به گزارش ایرنا ازروابط عمومی استانداری، سید مهدی صادقی استاندارقم در این دیدار بر ارتقاء گفت و گوهای دینی با استفاده از ظرفیت شهر مقدس قم تاکید کرد.
وی با اشاره به جایگاه مهم این شهر در تاریخ انقلاب اسلامی گفت: نخستین حرکت های شکل گیری انقلاب در سال 1962 میلادی از قم شروع شد.
وی با بیان اینکه در سال های پس از انقلاب اسلامی شاهد تاثیرگذاری ایران بر سیاست های ضد استکباری در سراسر جهان هستیم، افزود: شکل گیری جنگ تحمیلی توسط صدام و با حمایت غرب که در آن هزاران تن از مردم جان خود را در راه جمهوری اسلامی فدا نمودند، در راستای جلوگیری از تحقق اهداف نظام اسلامی بود.
صادقی بیان کرد: طی دهه های اخیر جمهوری اسلامی از برنامه های ضداستکباری خود و صدور اسلام ناب عقب ننشسته است.
وی در ادامه با بیان اینکه قم مرکز تحصیلی طلاب خارجی است افزود: طلاب بیش از 130 کشور دنیا در مرکز جامعه المصطفی مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
این مرکز ، نهادی حوزوی است که در بیش از 60 کشور جهان نمایندگی مستقل دارد و تاکنون بیش از 35 هزار تن با گذراندن دوره های آموزشی در آن فارغ التحصیل شده اند.
33 هزار استاد هیات علمی، حق التدریس و همکار در مراکز علمی داخل و خارج از کشور جامعه المصطفی العالمیه همکاری می کنند که نیمی از آن ها غیر ایرانی و فارغ التحصیل همین نهاد هستند.
جامعه المصطفی آموزش های خود را در 129 رشته آموزشی و 6 حوزه فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی اسلامی و ادبیات زبان ها و فرهنگ شناسی ارائه می دهد.
صادقی با اشاره به مخالفت اسلام با حرکات تروریستی، بیان کرد: دین مبین اسلام هیچ گونه سنخیتی با آنچه بعضی برای نمایش آن تلاش می کنند ندارد.
استاندار قم گفت: با وجود ضدیت جهان غرب با جمهوری اسلامی، همیشه به دنبال گفت و گو برای حل مشکلات بوده ایم.
وی با بیان اینکه نمونه بارز منطق گرایی جمهوری اسلامی دستیابی به توافق برجام است افزود: متاسفانه شاهد تلاش آمریکا و کشورهای تندروی منطقه برای برهم زدن این توافق تاریخی هستیم.
توافق جامع و نهایی هسته‌ ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه 23 تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا و آلمان) منعقد شد.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گفت و گوهای بین تمدنی میان مسلمانان و فلاسفه مسیحی گفت: امیدواریم این گفت و گوها با وجود ظرفیت های غنی علوم اسلامی قم ارتقاء‌پیدا کنند.
وی همچنین با بیان اینکه قم یکی از قطب های گردشگری مذهبی ایران است افزود: بیش از 20 میلیون مسافر ایرانی و سه میلیون زائر خارجی به صورت سالانه به این استان سفر می کنند.
وی با اشاره به غنای فرهنگی بسیار خوب تاتارستان روسیه گفت: دو استان می توانند روابط خود در زمینه های فرهنگی را گسترش دهند.
فیوفان، مترو پلیت قازان و تاتارستان و سرپرست هیات عالیرتبه کلیسای ارتدکس کشور روسیه نیز در این دیدار با اشاره به آشنایی خود به ظرفیت های مذهبی قم اظهار داشت: این شهر نه تنها برای ساکنان بلکه برای همه مسلمانان دارای اهمیت است.
وی مسائل منطقه و بحران سوریه را مورد توجه قرار داد و گفت: حرکات افراطی در منطقه و شکل گیری گروه های تکفیری را جدا از دین اسلام می دانیم.
فیوفان افزود: به دنبال گسترش همکاری و تعامل با همتایان مسلمان و نیز ارتقاء نشست های بین دینی هستیم.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.