عباس حیدر زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت دهه کرامت اظهار داشت: علت روی آوردن به شادی های هنجارشکنی و خلاف هنجارهای اخلاقی و اعتقادی جامعه، ورود ضعیف و کم رنگ مداحان شادخوان در کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش و توجه بیشتر مداحان به موضوع شادی در چارچوب شرعی و اسلامی ادامه داد: اگر مداحان در چارچوب های شرعی مجالس را شاد اداره کنند، نه تنها جذابیت آن برای مخاطب جوان بسیار زیاد است بلکه مانع از گرایش به شادی های هنجارشکن در جامعه می شود.
وی با تاکید برضرورت آموزش فنی و مهارتی به مداحان،اظهار داشت: در مجالس میلاد و اعیاد مذهبی، جمعیت زیادی در اختیار مداح قرار می گیرد که نشان دهنده علاقه جوانان به این مجالس است ضمن اینکه توانایی مهارتی مداح در اداره این مجالس می تواند در جذب جوانان بسیار تاثیر گذار باشد.
حیدر زاده ، آموزش اعتقادی و اخلاقی را مقدم بر آموزش های فنی و مهارتی برای مداحان دانست و افزود: مداحان به ویژه مداحان جوان در صورتی که پایه های اعتقادی و اخلاقی محکمی نداشته باشند احتمال انحراف و یا گرفتاری به غلو و شرک نیز آنها را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه برخی انحرافات در شعرها و مداحی ها به دلیل آموزش ندیدن شاعر و مداح از نظر اعتقادی و اخلاقی است گفت: برخی از این انحرافات، بهانه به دست دشمنان داده تا شیعه را به استناد به برخی از این مداحی ها به عنوان مشرک و بدعت گذار معرفی کنند که این موضوع نشان از ضرورت توجه به آموزش مداحان در زمینه اعتقادی است.
حیدرزاده با تاکید بر توجه کانون مداحان و شاعران آئینی قم به موضوع آموزش های اعتقادی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون 6 دوره آموزشی برای مداحان در این استان برگزار شده که در این دوره ها ارتقای سطح مهارتی و فنی و نیز ارتقای اعتقادی و اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی قم با بیان اینکه باید مداحان نسبت به فرقه های نوظهور آشنایی شده و توان پاسخگویی به شبهه های اعتقادی را داشته باشند گفت: استحکام پایه های اعتقادی مداحان موجب می شود تا درک صحیحی از شعرهای آئینی داشته و به راحتی ایرادهای اعتقادی شعر را درک و از قرائت آن امتناع کنند.
وی بیان کرد: هدف کانون مداحان و شاعران آئینی قم، سازماندهی و آموزش مداحان و جلوگیری از برخی ناهنجاری ها در عرصه مداحی است.
حیدرزاده با اشاره به ظرفیت های قم در مداحی و شعر آئینی در کشور گفت: شعر آئینی این استان سرآمد کشور است و شعرای قم چهره های ملی شعر آئینی هستند.
وی با بیان اینکه مداحان قم جزو بهترین های مداحی در کشور هستند اظهار داشت: قم هم از نظر تعداد مداح به نسبت جمعیت و هم از نظر تعداد مداح ملی در کشور سرآمد است.
کانون شاعران و مداحان استان قم که از سال 84 تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است 1700 عضو دارد که از این تعداد1200 تن آقا و 500 تن خانم هستند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.