نیست.
وی با اشاره به این که استان قم مقصد 95 درصد از زائران عراقی هنگام ورود به ایران است، گفت: در حال حاضر چند بنیاد یا نهاد از زائران هنگام ورود به شهر قم پذیرایی و محل اسکان موقتی برای آن ها مهیا می نمایند.این چه ساختار معیوبی است که زائرانی که چندین ساعت در راه بوده اند و نیاز به استراحت و استحمام دارند، باید 12 ساعت برای اسکان یافتن منتظر بمانند.
سیار با بیان این که انتظار داریم رسانه ها این مشکلات را از مسئولان و بخش خصوصی مطالبه کنند، تاکید کرد: برخی سازمان ها به صورت مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم در پذیرایی از زائر نقش دارند و فرمانداری نهادی نظارتی در این عرصه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به این که اتباعی از 100 کشور جهان مقیم قم هستند و از همه قومیت های کشور در این استان ساکن می باشند، باید دستگاه های مسئول نسبت به ایمنی و امنیت زائران حساسیت بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به وجود حدود 13 هزار تخت اقامتی در قم، بیان کرد: در حالی که 90 درصد از تخت های اقامتی موجود در قم اشغال است، در حوزه تکریم زائر نواقص زیادی وجود دارد.
استان قم دارای 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر، 166 واحد خانه مسافر و100 مجتمع بین راهی و پذیرایی با 12 هزار تخت می باشد.
سیار افزود: ظرفیت موجود در حوزه گردشگری نسبت به نیازی که در قم وجود دارد، بسیار کم است و تناسب با جایگاه و ظرفیت این استان ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به این که زائران خارجی از نظر اقتصادی می توانند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند، باید زیرساخت هایی که باعث ماندگاری بیشتر آن ها در شهر می شود، اصلاح و تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس برنامه ریزی زائران برای اقامت در این شهر کوتاه است و باید مجتمع های تفریحی و گردشگری این استان توسعه یابد.
فرماندار قم با تاکید بر این که مکان های تفریحی از جمله راهکارهای جذب زائر در شهر قم است و باعث می شود ماندگاری مسافران افزایش یابد، افزود: زائران به فضاهای تفریحی و گردشگری نیاز دارند تا در کنار زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(س)، از فضاهای شاد بهره مند شود.
وی گفت: آماده هستیم در راستای ارتقاء امکانات تفریحی و گردشگری قم، جلسه های بیشتری برگزار نماییم تا طرح ها به مرحله اجرایی برسد و مشکلات در زمینه زائرپذیری و گردشگری حل شود.

** مدیرمرکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی قم نیز در این جلسه با اشاره به این که زیارت مزیت ویژه شهر قم است، گفت: هنوز شهر ما از هویت و شخصیت ویژه برخوردار نشده و تاکنون به اهمیت زائر پرداخته نشده است.
شبنم فاطمی افزود: مساله زیارت باید در آینده ریزی شهر قم لحاظ شود و مسئولان تمهیدات و مقدمات لازم را برای ارتقاء این مهم فراهم نمایند.
وی با تاکید بر این که زیارت باید بستر برنامه ریزی شهر قم قرار گیرد، بیان کرد: باید فضاهای دانشگاهی در اختیار این موضوع قرار گیرد و با برگزاری نشست های ارتباطی بین حوزه و دانشگاه و با شناختی که از حضور زائر در شهر قم داریم، فضای فرهنگی و توسعه ای برای این شهر ترسیم شود.
نشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ص) به همت موسسه آموزش عالی طلوع مهر، بنیاد قم پژوهی، جهاد دانشگاهی قم، خانه اندیشمندان شهر و اتاق فکر توسعه با حضور مسئولان استانی در موسسه طلوع مهر برگزار شد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.