نشست هم‌اندیشی "حجاب، رسانه و فضای مجازی" به همت معاونت امور بانوان بسیج رسانه‌ی استان، با حضور جمعی از بانوان فعال در حوزه زنان، بانوان فعال در حوزه‌ی رسانه و همچنین نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: برای انعکاس تصویری درست از مقام و شخصیت زن در رسانه‌ها، باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجم در این راستا حرکت کرده و فرهنگ‌سازی کنیم.
نقش موثر رسانه‌ها در تبیین مقوله "حجاب و عفاف" زهرا ساعی با تاکید بر لزوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در راستای تبادل‌نظرات در حوزه حجاب و عفاف، بیان کرد: باید قبول کنیم که تاکنون در حوزه حجاب و عفاف، اقدامات فرهنگی منسجم و کارسازی انجام نشده و بخشی از این موضوع نیز مربوط به متولیان فرهنگی کشور است.
وی با اشاره به این‌که طبق آیات و روایات صریح حجاب، یک ضرورت و جزو فرایض دینی است، افزود: پویایی فقه شیعه در "اجتهاد" است که فقها برخی از مسایل را که حکم صریح راجع بدان داده نشده به اقتضای زمان بررسی کرده و حکم صادر می‌کنند اما حجاب جزو واجبات دینی بوده و تفسیرناپذیر است.
وی با بیان این‌که جامعه‌ی ما در حال گذار به سمت مدرنیته است، یادآور شد: تمامی کشورها در این مقطع دچار چالش‌هایی می‌شوند که باید با برنامه ریزی دقیق وضعیت را مدیریت کرد. 
ساعی با بیان این‌که تحریفات در دین مسحیت باعث شد تا آنان دین گریز شوند، افزود: از این روست که انسان را محور امور قرار داده و مسایل را بر اساس "انسان محوری" تعریف کردند.
وی با بیان این‌که جامعه‌ ما یک جامعه‌ی ایدئولوژیک و اسلامی است، خاطرنشان کرد: معتقدیم که می‌توانیم به عنوان یک کشور اسلامی حتی بر سایر کشورهای اسلامی نیز تاثیرگذار باشیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر انجام کار فرهنگی در راستای ترویج حجاب و عفاف، بیان کرد: البته هجمه‌های بسیاری علیه حجاب به راه افتاده و دشمنان بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، در جامعه‌ی اسلامی ما شبیخون فرهنگی به راه انداختند. 
وی با اشاره به سرگذشت مسلمانان اندلس، افزود: فراموش نمی‌کنیم که  اندلس را نتوانستند فتح کنند مگر این‌که بر باورهای زنانشان تسلط یافتند.
وی با تاکید بر مدیریت درست در مواجه‌ با چالش‌ها و مشکلات، افزود: در نحوه مدیریت، ساده‌ترین و نادرست‌ترین کار را انجام می‌دهیم چنانچه در ماجرای دختری که اقدام به نشر فیلم‌ رقص در اینستاگرام می‌کرد، با بی‌تدبیری خود را در بحران قرار دادیم.
ساعی با تاکید بر این‌که باید با بیان اهمیت و ضرورت‌ها، در رابطه با حجاب و عفاف فرهنگ‌سازی کنیم، یادآور شد: در دهه‌ی اخیر حجاب سیاسی شده و چرایی آن باید بررسی و بطور کارشناسانه آسیب‌شناسی شود و سپس راهکارهای استراتژیکی تعریف شود.
وی به گرایش جوانان آذربایجان به سمت حجاب اشاره کرد و افزود: در کشور آذربایجان، سالخورده‌ها حجاب ندارند اما نسلی از جوانان به حجاب گرایش پیدا کرده‌اند.
وی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی و با تاکید بر این‌که بستر مجازی چون تیغی دو لبه شده است، گفت: بیشترین کاربران فضای مجازی در کشور بانوان هستند. از این‌رو رسانه‌های فعال در این حوزه باید نقش موثر خود را با برنامه‌ریزی ایفا کرده و از کلیشه خارج شوند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر این‌که جامعه همواره از افراط و تفریط آسیب دیده است، بیان کرد: نقش رسانه و فضای مجازی در تبیین صحیح حجاب بسیار موثر و پررنگ است.
وجود خلا در حوزه پژوهش در مورد حجاب و عفاف یک فعال حوزه زنان نیز در این نشست، حجاب را یکی از موضوعات چالشی جامعه دانست و افزود: کم کاری‌های ارگان‌های دولتی و ناآگاهی‌های نسل‌هایی که به عرصه رسیدند باعث شده که در رابطه با این ارزش دینی دچار تعارض و تناقص شویم.
اعظم وایانی با بیان این‌که خلا بزرگی در حوزه پژوهشی در رابطه با حجاب و عفاف داریم، گفت: هیچ پژوهش منسجم و محکمی در حوزه حجاب و عفاف در جامعه انجام نشده البته به‌ وفور پایان نامه‌هایی در این رابطه وجود دارد اما هرگز کاربردی و عملیاتی نمی‌شوند.
کارشناس مطالعات زنان و خانواده با بیان این‌که عدم اعتماد به نفس در دختران باعث "شل حجابی" و آرایش‌های نامتعارف شده است، افزود: اینکه بگوییم رعایت حجاب کار ساده‌ای است سخن درستی نخواهد بود، چراکه رعایت حجاب به ویژه در ایام گرم سال سختی‌هایی دارد، اما تکلیف الهی و واجب دینی است که باید رعایت شود.
وی با تاکید بر این‌که باید زبان واحد و مشترکی با نسل جدید پیدا کرده و با آنان ارتباط برقرار کنیم، افزود: اگر بخواهیم اقدامات موثری در رابطه با حجاب در جامعه انجام شود، باید حلقه‌ی گمشده بین محجبه‌ها و افرادی که پایبند حجاب نیستند را پیدا کرده و فاصله‌ها را کم کنیم.
وی در پایان این سوال را طرح کرد که چرا نمی‌توانیم با دید قانونی به "حجاب" که یکی از قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران است، نگاه کنیم؟
ترویج حجاب مستلزم برنامه‌ریزی صحیح است مسئول امور بانوان شهرداری تبریز نیز در این نشست با بیان این‌که محوریت برنامه‌های امور بانوان شهرداری تبریز در رابطه با حقوق شهروندی است، گفت: اما در کنار آن، برنامه‌هایی در رابطه با توانمندی بانوان خودسرپرست نیز اجرا می‌شود.
حمیده خبازیان با بیان این‌که ترویج حجاب به عنوان یک باور دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه "فرد، خانواده و جامعه" است، افزود: رسانه‌ها نیز در این رابطه نقش بسیار موثری دارند و می‌توانند به عنوان یک اتاق فکر ما را در امور اجرایی یاری کنند.
وی ضمن گلایه از عدم همکاری دستگاه‌های مدعی در رابطه با حجاب و عفاف در برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف در پارک ائل گلی تبریز اشاره کرد و گفت: در برپایی این نمایشگاه صرفا ریاست امنیت اخلاقی نیروی انتظامی و سپاه با شهرداری تبریز همکاری کردند.
وی به برپایی کلاس‌های روانشناختی حجاب و عفاف در پارک های بانوان اشاره کرد و افزود: حجاب و عفاف هم برای مردان و هم برای زنان بوده و انجام اقدامات واحد توسط دستگه‌های مختلف، در این رابطه خروجی خوبی خواهد داشت.
حرف‌هایمان در رابطه با حجاب را عملیاتی کنیم مشاور امور بانوان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با تاکید بر این‌که باید حرف‌ها را در راستای عمل‌هایمان تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: باید از تناقض پرهیز کرده و هرآنچه که می‌گوییم را در ابتدا خودمان عمل کرده و سپس به دیگرلن توصیه کنیم.
رقیه قاسم‌پور حجاب را حافظ حریم خصوصی زنان دانست و افزود: باید در رابطه با حفظ و ترویج این واجب دینی، برنامه‌ریزی منسجم و مدونی داشته و با بررسی‌های کارشناسانه در این مسیر پیش‌ برویم.
دشمن، زنان و مادران را مورد هدف قرار داده است مسئول بسیج رسانه استان نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان این‌که دشمنان می‌خواهند قضیه‌ی اندلس را در ایران پیاده کنند، افزود: این هدف را از فضای رسانه ‌ای شروع کردند و طبیعتا اثرگذاری نیز خواهند داشت.
روح‌الله دهقان‌نژاد با بیان این‌که فعالیت بانوان در فضای مجازی بیش از سایرین است، گفت: امروزه بزرگترین جنگ علیه بانوان شکل گرفته و دشمنان، زنان و مادران را مورد هدف قرار داده‌اند تا جایگاهشان را خدشه‌دار کرده و بر آنان تسلط پیدا کنند.
وی با بیان این‌که دشمنان کمر همت بسته‌اند و می‌گویند که تا سال ۱۴۲۰ باید کاری کنیم که مردان ایرانی زنانشان را آرایش کرده و از خانه خارج کنند، خاطرنشان کرد: عمل به فرمان "آتش به اختیار رهبری" در این رابطه بسیار اهمیت دارد و باید در راستای مقابله با هجمه‌های دشمنان کمر همت ببندیم.
راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز بانوان فعال حوزه رسانه در استان مسئول امور بانوان بسیج رسانه‌ی استان نیز در این نشست با تاکید بر این‌که مهم‌ترین اقدام رسانه‌ای تبیین درست حجاب و عفاف بدون درنظر گرفتن جنسیت است، افزود: حجاب و عفاف مختص زنان جامعه نبوده بلکه مردان نیز در رعایت این واجب تکالیفی بر عهده دارند.
رویا سلمانی به راه‌اندازی هیات اندیشه ورز بانوان فعال حوزه رسانه در استان اشاره کرد و گفت: این هیات اندیشه ورز جهت بررسی و تبیین موضوعات مرتبط با حوزه زنان توسط بسیج رسانه استان راه اندازی می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.